افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

عدم قطعیت در ساخت مقبره در پایتخت

  • کد خبر : 373342
عدم قطعیت در ساخت مقبره در پایتخت

آفتاب نیوز: مشکل کمبود قبر در تهران به یکی از چالش های بزرگ مدیریت شهری تبدیل شده است. با افزایش جمعیت و توسعه گسترده شهری، ظرفیت بقعه های موجود به ویژه بهشت ​​زهرا (س) که به عنوان بزرگترین مقبره پایتخت شناخته می شود، به سرعت در حال پر شدن است و به گفته جواد تاجیک؛ […]

آفتاب نیوز:

مشکل کمبود قبر در تهران به یکی از چالش های بزرگ مدیریت شهری تبدیل شده است. با افزایش جمعیت و توسعه گسترده شهری، ظرفیت بقعه های موجود به ویژه بهشت ​​زهرا (س) که به عنوان بزرگترین مقبره پایتخت شناخته می شود، به سرعت در حال پر شدن است و به گفته جواد تاجیک؛ مدیرعامل سازمان بهشت ​​زهرا(س) گفت: ظرفیت قبر در این قبرستان در سال آینده تکمیل می شود و البته عده ای قبلا قبر خریداری کرده اند و از 180 ورودی روزانه متوفیان، 50 نفر دفن می شوند. در قطعات جدید

تاجیک با اشاره به برنامه ریزی مدیریت شهری برای ساخت ضریح های جدید در تهران گفت: با کمک شهردار و شورا مکان یابی، تملک و ایجاد ضریح جدید در دستور کار قرار گرفته و حداقل یک مقبره ایجاد می شود. سال آینده که مکان آن با توجه به حساسیت هایی که متعاقباً به اطلاع شما خواهیم رساند مشخص خواهد شد.

مدیرکل بهشت ​​زهرا (س) بیان کرد: ضریح جدید در چهار نقطه تهران ساخته می شود.

اما روند کند تصمیم گیری و برخی مشکلات زیست محیطی و حقوقی این برنامه ها را در بلاتکلیفی قرار داده است.

آمارها نشان می دهد ظرفیت بهشت ​​زهرا به زودی تکمیل می شود و در صورت عدم ارائه راهکار برای ساخت ضریح های جدید، تهران در آینده نزدیک با بحران تدفین مواجه خواهد شد. این در حالی است که تلاش ها برای ساخت آرامگاه های جدید در حاشیه تهران به دلایل متعددی از جمله مشکلات مربوط به تامین زمین مناسب و مسائل زیست محیطی به نتیجه نرسیده است.

یکی از موانع اصلی راه اندازی گورستان های جدید، مسائل زیست محیطی و درگیری های محلی است. بسیاری از مناطقی که برای ساخت این گورستان ها در نظر گرفته شده است به دلیل مجاورت با منابع آبی یا قرار گرفتن در محدوده طبیعی و حدود قانونی با مخالفت نهادهای محیط زیستی مواجه شده است. علاوه بر این، برخی از پروژه ها با اعتراضات محلی مواجه شده اند. به ویژه ساکنان مناطق حاشیه ای که به دلیل نگرانی از تاثیرات قبور بر محیط زندگی خود با این طرح ها مخالفت کرده اند، از جمله منطقه بی بی شهربانو.

از دیگر چالش های موجود عدم تخصیص بودجه کافی و طولانی بودن پروسه اخذ مجوزهای لازم از نهادهای مختلف است. اگرچه طرح هایی برای ساخت مقبره های جدید ارائه شده است، اما اعتبارات این پروژه ها به کندی پیش می رود و روند اخذ مجوز از نهادهای مختلف نیز زمان بر است. این امر باعث شده تا پروژه های پیشنهادی در مرحله مطالعه یا برنامه ریزی باقی بمانند.

شهرداری تهران در سال های اخیر بارها اعلام کرده که ساخت قبرستان های جدید را در اولویت برنامه های خود قرار داده و در حال بررسی مکان های مختلف برای این امر است. اما هنوز هیچ برنامه ای اجرا نشده و زمان دقیقی برای شروع این پروژه ها اعلام نشده است. کارشناسان شهرسازی بر این باورند که حل این مشکل نیازمند هم افزایی نهادهای مختلف از جمله شهرداری، وزارت بهداشت، سازمان محیط زیست و سایر نهادهای مرتبط است تا علاوه بر تامین مکان مناسب، ملاحظات زیست محیطی و زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گیرد. اجتماعی.

مهدی پیرهادی; 25 تیرماه سال جاری رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که کدام مکان یا مکان هایی در پایتخت از سوی شهرداری تهران به عنوان پیشنهاد احداث ساختمان جدید در نظر گرفته شده است. مقبره های تهران، گفت: زمین «گود آبعلی» در مجاورت منطقه 4 به مساحت 350 هکتار، همچنین «زمینی در ابتدای جاده ساوه» به مساحت 200 هکتار، زمینی در وردوارد. مساحتی به مساحت 300 هکتار در منطقه 22، زمینی در سراح سیمان شرقی در منطقه 15 به مساحت 200 هکتار و همچنین زمینی در بی بی مریم به مساحت 300 هکتار از جمله مکان های در نظر گرفته شده برای پیشنهاد می باشد. برای ساخت مقبره های جدید یکی از مهم ترین نکات در خصوص ضریح ها، زمین مذکور است، ضمن اینکه در بحث مزارها باید به متراژ زمین توجه ویژه ای شود و شهرداری تهران قطعاً مشکلات را بررسی و نسبت به آماده سازی زمین اقدام خواهد کرد. سال آینده

با توجه به رشد سریع جمعیت تهران و نزدیک بودن ظرفیت بقعه های کنونی، لازم است مدیریت شهری هر چه سریعتر برای رفع این مشکل چاره اندیشی کند. تأخیر در تصمیم گیری و بلاتکلیفی در ساخت گورستان های جدید نه تنها مشکلات کنونی را تشدید می کند، بلکه در آینده بحران دفن به چالش بزرگی برای پایتخت نشینان تبدیل خواهد شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=373342

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.