افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

عدم تعادل در مصرف گاز در تهران; زمانی که انرژی برای انرژی های تجدیدپذیر استفاده نمی شود

  • کد خبر : 180546
عدم تعادل در مصرف گاز در تهران;  زمانی که انرژی برای انرژی های تجدیدپذیر استفاده نمی شود

مرجان شرف بازار; هر ساله با فرا رسیدن هوای سرد نگرانی از مصرف گاز ساکنان استان تهران به اوج خود می رسد، امسال نیز با توجه به اینکه تاکنون توده هوای خاصی سرد در کشور مشاهده نشده است، اما مسئولان و کارشناسان می گویند: لازم است مردم صرفه جو باشند. همانطور که مدیر هماهنگی امور […]

مرجان شرف بازار; هر ساله با فرا رسیدن هوای سرد نگرانی از مصرف گاز ساکنان استان تهران به اوج خود می رسد، امسال نیز با توجه به اینکه تاکنون توده هوای خاصی سرد در کشور مشاهده نشده است، اما مسئولان و کارشناسان می گویند: لازم است مردم صرفه جو باشند.

همانطور که مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران پیشتر گفته بود با توجه به سرمای هوای سال 1401 و تداوم این سرما در کشور با عدم تعادل 250 میلیون مترمکعبی گاز مواجه هستیم. انتظار می رود این نارضایتی در سال جاری نیز ادامه یابد.

مصرف 230 میلیارد متر مکعب گاز

مسلم رحمانی با بیان اینکه سالانه 230 میلیارد مترمکعب گاز تولید می شود، گفت: به طور معمول 850 میلیون مترمکعب گاز در فصل زمستان مصرف می شود که این مقدار زیاد است و جبران این عدم تعادل ها را با مشکل مواجه کرده است.

کارشناس انرژی: فاز یازدهم پارس جنوبی اگرچه از سال گذشته وارد سیستم و شبکه شد، اما با توجه به گسترش گاز به منازل و اماکن تجاری، صنعتی و اداری جدید وصل شده، همچنان با کمبود گاز مواجه هستیم.

وی عدم اجرای به موقع طرح ها در حوزه تولید و بالادست شرکت گاز را یکی از دلایل این درگیری ها عنوان کرد و ادامه داد: برای کنترل این تعارض دو راه وجود دارد یکی افزایش تولید و دیگری افزایش تولید. برای کنترل مصرف که بهترین راه برای بهینه سازی مصرف گاز است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: پیش از این بر اساس دستورالعمل ارسالی وزیر نفت مقرر شده بود صنایع پرمصرف و سرمایه گذاران گاز LNG و مینی LNG نسبت به ذخیره سازی اقدام کنند تا بتوانند. به سرد، برای جبران کمبود گاز باید از این منابع استفاده کرد.

فرآیند زمان تولید

تولید و انتقال گاز به منازل و واحدهای صنعتی فرآیندی طولانی و پرهزینه است، اما آنچه باید به خاطر داشت تأثیر افزایش جمعیت شهرها به ویژه تهران و ایجاد شرکت های جدید است. میزان مصرف انرژی به ویژه گاز.

حسن مرادی، دکترای حقوق انرژی دانشگاه تهران با بیان اینکه گاز از چاه همراه با آب نمک یا میعانات دیگر استخراج می شود که ابتدا جدا می شود و سپس تصفیه می شود، گفت: گاز شور است، تلخی می گیرد. و طعم شور از گاز، اگر داخل باشد باید به گاز شیرین تبدیل شود. اگر نمک به همین صورت به لوله تزریق شود باعث خوردگی و آسیب می شود و به همین دلیل گاز مصرفی برای مصارف خانگی و صنعتی شیرین است.

وی افزود: مصرف گاز در تهران هنوز به طور دقیق مشخص نشده است اما نسبت به سال گذشته مصرف افزایش یافته که یکی از دلایل آن ساخت و ساز مسکن است. هر ساله چند هزار خانه جدید وارد سیستم می شوند و چون در شهر هستند و در آن منطقه لوله گاز دارند، انشعاب می کنند و مشترک جدید می شوند. که این اقدامات جدید در قالب دفاتر و منازل هر ساله بار اضافی را به شبکه وارد می کند.

وارد کردن پارس جنوبی به معادلات

دکترای حقوق انرژی از دانشگاه تهران گفت: اگرچه فاز 11 پارس جنوبی از سال گذشته وارد سامانه و شبکه شد، اما با توجه به گسترش گاز به منازل و اماکن تجاری، صنعتی و اداری جدید همچنان با کمبود گاز مواجه هستیم. علاوه بر این سیستان و بلوچستان به مناطقی که گاز نداشتند اعزام شده است که باعث افزایش حجم و مصرف نیز شده است.

مرادی ادامه داد: معمولا نرخ گاز خانگی و تجاری برای مشتریان بزرگ متفاوت است اما به عنوان نمونه مغازه با شعله کوچک معمولا نرخ گاز خانگی برای آن نیز محاسبه می شود. نباید فراموش کرد که به دلیل مشکل رشد جمعیت، شبکه حمل و نقل گاز گسترده ای داریم.

کارشناس انرژی: دولت نسبت به انرژی های تجدیدپذیر بی توجهی جدی دارد

وی همچنین بر استفاده از برق به عنوان جایگزین گاز و انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد: در انگلستان تلاش هایی برای افزایش قیمت گاز و برق با هم صورت گرفته و یا از اجاق های برقی یا اجاق گاز استفاده می کنند و برخی مجاز نیستند. از گاز خانه ها، به ویژه آپارتمان های بلند استفاده کنید. شبکه گازرسانی ما در دنیا بسیار پیشرفته است و با این سرعت به نقاط مختلف کشور گاز رسانی می کنیم. ما بخشی از شبکه گسترده حمل و نقل گاز هستیم که قابل مقایسه با برق نیست، بنابراین از برق به عنوان جایگزین گاز استفاده نمی شود، مگر در مواقع ضروری.

استفاده از آبگرمکن خورشیدی

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه دولت در زمینه انرژی های تجدیدپذیر مانند آبگرمکن های خورشیدی با اشعه خورشیدی کمبود جدی دارد، گفت: این مشکل در کشور ما بسیار ضعیف است به طوری که حتی نمونه های خارجی که به کشور وارد شده استاندارد نیستند. آنها نامناسب هستند یا گران بودند و همه نمی توانستند آنها را بخرند، بنابراین باید با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان خود، دستگاه های کاربردی با پدیده های علمی جدید و قیمت مناسب و مناسب برای مصرف هموطنان، نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر ایجاد و استفاده کنیم. .

مرادی افزود: قرار بود در برخی نیروگاه ها یا مخازن زیرزمینی مانند گاز بی بی حکیمه یا LPG ذخیره شود که اگر زمستان سرد باشد مشکلی پیش نمی آید. باید تدابیر به این صورت اندیشیده شود، برای مصرف باید به گونه ای باشد که بتوانیم در زمان فشار در شبکه روش های جبرانی داشته باشیم و کمبود گاز را جبران کنیم.

وی گفت: این طرح ذخیره سازی در سال گذشته به صورت موردی انجام شد اما کافی نیست و اگر سرمای زیر 10 درجه داشته باشیم قطعا دچار مشکل می شویم و در صورت صرفه جویی دولت می تواند پرداخت یارانه کمتر، به طوری که بر همه الزامی است که تلاش بیشتری برای کاهش هر چه بیشتر میزان مصرف داشته باشند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.