افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
0

عارف در دیدار با نخست وزیر روسیه: هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش می شود/ درباره مسائل کریدور زنگزور و کریدور شمال-جنوب باید بیشتر بحث و تبادل نظر شود.

  • کد خبر : 380998
عارف در دیدار با نخست وزیر روسیه: هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش می شود/ درباره مسائل کریدور زنگزور و کریدور شمال-جنوب باید بیشتر بحث و تبادل نظر شود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir): فارس: معاون اول رئیس جمهور گفت: معتقدیم هرگونه تغییر در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش و سوء استفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد. در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و روسیه که بعدازظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، بر لزوم گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای و اجرای هرچه […]

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir):

فارس: معاون اول رئیس جمهور گفت: معتقدیم هرگونه تغییر در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه موجب تنش و سوء استفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.

در نشست مشترک هیئت‌های عالیرتبه ایران و روسیه که بعدازظهر امروز (دوشنبه) برگزار شد، بر لزوم گسترش همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای و اجرای هرچه سریع‌تر توافقنامه همکاری جامع ایران و روسیه تاکید شد. تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت – آستارا و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

محمدرضا عارف در این نشست جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و اقدامات ناجوانمردانه این رژیم دروغین در شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان را محکوم و از مواضع سازنده قدردانی کرد. . فدراسیون روسیه در این خصوص تاکید کرد: اقدامات روسیه در شورای امنیت سازمان ملل می تواند در جلوگیری از جنگ و کشتار مردم بی گناه در غزه و لبنان بسیار موثر باشد.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت همکاری های تهران و مسکو مواضع اساسی دولت چهاردهم است، تصریح کرد: گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه از جمله روسیه جایگاه ویژه ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد و تفاهم نامه امضا شده توافق نامه های همکاری باید در این مدت مورد توجه قرار گیرد و باید در اسرع وقت بین دو کشور عملیاتی شود.

عارف با اشاره به تجربه مشترک دو کشور در مواجهه با تحریم های آمریکا و کشورهای غربی، بر لزوم تعمیق همکاری ها و روابط در همه زمینه ها و سطوح مدیریتی برای خنثی سازی این تحریم ها تاکید کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور تقویت همکاری‌های منطقه‌ای ایران و روسیه در موضوعات مشترک را مهم دانست و تاکید کرد: باید در مورد مسائل مربوط به کریدور زنگ‌زور و کریدور شمال-جنوب بیشتر بحث و تبادل نظر شود و معتقدیم هر گونه تغییری وجود دارد. در مرزها و ژئوپلیتیک منطقه باعث تنش و سوء استفاده بازیگران فرامنطقه ای خواهد شد.

عارف همچنین تکمیل نیروگاه سیریک و واحدهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر را با تامین مالی 1.2 میلیارد دلاری این پروژه برشمرد و ادامه داد: علاوه بر ارتباطات دوجانبه، همکاری های چندجانبه مانند ایران، چین و روسیه نیز وجود دارد. و منطقه ای. اتحادیه ها با رایزنی و مشارکت بیشتر در سازمان های منطقه ای در حل مشکلات و تقویت روابط منطقه ای بسیار موثر هستند.

وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور 2.5 میلیارد دلار است و امیدواریم با تلاش دو طرف سطح روابط تجاری و اقتصادی در شأن دو کشور افزایش یابد.

عارف با تاکید بر اینکه بسیار خوشحالیم که راهبرد ایران و روسیه توسعه همکاری ها در همه زمینه های دوجانبه و چندجانبه است، تصریح کرد: علاوه بر توسعه همکاری های دو کشور، افزایش ارتباطات از طریق سازوکارهای منطقه ای مانند بریکس، شانگهای و … اتحادیه اوراسیا بسیار مفید و موثر است و تقویت و فعال سازی کمیسیون های مشترک دو کشور می تواند در این مسیر کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم نهایی شدن تفاهم نامه همکاری جامع ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: این قرارداد می تواند مبنای همکاری دو کشور باشد و از این نظر تقویت روابط بانکی بین دو کشور ضروری است. .

وی با اشاره به همکاری بسیار خوب ایران و روسیه در زمینه حمل و نقل بار و مسافر گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای تکمیل و رفع مشکلات فنی پروژه های حمل و نقل دو کشور از جمله شمال به جنوب را دارد. راه آهن و کریدور رشت – آستارا علاوه بر اجرای هرچه سریعتر پروژه آستارا – بندرعباس، راه آهن رشت – آستارا نیز باید با همکاری شرکت های روسی در اسرع وقت تکمیل و نهایی شود.

وی ادامه داد: علاقه مندیم در زمینه فعالیت های علمی و فناوری دانشگاهی به ویژه فناوری های برتر با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

عارف با قدردانی از طرف روسی برای نهایی کردن توافق جامع و امضای آن در حاشیه اجلاس بریکس، خاطرنشان کرد: روسای کمیسیون مشترک ایران و روسیه در این سفر باید 13 سند همکاری را نهایی کنند و همچنین از حمایت روسیه از ایران قدردانی می کنیم. عضویت در اتحادیه اوراسیا و امیدواریم در نشست فردا در ارمنستان مقدمات عضویت ایران در این اتحادیه فراهم شود.

میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه نیز در این دیدار سوابق تاریخی همکاری ایران و روسیه بر اساس اصول دوستی، همسایگی و حسن همجواری را برجسته کرد و تاکید کرد: ما علاقه مند به همکاری و روابط دو کشور هستیم. بر اساس تاکیدات و دستورات مقامات عالی دو کشور به سطوح بالاتری می رسد.

وی آمادگی روسیه برای تنوع بخشیدن به مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، کشتیرانی، انرژی، نفت و گاز، خودروسازی، علم و فناوری، داروسازی و تجهیزات پزشکی را مورد تاکید قرار داد و گفت: تسهیل سرمایه گذاری و گسترش همکاری ها از طریق کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور ضروری است.

نخست وزیر روسیه با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب تصریح کرد: این مسیر ارتباطی با توجه به ظرفیت های ترانزیتی دو کشور می تواند تاثیر مهم و فراوانی در تقویت همکاری های حمل و نقل کشورهای منطقه داشته باشد. از جمله کشورهای اوراسیا و از سوی دیگر می تواند دسترسی به روسیه، کشورهای منطقه و تسهیل مرزهای دریای خزر به بنادر ایران در دریای خزر و بازارهای منطقه در آسیا و آفریقا و بنادر خلیج فارس و خلیج فارس را فراهم کند. اقیانوس هند

میشوستین با اشاره به افزایش سه برابری دانشجویان و همچنین افزایش 52 درصدی گردشگران ایرانی در روسیه افزود: فدراسیون روسیه برای توسعه همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران و با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری بین دو کشور اهمیت زیادی قائل است. کشورها، همکاری ها در این زمینه باید گسترش یابد.

نخست وزیر روسیه بر لزوم نهایی شدن هر چه سریعتر توافق جامع بین دو کشور تاکید کرد و گفت: این سند همکاری به امضای رئیس جمهور روسیه رسید و امیدواریم در حاشیه اجلاس بریکس در کازان به امضا برسد. .

نخست وزیر روسیه همچنین بر تقویت و توسعه همکاری های مالی و بانکی، استفاده از ارزهای دو کشور در مبادلات تجاری و تسهیل همکاری های بخش خصوصی ایران و روسیه تاکید کرد و گفت: 13 سند همکاری بین دو کشور در زمینه های مختلف در … کمیسیون مشترک همکاری ایران و روسیه در این سفر نهایی و امضا شده است.

وی با اشاره به امضای قرارداد صادرات گاز روسیه به ایران در ماه های اخیر، تصریح کرد: با تکمیل این پروژه، ایران می تواند به مرکز صادرات گاز منطقه ای تبدیل شود.

نخست وزیر روسیه همچنین بر گسترش همکاری ها در زمینه نفت و گاز، استخراج نفت از میادین نفت و گاز ایران، نوسازی پالایشگاه ها، ساخت کارخانه های پلیمری، همکاری گمرکی، تکمیل نیروگاه حرارتی سیریک تاکید کرد. نیروگاه و همچنین همکاری در زمینه انرژی گفت: فدراسیون روسیه برای تکمیل راه آهن رشت – آستارا آمادگی کامل دارد و روسیه در این زمینه تصمیمات لازم را اتخاذ کرده است.

وی افزود: ایران با اجرای قراردادهای صادرات غلات می تواند به قطب غله در منطقه تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=380998

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.