افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
3

طرز تهیه عدس پلو نذری 100 نفره در ماه محرم و صفر • تصویر از مجله زندگی

  • کد خبر : 35177
طرز تهیه عدس پلو نذری 100 نفره در ماه محرم و صفر • تصویر از مجله زندگی

یکی از مهم ترین غذاهای نذری در ماه های محرم و صفر، عدس پلو است، اما نکاتی وجود دارد که باید دانست و رعایت شود. لذیذ عدس ناصری است. به گزارش ایلنا، یکی از غذاهای نذری خاص که در ماه های محرم و صفر و همچنین ماه رمضان طبخ می شود، عدس پلو است که […]

یکی از مهم ترین غذاهای نذری در ماه های محرم و صفر، عدس پلو است، اما نکاتی وجود دارد که باید دانست و رعایت شود. لذیذ عدس ناصری است.

به گزارش ایلنا، یکی از غذاهای نذری خاص که در ماه های محرم و صفر و همچنین ماه رمضان طبخ می شود، عدس پلو است که ترفند خاصی برای خوش طعم شدن آن دارد.

اگرچه ممکن است عده ای فکر کنند که عدس پلو با برنج آبکش شده و عدس لایه لایه درست می شود اما این تصور کاملا اشتباه است اما برای طبخ این غذای لذیذ و لذیذ باید به نکات ریز توجه کنیم تا غذایمان خوشمزه تر شود.

مواد لازم برای تهیه نذری عدس پلو 100 نفره

برنج 15 تا 16 کیلوگرم
عدس 5 تا 6 کیلوگرم
یک پیاز 5 کیلوگرم
گوشت چرخ کرده 4 تا 5 کیلوگرم
رب گوجه فرنگی (اختیاری) 1 تا 1.5 کیلوگرم
زرشک برای تزئین کافی
روغن 2 کیلوگرم
زعفران آماده شده کافی
کشمش پیلویی (اختیاری) 3 تا 4 کیلوگرم
ادویه برای برنج با عدس به مقدار لازم
کره (اختیاری) 1 تا 2 کیلوگرم
آماده سازی:
زمان پخت:
کل زمان پخت:

طرز تهیه نذری پلو عدس

برای پخت یک دسته بزرگ عدس نذری مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول : برنج را ابتدا تمیز کنید و بعد از یک شب قبل از پخت در آب کافی با مقدار مناسب نمک خیس کنید.

و سپس عدس ها را خوب تمیز کرده و می شویید، می توانید قبل از پختن دو ساعت در آب خیس کنید یا در قابلمه ای با کمی نمک بریزید و بگذارید بپزد.

مرحله دوم : توصیه می شود درب قابلمه را نگذارید تا در هنگام پخت پوست عدس جدا نشود. مواظب باشید عدس زودپز نخرید زیرا پوست آن هنگام پختن پوسته پوسته می شود. در ضمن عدس ها را کامل نپزید و قبل از پخت کامل از روی حرارت بردارید.

سطح سوم : در این مرحله برای برنج آب جوش آماده کنید. در فاصله تا آب جوش، برای تهیه نذری برنج. شما باید مواد زیر را تهیه کنید

در این قسمت دو روش پیش روی شماست:

ابتدا نیمی از پیازها را ریز خرد کرده و تفت می دهیم و برای تزیین ذخیره می کنیم و نصف دیگر پیازها را نگینی خرد می کنیم و دوباره تفت می دهیم.
بعد گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه می کنیم و دوباره تفت می دهیم و در آخر نمک و ادویه مخصوص غذاهای برنجی را اضافه می کنیم.
یا اگر نمی خواهید پیازها را تزئین کنید، تمام پیازها را نگینی خرد کرده و به گوشت چرخ کرده اضافه کنید. (تزیین برنج با عدس را ببینید)

مرحله چهارم: رب گوجه فرنگی را به گوشت چرخ کرده اضافه کنید و کمی تفت دهید. (در اینجا نمی توانید از رب استفاده کنید و کاملا به ذائقه شما بستگی دارد) و سپس مواد را خوب مخلوط کنید و اجازه دهید روغن و رب گوجه کمی سرخ شوند و سپس شعله را خاموش کنید.

گام پنجم: کشمش ها را بشویید تا کاملا گرد و غبار گرفته شود، سپس چند دقیقه در آب خیس کنید، سپس در آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود.

داخل ظرف کمی روغن بریزید و کشمش ها را سرخ کنید. برای خوشرنگ شدن و لعاب آن می توانید از چند قطره زعفران آماده نیز استفاده کنید.

کشمش را مرتب هم بزنید تا نسوزد زیرا اگر بسوزد طعم تلخی پیدا می کند.

گام ششم: بعد از جوش آمدن آب؛ آب نمکی که قبلا برنج را در آن خیس کردید دور بریزید و برنج را در قابلمه آب جوش بریزید و برنج را با کفگیر دسته بلند هم بزنید. حرارت را زیاد کنید و قابلمه را در قابلمه قرار دهید تا آب و برنج بجوشد.

به دلیل نسبت بالای برنج به عدس باید از جوشاندن بیش از حد برنج خودداری کنید و در نهایت عدس را به برنج اضافه کنید و سپس برنج را در آبکش بریزید.

گام هفتم: در این مرحله برنج را با آب سرد آبکش کنید و اجازه دهید آب برنج کشیده شود سپس آن را داخل قابلمه بریزید و بگذارید بماند.

این بخش به دو صورت قابل انجام است:

همچنین می توانید ته قابلمه را ته قابلمه قرار دهید یا گوشت چرخ کرده را بدون ته دیگ روی برنج بریزید و همچنین می توانید گوشت و کشمش را به صورت جداگانه با غذا سرو کنید.
در صورت تمایل می توانید از گوشت کبابی، پیاز خلال شده، زرشک تفت داده شده، کشمش تفت داده شده و زعفران تخمیر شده نیز روی برنج استفاده کنید.

ترفندهای طلایی برای تهیه عدس پلو نذری

بهتر است در زمانی که برنج خیسانده است کمی نمک اضافه کنید. اما هنگام پخت، آب برنج را خالی کرده و زیر آب سرد بشویید. البته تا زمانی که نمک کاملا از بین نرود.
اگر برنج را به روش کت درست می کنید به ازای هر فنجان برنج یک فنجان آب پخت در نظر بگیرید و مقدار آب عدس به اندازه ای باشد که روی عدس ها را به اندازه یک بندک آب بپوشاند و در انتها همان بند آبی که از پختن عدس باقی مانده بود را به برنج اضافه کنید.
اگر از زیره آسیاب شده و تخم گشنیز استفاده کنید، بوی گوشت از بین می رود و کوفته ها غنی تر می شوند.

اگر می خواهید غذایتان لذیذ باشد، اول از همه باید حوصله و دقت داشته باشید و دوم اینکه از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید.
استفاده از زعفران را فراموش نکنید زیرا طعم و عطر غذا به وجود زعفران بستگی دارد.
برای ته قابلمه می توانید ته قابلمه کمی روغن بریزید و کنجد بپاشید و بعد نان لواش بگذارید که بسیار خوشمزه می شود.
بسته به ذائقه خود می توانید از گردو، خرما، خلال بادام، خلال پسته و پوست پرتقال یا پرتقال نیز استفاده کنید.

برای پخت عدس پلو برای 50 نفر

اگر قصد دارید برای پنجاه نفر عدس پلو بپزید، تعداد مواد ذکر شده در متن بالا را نصف کنید. بقیه مراحل مشابه مراحل توضیح داده شده است.

همه چیز درباره طرز پخت عدس پلو نذری

عدس پلو بسته به مناطق مختلف کشورمان دستور پخت متفاوتی دارد اما دو نوع طبخ دارد.

برخی به عدس برنج کشمش و گوشت اضافه می کنند و برخی دیگر خرما و کشمش یا گوشت و ماکارونی را اضافه می کنند.

در برخی از دستور پخت عدس پلو از گوشت چرخ کرده یا گوشت مرغ برای خوش طعم شدن غذا استفاده می شود. البته افزودن مواد به عدس پلو به ذائقه افراد بستگی دارد.

مقدار برنج برای 100 نفر

هر کیلو برنج برای 7 یا 8 نفر کافی است به طوری که می توان گفت 100 نفر به 15 کیلو برنج نیاز دارند. البته نوع برنج و کیفیت آن و خارجی یا ایرانی بودن آن می تواند تا دو کیلو اختلاف جزئی داشته باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=35177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.