افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
5

عدم تمایل متحدان آمریکا به پیوستن به ائتلاف دریایی

  • کد خبر : 165009
عدم تمایل متحدان آمریکا به پیوستن به ائتلاف دریایی

خبرگزاری رویترز نوشت: واشنگتن قصد داشت در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، یک ائتلاف دریایی قدرتمند ایجاد کند، اما متحدانش تمایلی به این کار نشان ندادند. به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود با ایجاد یک ائتلاف دریایی، “پاسخ بین المللی قوی” […]

خبرگزاری رویترز نوشت: واشنگتن قصد داشت در پاسخ به حملات ارتش یمن به کشتی های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ، یک ائتلاف دریایی قدرتمند ایجاد کند، اما متحدانش تمایلی به این کار نشان ندادند.

به گزارش ایسنا، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا امیدوار بود با ایجاد یک ائتلاف دریایی، “پاسخ بین المللی قوی” را به حملات ارتش یمن به کشتی های تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ رهبری کند، اما یک هفته پس از اعلام تشکیل او، بسیاری متحدان آمریکا آشکارا اعلام کرده اند که علاقه ای به حضور در این “گروه ضربت دریایی” ندارند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در انتشار این مقدمه نوشت ایتالیا و اسپانیا به عنوان دو متحد اروپایی آمریکا که نامشان در این ائتلاف به چشم می خورد، بیانیه هایی صادر کردند و از این ائتلاف فاصله گرفتند.

پنتاگون می گوید این نیروها ائتلاف دفاعی بیش از 20 کشور خواهند بود تا اطمینان حاصل شود که میلیاردها دلار تجارت می تواند آزادانه از تنگنای مهم کشتیرانی در دریای سرخ و سواحل یمن عبور کند.

با این حال رویترز می نویسد که حدود نیمی از این کشور هیچ اقدامی برای مشارکت انجام نداده و یا به آمریکا اجازه این کار را نداده است. این کمک ها می تواند اعزام کشتی های جنگی یا صرفاً اعزام یک افسر ستاد نظامی باشد.

این رسانه انگلیسی در ادامه می نویسد: «اکراه برخی از متحدان ایالات متحده برای پیوستن به این تلاش تا حدی منعکس کننده شکاف ایجاد شده پس از جنگ غزه است؛ جنگی که در آن بایدن با وجود انتقادهای فزاینده بین المللی از اسرائیل حمایت قاطع خود را حفظ کرده است. حملاتی که 21000 نفر را کشتند.

«دیوید هرناندز» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه مادرید، انتقاد ملت‌های اروپایی از رژیم صهیونیستی و نگرانی از کشیده شدن این کشورها به مناقشه را برجسته کرد و گفت: دولت‌های اروپایی به شدت نگران این هستند که کدام بخش. رای دهندگان بالقوه آنها علیه خودشان خواهند چرخید.

با این حال، یکی از نزدیکان به دولت بایدن گفت که ایالات متحده معتقد است حملات روزافزون ارتش یمن نیازمند واکنش بین المللی است.

ایالات متحده می گوید 20 کشور اعلام کرده اند که به نیروی اقدام دریایی خواهند پیوست، اما پنتاگون تنها نام 12 کشور را اعلام کرده است.

اتحادیه اروپا، انگلیس، یونان و دیگران آشکارا اعلام کرده اند که با ایالات متحده همکاری می کنند، اما برخی از کشورهایی که اسامی آنها در بیانیه پنتاگون اعلام شده است، گفته اند که مستقیما در این ائتلاف دخالت ندارند.

آمریکا اعلام کرده است که کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، هلند، نروژ، سیشل و بحرین در این ائتلاف حضور دارند.

با این حال، وزارت دفاع ایتالیا اعلام کرده است که به درخواست مالکان کشتی ایتالیایی و نه به عنوان بخشی از عملیات آمریکا، یک کشتی به دریای سرخ می فرستد.

فرانسه همچنین گفته است که از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت می‌کند، اما کشتی‌هایش تحت فرمان فرانسه باقی خواهند ماند.

اسپانیا همچنین اعلام کرده است که به «عملیات رفاه گاردین» نخواهد پیوست. عربستان و امارات پیش از این از عدم تمایل خود برای حضور در این ائتلاف خبر داده بودند.

رویترز می نویسد خشم عمومی از حملات رژیم صهیونیستی به غزه باعث شده تا رهبران سیاسی تمایلی به پیوستن به ائتلاف آمریکایی نداشته باشند و همچنین این خطر وجود دارد که کشورهای شرکت کننده هدف اقدامات تلافی جویانه ارتش یمن قرار گیرند.

یک مقام بلندپایه هندی می گوید دهلی نو نگران است که جانبداری از ایالات متحده می تواند آن را به هدف بزرگتری تبدیل کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=165009

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.