افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
0

عادات رایج و مضری که نباید بعد از غذا انجام داد – رادناک

  • کد خبر : 407629
عادات رایج و مضری که نباید بعد از غذا انجام داد – رادناک

متخصصان بر این باورند که انجام برخی کارها بعد از غذا خوردن برای دستگاه گوارش مضر است و معتقدند این کارها حتی می تواند عوارض جانبی جدی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد. بهتر است برای مراقبت از سلامت بدن خود و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در آینده، […]

متخصصان بر این باورند که انجام برخی کارها بعد از غذا خوردن برای دستگاه گوارش مضر است و معتقدند این کارها حتی می تواند عوارض جانبی جدی از جمله افزایش خطر ابتلا به سرطان را به همراه داشته باشد. بهتر است برای مراقبت از سلامت بدن خود و جلوگیری از بروز مشکلات جدی در آینده، این موضوع را مطالعه و آگاه باشیم و از اقدامات مضر بعد از غذا پرهیز کنیم.

مصرف لبنیات و هر چیزی که شیر دارد

گاهی اوقات بعد از صرف غذا در مهمانی ها، دسر درست شده با شیر برای شما سرو می شود که بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید، زیرا شیر معمولا حاوی موادی است که می تواند نفاخ باشد و با اکثر ذائقه ها ناسازگار باشد. وجود پروتئین و کربوهیدرات در شیر هضم آن را کند می کند، بنابراین نوشیدن شیر بعد از غذا می تواند این وضعیت را تشدید کند و برای سلامتی مفید نیست.

نوشیدن چای

چای یک نوشیدنی محبوب است که اغلب قبل از مهمانی، ناهار و شام مصرف می شود، اما حتما شنیده اید که نوشیدن چای بعد از غذا می تواند مشکل ساز باشد. دلیل این امر تأثیر منفی چای بر هضم و جذب پروتئین است.

از سوی دیگر، چای می تواند ویتامین ها را به ویژه جذب کند ویتامین c و بر مواد معدنی از جمله آهن تاثیر می گذارد. این امر به ویژه برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از آنها فقیر هستند بسیار مهم است. بنابراین، بهتر است حداقل یک ساعت تا یک ساعت و نیم بعد از غذا صبر کنید و سپس شروع به نوشیدن چای کنید تا از این فعل و انفعالات غذایی اجتناب کنید و از تمام فواید مواد مغذی مصرفی خود بهره مند شوید.

آب آشامیدنی

بعد از غذا بهتر است تا نیم ساعت آب ننوشید. در صورت لزوم مصرف آب باید در حد اعتدال انجام شود. تا یک و نیم لیوان آب مشکلی ندارد و می توانید این مقدار را مصرف کنید اما بیشتر از این مقدار آب می تواند مشکل ایجاد کند.

نوشیدن بیش از حد آب بعد از غذا می تواند میزان اسید معده را افزایش دهد که می تواند باعث شود رفلاکس معده و به معده شما آسیب برساند. علاوه بر این، نوشیدن بیش از حد آب بعد از غذا ممکن است علت آن باشد. نفخ شکم و احساس بزرگی شکم

فعالیت بدنی شدید و ورزش.

ورزش شدید و استفاده از وسایل مختلف ورزشی به خصوص بلافاصله بعد از غذا خوردن مضر است و باعث مشکلات گوارشی می شود. بنابراین بهتر است بلافاصله پس از صرف غذا از انجام ورزش های شدید خودداری کنید.

پیاده روی یکی از ورزش هایی است که به نوعی می توان آن را تایید کرد اما باید به فاصله زمانی مناسب توجه کرد. پیاده روی نیم ساعت بعد از غذا می تواند به بهبود هضم غذا و جلوگیری از مشکلات ناشی از فعالیت بدنی که در هضم غذا اختلال ایجاد می کند، کمک کند.

در نتیجه برای حفظ سلامت بدن و بهترین بازدهی مواد مغذی مصرفی باید نوع و زمان ورزش را با دقت تنظیم کرد و به مواردی مانند نوع غذا، میزان فعالیت بدنی و زمان خوردن .

دوش گرفتن

استحمام بلافاصله بعد از غذا به دلیل تغییر جریان خون در بدن مضر است. بعد از غذا خوردن، عملکرد مغز بر هضم غذا متمرکز می شود و سایر فعالیت های مغز کاهش می یابد. علاوه بر این، جریان خون در دست ها و پاها به دلیل حرکت بدن در حین استحمام افزایش می یابد که باعث کاهش جریان خون به معده و هضم و جذب ضعیف غذا می شود.

در واقع هضم و جذب غذا مستلزم تسهیل جریان خون است و این تسهیل جریان خون برای معده اهمیت ویژه ای دارد. اگر جریان خون به معده کاهش یابد، فرآیند هضم به درستی انجام نمی شود و احتمال بروز مشکلات گوارشی وجود دارد. بنابراین بهتر است پس از صرف غذا مدتی صبر کنید تا غذا هضم شود و سپس حمام کنید تا جریان خون به خوبی به معده بازگردد و عملکرد گوارشی بهتر شود.

بعد از غذا دسر بخورید.

تاکید بر خوردن دسر بعد از غذا ضروری است زیرا به هضم بهتر غذا کمک می کند. به عنوان مثال، خوردن غذاهای شیرین مانند بستنی و آب نبات بعد از غذا می تواند باعث ترشح آنزیم های معده شود و در نتیجه غذا را بهبود بخشد. اما این قانون برای همه دسرها صدق نمی کند. برخی از دسرها با برخی غذاها سازگاری ندارند.

اهمیت این نکته به میوه ها و ترکیب آنها با برخی غذاها محدود نمی شود. همچنین مصرف همزمان غذاهای چرب و شیرین نیز مشکل ساز است. غذاهای چرب و شیرین با مصرف همزمان میوه های نفخ شکم علائم نفخ را تشدید می کند و می تواند به سیستم گوارش آسیب برساند. همچنین آنزیم های لازم برای هضم این غذاها با میوه ها سازگار نیست و مصرف همزمان آنها باعث می شود اسهال تبدیل می شود

بنابراین بهتر است در انتخاب دسرها و ترکیبات غذایی دقت کنید و ترجیح دهید دسرها را با توجه به نوع و ماهیت غذای مصرفی انتخاب کنید تا مشکلات گوارشی برطرف شود و از خوردن لذت ببرید.

چرت و خواب کوتاه

هنگامی که معده پر است، دراز کشیدن و خوابیدن، حتی برای مدت کوتاه، می تواند فشار روی معده را افزایش دهد و غذا را به داخل مری فشار دهد، که می تواند باعث آسیب به پوشش مری و ریفلاکس شود. این معمولا باعث احساس ترش و سوزش در پشت گلو می شود.

بنابراین بهتر است بعد از صرف غذا حداقل نیم ساعت قبل از خواب یا خوابیدن استراحت کنید. علاوه بر این، می‌توانید پیاده‌روی کنید یا بنشینید تا به بدنتان فرصت دهید تا غذا را هضم کند و مشکلات ریفلاکس را برطرف کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407629

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.