افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 21 October , 2024
2

طلاق؛ پایان یا آغاز مشکلات!

  • کد خبر : 120932
طلاق؛  پایان یا آغاز مشکلات!

آفتاب نیوز: کارشناسان مشکلات اقتصادی، اعتیاد، نداشتن مهارت های زندگی در زوجین و… را از عوامل بروز این پدیده شوم اجتماعی می دانند که علاوه بر آسیب رساندن به جامعه، سلامت روانی را متحول کرده و تعادل رفتاری اعضای خانواده را از دست می دهد. در واقع می توان گفت طلاق پایان قانونی ازدواج و […]

آفتاب نیوز:

کارشناسان مشکلات اقتصادی، اعتیاد، نداشتن مهارت های زندگی در زوجین و… را از عوامل بروز این پدیده شوم اجتماعی می دانند که علاوه بر آسیب رساندن به جامعه، سلامت روانی را متحول کرده و تعادل رفتاری اعضای خانواده را از دست می دهد.

در واقع می توان گفت طلاق پایان قانونی ازدواج و جدایی زوجین از یکدیگر است. همسرانی که زندگی خود را با عشق آغاز کرده اند و پس از گذشت مدتی از زندگی به دلایل مختلف و ناسازگاری ها دیگر تحمل یکدیگر را ندارند و این امر در برخی افراد افسردگی و عوارض روحی را به همراه دارد.

اگرچه امروزه طلاق به موضوعی رایج در بین زوجین تبدیل شده است و برخی افراد با اختلافات جزئی و پیش پا افتاده به دادگاه می روند، اما با کمی صبر می توان برخی ناسازگاری ها را برطرف کرد.

ابتدا قبل از پرداختن به موضوع طلاق، داستان زندگی یکی از افرادی که مجبور به جدایی شده بود را می خوانیم.

فاطمه 32 ساله می گوید: قبل از ازدواج چند سالی با شوهرم امیر دوست بودم، سال گذشته از من خواستگاری کرد، من هم آن را با خانواده ام در میان گذاشتم، همدیگر را دوست داشتیم، بالاخره قبول کردند، استرس داشتیم. ” روز خواستگاری چون خانواده من و امیر با هم اختلاف داشتند و ممکن بود در اولین جلسه منصرف شوند اما بعد از چند ساعت صحبت تصمیم بر این شد که خانواده ها بروند. رفت و برگشت برای آشنایی بیشتر بعد از حدود دو ماه و تحقیق خانوادگی مراسم تعهد برگزار شد.

چند ماه بعد مراسم عقد برگزار شد و با توجه به هزینه های مراسم عقد تصمیم بر این شد که این مراسم عقد سرآغاز زندگی مشترک ما باشد.

هر روز صبح من و امیر از خانه خارج می شدیم و می رفتیم سر کار، یک روز بعد از اتمام ساعت کاری منتظر امیر بودم، بر خلاف همه روزها کمی زود از شرکت خارج شدم و منتظر امیر بودم، بالاخره بعد از چند دقیقه رسیدم. ، اول فکر کردم از فشار کار کمی خسته است و مثل هر روز نیست.

در راه حتی یک کلمه هم حرف نزد تا به خانه رسیدیم و بعد از ناهار علت سکوتش را جویا شدم، با مکث پاسخ داد: «نه اتفاقی نیفتاده، مثل هر روز هستم… من فقط “خسته ام و نیاز به استراحت دارم.”

ساعت 10 شب بدون اطلاع قبلی با حالتی عجیب از خانه خارج شد، هر چه به او زنگ زدم جواب نداد، منتظرش بودم، اما تا صبح به خانه نیامد، نه. هر چی بهش زنگ زدم در دسترس نبود تا اینکه ظهر در غفلت کامل به خانه آمد تا اینکه نگاهم کرد تنها کلمه “ببخشید” بود و دیگر چیزی نگفت.

روزها می گذشت و هر روز او خسته تر و رفتارش سردتر از دیروز بود، هر بار که می خواستم با او صحبت کنم بهانه می آورد، یک روز ناگهان متوجه اعتیاد امیر شدم، او مردم ما را نابود می کرد.

ابتدا فکر می کردم او چند روزی است که معتاد شده است، اما قبل از اینکه با هم آشنا شویم و حتی با هم رابطه داشته باشیم، معتاد بود، با وجود بررسی های خانواده، متوجه این موضوع نشدیم، گویی به همین دلیل است که آنها نامزدی از بین رفت که من متوجه نشدم.

بعد از سه ماه که دیگه نتونستم ادامه بدم و افسرده شدم تصمیم به جدایی گرفتم شاید راهی برای برگشتن بود ولی نشد و اگه به ​​زندگی ادامه بدم ممکنه اتفاقات بدتری بیفته البته خانواده هنوز از من برای جدایی متنفر است. . آنها مرا سرزنش می کنند.

طلاق رهایی غیرقابل تحمل از مسئولیت است.

شهرام مقدسی، جامعه شناس در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: در گذشته موضوعاتی چون هدف از ازدواج، نقش خانواده، رضایت از تشکیل خانواده و چگونگی روند زندگی مشترک در تشکیل خانواده ها مورد توجه قرار می گرفت. و با این کار نظم داخلی و خارجی و مردم از هم راضی بودند.

و افزود: کم کم برخی عدم تعادل ها به خانواده منتقل شد و کم کم نوع نگاه ها به تشکیل خانواده تغییر کرد. از سوی دیگر، کارکردهای خانواده نیز مورد تهدید قرار گرفت، بنابراین بحث مدرنیته و الگوهای جدید خانواده مطرح شد.

این جامعه شناس ادامه می دهد: در گذشته خانواده ها تعهدات بسیار سنگینی داشتند به طوری که اگر مشکلی در زندگی زن و شوهر پیش می آمد از واژه «سوختگی» استفاده می کردند اما کم کم فضای فکری جامعه تغییر کرد. و هر جا که امکان ادامه زندگی وجود داشت. اگر نه، راهی به نام جدایی و طلاق را پیشنهاد می کنند.

مقدسی تصریح کرد: تشکیل خانواده قطعا در گرو ارتقا، توسعه و بهبود فرآیندهای زندگی است اما زمانی که مسائل اقتصادی به عنوان یک بحران آسیب زا و غیرقابل انکار در این فضا حاکم شد و به این ترتیب فشارهای زیادی متوجه خانواده ها شد. حتی در آغاز و ادامه مسیر برای داشتن یک زندگی عادی و عادی موانعی وجود دارد، در این میان بخش بزرگی از جوانان از تشکیل خانواده محروم هستند و تنها افرادی می توانند در این زمینه اقدام کنند که حمایت جدی از سوی آنان صورت گیرد. خانواده، اگرچه این مشکل نیز به شدت کاهش یافته است، زیرا خانواده ها قادر به حمایت مؤثر از فرزندان خود نیستند.

وی بیان کرد: زمانی که مشکلات زیاد شود حتما درگیری های بسیار جدی بین زوجین به وجود می آید که جدایی را به دلیل نبود امنیت در ابعاد مختلف بهترین راه حل می دانند، البته اکنون در زمینه طلاق عادی شدن در کشور رخ داده است. در گذشته به دلیل فضای فرهنگی قضاوت خوبی نسبت به طلاق وجود نداشت و زنان پس از طلاق با مشکلات زیادی از جمله نگاه منفی به جامعه مواجه بودند.

این جامعه شناس ادامه داد: اکنون به دلیل عادی شدن افراد اگر نتوانند به زندگی مشترک خود ادامه دهند از هم جدا می شوند زیرا بحث فشار اجتماعی و نگرش های منفی تعدیل شده و به نوعی احساس آرامش بیشتری نسبت به جدایی می کنند.

مقدسی افزود: البته بعد از طلاق نیز در ساختارهای مدیریتی فضای خانواده مشکلاتی وجود دارد که باید بپذیریم و در کشورهای دیگر الگوهای خانواده جدیدی شکل گرفته است که علاوه بر محبت، انتخاب و رضایت افراد جامعه اگر زوجین نتوانند نیازها و کارکردهای مشترک یکدیگر را برآورده کنند، جدای از مشکلاتی که ممکن است داشته باشد شروع به جدایی می‌کند، اما کم‌کم هنجاری و قانونی شده و به عنوان یک ساختار رسمی پذیرفته شده است.

وی تصریح کرد: در کشور ما برخلاف افزایش و گسترش روابط غیررسمی، اقدامی برای قانونی شدن این موضوع و تعریف ارزش های جدید برای قانونی نگه داشتن آن صورت نگرفته است، یعنی مردم باید شجاعانه از این فضا برای تسهیل استفاده کنند. ازدواج با توجه به آنچه جوانان به دنبال آن هستند و به آن مشروعیت می دهند، باید این ضعف را پذیرفت تا زمانی که در این مسیر قرار نگیریم، تشکیل خانواده قطعا ثبت نمی شود، باید زندگی آسانی برای جوانان ایجاد کنیم تا اینطور نشود. عواقبی به همراه داشته باشد.

مقدسی طلاق را به معنای ترک و رهایی از مسئولیت های غیرقابل تحمل دانست و تصریح کرد: متاسفانه در جامعه امروزی شاهد آمار بالای طلاق هستیم که این موضوع نگران کننده است چرا که در برخی موارد به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت شده است. است.

وی در پاسخ به اینکه آیا طلاق راهی برای پایان دادن به مشکلات است، تصریح کرد: البته طلاق باید در مواردی اتفاق بیفتد، اما خانواده ها از این موضوع دوری می کنند و متوجه اختلالات دیگری مانند خشونت، افسردگی، اعتیاد و فرار از خانه نمی شوند. اگرچه بعداً قطعاً جدایی را بهترین راه ممکن برای ایجاد این اختلالات دانستند، از طرفی در محاسبه هزینه و فایده مشخص است که هرکس طلاق بگیرد قطعاً مشکلات بسیار کمتری از مشکلات موجود خواهد داشت.

این جامعه شناس تصریح کرد: جدایی و طلاق در صورتی رخ می دهد که طرفین به دلیل انتخاب ناکافی به بحران رسیده باشند، بنابراین باید روی موضوع انتخاب خوب کار کرد زیرا نیمی از امنیت خانواده مربوط به انتخاب خوب و نیمی دیگر مربوط به انتخاب خوب است. مرتبط با توانمندسازی خانواده همچنین باید روی موضوعاتی مانند آموزش به موقع و مستمر کار کنیم که متأسفانه شاهد رها شدن آن در جامعه هستیم.

مقدسی خاطرنشان کرد: متأسفانه آموزش در بین جوانان رواج ندارد، اگرچه فضای مجازی به گونه ای عمل کرده است که جوانان خود را بی نیاز از آموزش می دانند اما در عین حال از عمق و نفوذ مهارتی نیز برخوردار نیستند. .

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=120932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.