افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

ظرفیت تبادل چهار طرفه برق ایران با همسایگان شمالی کشور وجود دارد.

  • کد خبر : 221972
ظرفیت تبادل چهار طرفه برق ایران با همسایگان شمالی کشور وجود دارد.

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان روز دوشنبه 23 اسفندماه در دیدار با جورابک میرزا محموداف وزیر انرژی جمهوری ازبکستان، همکاری های چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان در زمینه اتصال برق را مورد بررسی قرار داد. این پروژه، تمایل شرکت‌های قدرتمند ایرانی برای همکاری با ازبکستان در کارگروه انرژی و تهیه نقشه راه برای […]

به گزارش بازار، علی اکبر محرابیان روز دوشنبه 23 اسفندماه در دیدار با جورابک میرزا محموداف وزیر انرژی جمهوری ازبکستان، همکاری های چهارجانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان در زمینه اتصال برق را مورد بررسی قرار داد. این پروژه، تمایل شرکت‌های قدرتمند ایرانی برای همکاری با ازبکستان در کارگروه انرژی و تهیه نقشه راه برای همکاری‌های دو کشور است.

وی گفت: پس از گفتگوهای روسای جمهور ایران و ازبکستان، مقرر شد روابط اقتصادی دو طرف ارتقا یابد و روابط فرهنگی، تاریخی و سیاسی دو طرف ارتقا یابد.

وزیر نیرو افزود: ازبکستان کشوری بزرگ است و به همین دلیل ظرفیت و پتانسیل زیادی برای همکاری بین دو طرف وجود دارد. امروز مذاکرات اصلی در زمینه برق، ساخت نیروگاه های حرارتی و برق آبی و استفاده از توانمندی های مهندسی و خدمات فنی برای توسعه روابط صورت گرفت.

محرابیان با بیان اینکه این مذاکرات به پروژه های متعددی برای دو کشور تبدیل می شود، تصریح کرد: ایران با اکثر کشورهای همسایه به ویژه ترکمنستان مبادلات برق دارد و در این دیدار ارتباط ایران و ازبکستان از طریق ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پتانسیل این مشکل وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع دارای مسائل فنی و مهندسی است و لازم است تیم های فنی دو طرف مذاکراتی را برای توسعه روابط تبادل برق با استفاده از این ظرفیت آغاز کنند.

محرابیان با بیان اینکه زمان پیک مصرف ایران و ازبکستان متفاوت است، ادامه داد: زمانی که ایران مازاد برق داشته باشد می تواند به ازبکستان برق صادر کند و در تابستان که نیاز کشور به برق بیشتر است، مازاد برق ازبکستان مهم است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بحث های فنی و حقوقی را هم اکنون آغاز کرده ایم و امیدواریم بتوانیم این همکاری ها را با جمهوری ازبکستان و همچنین تبادل با سایر کشورها آغاز کنیم.

ظرفیت شرکت های ایرانی در حوزه فناوری مشهود است
وزیر انرژی جمهوری ازبکستان در این نشست در پاسخ به اینکه ایران جزو پنج کشور برتر تولید کننده نیروگاه است و در خصوص زمینه های همکاری دو کشور گفت: صبح امروز بازدیدهای خوبی از بزرگان انجام شد. شرکت های ایرانی در این راستا می توان گفت توانمندی های این شرکت ها در حوزه فناوری مشهود بود و توافقاتی در این زمینه صورت گرفت.

جورابک میرزا محموداف با بیان اینکه اهداف دو کشور پس از این توافقات مشخص شد، ادامه داد: این توافقات همچنان به نتایج خوب و ملموس خواهد رسید.

وی با توجه به سپری شدن تابستان بدون خاموشی دو سال متوالی در ایران خاطرنشان کرد: در زمینه همکاری های برق به نکات مثبتی اشاره شد و از این حیث می توان در زمان پیک مصرف موانع را برطرف کرد.

وزیر انرژی جمهوری ازبکستان افزود: جمهوری ازبکستان آمادگی کامل برای همکاری با ایران در این زمینه را دارد و من چشم انداز آن را بسیار نزدیک می بینم.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=221972

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.