افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

عدم استفاده از ظرفیت های آبزی پروری در ایلام

  • کد خبر : 123439
عدم استفاده از ظرفیت های آبزی پروری در ایلام

مهسا نظری; بازار: امروزه با نگاهی نه چندان عمیق به آبزی پروری می توان در پتانسیل های استان ایلام غواصی کرد زیرا استان ایلام دارای بیش از 15 رودخانه دائمی سدهای ایلام، دویرج، کنگیر، گلال و سیمره و همچنین چندین سد دیگر مانند میمه، سیکان، چناره و گدارخوش در حال ساخت هستند. لازم به ذکر […]

مهسا نظری; بازار: امروزه با نگاهی نه چندان عمیق به آبزی پروری می توان در پتانسیل های استان ایلام غواصی کرد زیرا استان ایلام دارای بیش از 15 رودخانه دائمی سدهای ایلام، دویرج، کنگیر، گلال و سیمره و همچنین چندین سد دیگر مانند میمه، سیکان، چناره و گدارخوش در حال ساخت هستند.

لازم به ذکر است که علاوه بر سدهایی که ساخته شده و در حال ساخت است، سدهای چنگوله، میان تنگ ملکشاهی، چوار، ورگر آبدانان و … نیز در دست احداث است.

از سوی دیگر خاک، موقعیت جغرافیایی مناسب، وجود رودخانه های فصلی، هزاران حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، قنات ها و چشمه ها نیز باعث شده است که این استان از ظرفیت های اقتصادی بسیار بالایی در زمینه استفاده از منابع آبی برخوردار باشد. بخش های مختلف . . از جمله آبزی پروری

مزایای آبزی پروری در استان

آبزی پروری نه تنها یکی از مهم ترین قابلیت های استان ایلام برای ایجاد فرصت های شغلی و کسب درآمد برای جوانان است، بلکه می تواند با استانداردسازی محصولات شرایط صادرات را نیز فراهم کند.

علاوه بر این، به گفته کارشناسان، ماهیگیری می تواند جایگزین بسیار خوبی برای صنعت نفت در استان ایلام باشد، همچنین معرفی صنعت آبزی پروری استان در مناطق مختلف می تواند بستر مناسبی را برای حضور گردشگران و فعالان این صنعت فراهم کند. زیرا به لطف ظرفیت الهی شیلات استان می توان از این مجموعه ها برای برگزاری تورهای گردشگری تخصصی در زمینه آبزی پروری، مسابقات مختلف ماهیگیری قلاب، تهیه غذاهای آبزیان و سایر اقدامات مشابه استفاده کرد.

مهم این است که این استان تمامی ظرفیت های آبزی پروری، میگو، صید دریایی و تولید و تکثیر ماهیان خاویاری را دارد اما تاکنون تنها بخشی کوچک از آن ظرفیت ها استفاده شده و وارد چرخه تولید شده است.

امروزه نیز یکی از مهم ترین و اقتصادی ترین راه های تولید مواد غذایی (پروتئین) است. پرورش ماهی است، هنگام استقرار اهمیت مصرف آبزیان برای سلامت انسان، روند مصرف این ماده پروتئینی در رژیم غذایی کشورها به ویژه کشورهای دارای ثروت و درآمد به سرعت در حال افزایش است. بنابراین آبزی پروری در استان ایلام می تواند تاثیر بسزایی در خودکفایی، کاهش واردات آبزیان، رونق اقتصادی، توسعه استان، کوتاه شدن دست تجار و کنترل قیمت ماهی در بازارهای داخلی داشته باشد..

حفاظت از محیط زیست، تصفیه هوا، گسترش فضای سبز، کمک به بقای پرندگان، جلوگیری از انقراض گونه های تجاری، امکان استفاده از زمین های بلااستفاده و تضمین سلامت انسان از دیگر مزایای آبزی پروری است.

عدم استفاده از ظرفیت های آبزی پروری در ایلام

مهم این است که این استان تمامی ظرفیت های تولید و تکثیر آبزی پروری، میگو، صید دریایی و ماهیان خاویاری را دارد اما تاکنون تنها بخشی کوچک از آن ظرفیت ها استفاده شده و وارد چرخه تولید شده است.

با توجه به وجود منابع آبی خوب و سدهای موجود در منطقه ایلام، صنعت شیلات یکی از توانمندی های مهم این منطقه است، بنابراین توسعه منابع شیلاتی باید از اولویت های مهم این استان باشد.

سود بالای تسهیلات بانکی، هزینه بالای نهاده های تولید شیلات (خوراک، کود، سموم شیمیایی، بچه ماهی، سوخت، انرژی و غیره)، پایین بودن مصرف سرانه ماهیان پرورشی و عملکرد ضعیف اتحادیه ماهیان گرمسیری. شرکت های پرورشی، کمبود امکانات برای صادرات ماهی پرورشی، عدم ارتباط مرکز تحقیقات با پرورش دهندگان ماهی و پایین بودن سطح تولید در واحد سطح، ناکافی بودن دوره های آموزشی، عدم دسترسی پرورش دهندگان ماهی به اینترنت و رسانه های علمی مجلات علمی دنیا و سطح پایین سواد پرورش دهندگان ماهی از دلایل عدم توسعه آبزی پروری در استان ایلام است.

عدم تخصیص آب توسط شرکت آب منطقه ای به آبزی پروری و عدم تلاش سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه زیرساخت ها برای سرمایه گذاران شیلات نیز از دیگر مشکلات آبزی پروران استان است.

ظرفیت شیلات استان ایلام خوب است، اما استعداد ایلام بسیار بیشتر از این است، بنابراین لازم است اقداماتی از جمله بازنگری در سیاست های حمایتی، رفع موانع تولید، برگزاری دوره های آموزشی عملی برای ارتقای مهارت های فنی کشاورزان انجام شود. اعطای وام کم بهره و رفع مشکلات مربوط به نهاده های گران قیمت، تامین آب به موقع و ترویج فرهنگ مصرف ماهی، ایجاد زیرساخت های لازم برای فرآوری و حفظ ماهیان پرورشی، باید از همه ظرفیت ها برای ارتقای این بخش استفاده شود.

با توجه به وجود منابع آب و سدهای خوب در منطقه ایلام، صنعت شیلات یکی از توانمندی های مهم این منطقه است، بنابراین توسعه منابع شیلاتی باید از اولویت های مهم این استان باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=123439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.