افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

ظرفیت نیروگاه های ایران به اندازه ای است که مشکلی برای تامین برق خودروهای برقی وجود نداشته باشد/شارژ خودروها در شب.

  • کد خبر : 160028
ظرفیت نیروگاه های ایران به اندازه ای است که مشکلی برای تامین برق خودروهای برقی وجود نداشته باشد/شارژ خودروها در شب.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکناعارف صدیق، معاون برق گروه مپنا در گفت و گو با رکنا وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است روی سقف خودروهای برقی، صفحه خورشیدی که برای تامین انرژی الکتریکی خود از این طریق نصب می شود، تصریح کرد: فضای سقف خودروها کمتر از دو متر مربع است. در چنین […]

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکناعارف صدیق، معاون برق گروه مپنا در گفت و گو با رکنا وی در پاسخ به اینکه آیا ممکن است روی سقف خودروهای برقی، صفحه خورشیدی که برای تامین انرژی الکتریکی خود از این طریق نصب می شود، تصریح کرد: فضای سقف خودروها کمتر از دو متر مربع است. در چنین فضایی حداکثر توانی که می توان از انرژی خورشیدی به دست آورد در بهترین شرایط نوری زیر 300 وات است. این عدد آنقدر کم است که به صرفه نیست.

وی تاکید کرد: این کار به صورت پروژه های استارتاپی در دنیا انجام شده و نمونه تجاری سازی ندارد. همچنین اگر به کشور چین که استفاده از پنل های خورشیدی و خودروهای الکتریکی بسیار محبوب است توجه کنید، نمونه تجاری آن را نخواهید دید.

صدیق در پاسخ به اینکه آیا افزایش تعداد خودروهای برقی در کشور باعث می شود نیروگاه های کشور در تامین برق دچار مشکل شوند، گفت: مشکلی در تامین برق در کشور نداریم. ظرفیت نیروگاه های ایران کافی است تا برای برق رسانی به خودروهای برقی مشکلی نداشته باشیم. مشکل زمانی دیده می شود که در روزهای خاصی از سال به اوج مصرف می رسیم که وزارت نیرو برای آن برنامه ای در نظر گرفته که به نظر می رسد کارساز باشد.

وی در توضیح سخنان خود افزود: استفاده از «دستگاه های ذخیره انرژی در مقیاس صنعتی» با ظرفیت چند صد مگاوات این امکان را فراهم می کند که انرژی تولید شده در نیروگاه ها در ساعاتی از شبانه روز که زیاد نیست ذخیره شود. برق مصرف می شود. در واقع این دستگاه در مواقعی که باری وجود ندارد انرژی را در داخل ذخیره می کند و در زمان پیک مصرف به برق شهر متصل می شود.

عارف صدیق با اشاره به اینکه خودروهای برقی را می توان با شارژر قابل حمل 3 کیلوواتی شارژ کرد، خاطرنشان کرد: این ظرفیت به این دلیل است که اکثر دارندگان خودروهای برقی خودروهای خود را در شب شارژ می کنند و صبح ها با شارژ کامل آن را ترک می کنند. ایستگاه های شارژ سریع خودروهای برقی نیز در شهر ایجاد شده است، اما از آنجایی که این ایستگاه ها محدودیت هایی دارند و رانندگان باید حداقل 20 دقیقه برای شارژ خودروهای خود در این ایستگاه ها وقت بگذارند. بنابراین ترجیح می دهند خودرو را در شب در منزل شارژ کنند.

قائم مقام معاونت امور برقی گروه مپنا در ادامه تاکید کرد: شارژ خودروهای برقی در شب مصادف با عدم شارژ و کاهش فشار در شبکه توزیع برق است. این زمانی است که نیروگاه قدرت تولید برق دارد اما مصرف کننده مصرفی ندارد. از طرفی شارژرهای گروه مپنا نیز قابل برنامه ریزی هستند و می توان به آنها زمان داد تا مثلا ساعت 2 بامداد شروع به شارژ خودرو کند.

عارف صدیق در پاسخ به اینکه آیا نیروگاه ها می توانند در ساعات پیک برق از سوخت گازوئیل استفاده کنند، گفت: نیروگاه ها ظرفیت دارند و بر اساس آن کار می کنند اما برای تامین برق مورد نیاز خودروی برقی چه چیزی را می خواهند بسوزانند؟ ربطی ندارد. در صورت گسترش استفاده از دستگاه های «ذخیره انرژی در شبکه های صنعتی»، مصرف سوخت نیروگاه ها متعادل می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160028

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.