افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
3

طلسم قراضه کشتی 80 ساله ایران شکسته شد

  • کد خبر : 159537
طلسم قراضه کشتی 80 ساله ایران شکسته شد

حسنرضا صفری با اشاره به توانایی ایران در ساخت انواع کشتی ها و سکوهای نفتی به گازرش بازار گفت: از سال 1388 تا به امروز حدود 200 کشتی شناور زیر نظر موسسه رده بندی ایران ساخته شده است. بنابراین ایران کشتی ساز است و صنعت کشتی سازی در کشور ما مستقر شده است. اپراتورها در […]

حسنرضا صفری با اشاره به توانایی ایران در ساخت انواع کشتی ها و سکوهای نفتی به گازرش بازار گفت: از سال 1388 تا به امروز حدود 200 کشتی شناور زیر نظر موسسه رده بندی ایران ساخته شده است. بنابراین ایران کشتی ساز است و صنعت کشتی سازی در کشور ما مستقر شده است.

اپراتورها در عدم ساخت کشتی در کشور مقصر هستند و افزود: به عنوان مثال برای ساخت یک کشتی خشکی معمولی بین 14 تا 20 میلیارد تن اعتبار نیاز است. چه کسی می تواند هزینه این کار را از منابع شخصی یا شرکتی بپردازد. در دنیا به جای سفارش قایق، از جیب اپراتور یا سازنده از بانک ها فاینانس دریافت می کنند. بودجه قوی در این بخش وجود دارد زیرا صنعت کشتی سازی بیش از آنچه ما فکر می کنیم برای دولت سودآور است.

و ادامه داد: کشتی سازی اشتغالزایی زیادی دارد و بیش از 200 صنعت ثانویه را فعال می کند. طبق آمار به ازای هر شغل مستقیم در صنعت کشتی سازی 4 تا 5 شغل غیرمستقیم ایجاد می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تاکید بر اینکه در حوزه کشتی سازی بیش از هر چیز مشکل تامین مالی داریم، گفت: در صورت تامین مالی کافی و مطمئن برای سفارشات، کشتی سازی ایران فعال می شود. هر جا که این کار به درستی انجام شده، کشتی سازی ایران موفق بوده است. مانند Aframax که توسط ونزوئلا تامین مالی شد. یا سکوی امیرکبیر ایرانی، سکوی ایران البرز و خزری که در شمال ساخته شده و توسط وزارت نفت تامین می شود.

صفری در ادامه با بیان اینکه بخش خصوصی یا شرکت هایی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش که نمی توانند با منابع درآمدی خود خرید کشتی را تامین کنند، افزود: اینها کشتیرانی هستند. شرکت ها و آنها می خواهند قایق را به سرعت دریافت کنند و با آن کار کنند. دلیل اصلی اینکه ما نمی توانیم از سفارش کشتی به کشتی سازان خارجی اجتناب کنیم، بحث تامین مالی است. قرار بود صندوق توسعه صنایع دریایی و صندوق توسعه ملی ایجاد شود اما این موارد به نوعی اجرایی نشده است.

وی همچنین به بازیافت شناورها (اسقاط کشتی) اشاره کرد و گفت: با توجه به عدم آگاهی مسئولان کشور به ویژه در زمینه حفاظت از محیط زیست و روند اجرای کنوانسیون های بین المللی در ایران، تا به امروز تصور می شد. که امکان داشتن صنعت بازیافت قایق و همچنین رعایت استانداردهای زیست محیطی وجود ندارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران افزود: با کارهای انجام شده توسط موسسه رده بندی ایران سازمان حفاظت محیط زیست یعنی تهیه استانداردهای زیست محیطی بازیافت شناور و اخذ تاییدیه از سازمان برنامه و بودجه کشور. . برای این منظور کشور به زیرساخت های برچیدن کشتی مجهز شده است.

صفری تاکید کرد: با توجه به اینکه اجرای کنوانسیون بازیافت کشتی های IMO برای ایران از سال 2025 اجباری است، امیدواریم کسی از این صنعت به عنوان یک صنعت کثیف و ضد محیط زیست یاد نکند و بتوانیم به تدریج حفاظت از محیط زیست را تنظیم کنیم. .صنعت بازیافت کشتی در کشور.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات دریافتی و تمرکز صنعت، خبرهای خوبی برای این بخش در راه است و به زودی شاهد رونق صنعت کاغذ کشتی در کشور پس از 80 سال سابقه جهانی خواهیم بود. در واقع اسقاط به صورت عملیاتی در سواحل جنوبی کشور به ویژه در چابهار انجام می شود. این صنعت توسط صنعتگران یا سرمایه گذارانی ایجاد می شود که در گذشته اجازه مشارکت در اوراق بهادار شناور را نداشتند.

رئیس هیئت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران تصریح کرد: امروزه مقررات زیست محیطی برای بازیافت کشتی ها وجود دارد و هیچکس نگران نیست که بگوید اسناد کشتی ضد محیط زیست است. اگر خواسته های همه دنیا برآورده شود و موسسات طبقه بندی یا سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر به عنوان مخزن اجرای کنوانسیون ها در ایران، ارزیابی زیست محیطی را تایید کنند، اوراق شناور تشکیل می شود و همه از این امر استقبال خواهند کرد. صنعت.

صفری گفت: چندی پیش سازمان بنادر و دریانوردی با صدور بخشنامه ای بخشی از قرارداد بین المللی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت های مشاور و موسسات رتبه بندی می توانند وارد صنعت اوراق بهادار شوند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=159537

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.