افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

طرز تهیه روغن زیتون خالص خانگی با ماندگاری طولانی • مجله Imagen de vida

  • کد خبر : 27872
طرز تهیه روغن زیتون خالص خانگی با ماندگاری طولانی • مجله Imagen de vida

به روغن زیتون را در خانه درست کنید نیازی به نصب زیاد ندارید و با کمی حوصله به راحتی می توانید آن را تهیه کنید. تولید روغن زیتون در مقادیر زیاد و برای مقاصد تجاری نیازمند ماشین آلات گران قیمت و کارهای پیچیده است، اما می توانید با چند وسیله خانگی ساده این کار را […]

به روغن زیتون را در خانه درست کنید نیازی به نصب زیاد ندارید و با کمی حوصله به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.

تولید روغن زیتون در مقادیر زیاد و برای مقاصد تجاری نیازمند ماشین آلات گران قیمت و کارهای پیچیده است، اما می توانید با چند وسیله خانگی ساده این کار را انجام دهید. روغن زیتون خانگی فراهم کند. شاید در قسمت هایی از صحنه روغن زیتون را در خانه درست کنید ممکن است دشوار به نظر برسد، اما به این ترتیب بهترین و با کیفیت ترین روغن را دارید که می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید:

تهیه زیتون

زیتون های رسیده یا سبز را انتخاب کنید.

برای شروع می توانید از زیتون سبز نارس یا زیتون سیاه رسیده استفاده کنید، اما در هر صورت، بهتر است از زیتون تازه چیده شده به جای کنسرو و فرآوری شده استفاده کنید. روغن تهیه شده از زیتون رسیده بسیار بهتر از روغن زیتون سبز است، زیتون سبز روغن سبز و زیتون رسیده روغن طلایی تولید می کند.

زیتون ها را خوب بشویید.

زیتون ها را در آبکش بریزید و با آب سرد بشویید. به آرامی هرگونه آلودگی را با انگشتان خود پاک کنید. همچنین هر گونه برگ، شاخه، سنگ یا هر چیز دیگری که به زیتون چسبیده است را بردارید. زیرا این روغن را در مرحله تولید از بین می برند. پس از آبکشی زیتون ها، اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود و زیتون ها را با یک دستمال کاغذی تمیز خشک کنید. لازم نیست زیتون ها کاملا خشک شوند.

ابتدا زیتون ها را آسیاب کنید.

بهتر است ظرف چند روز از زیتون استفاده کنید. در حالت ایده آل، همان روزی که زیتون ها را تمیز می کنید، آن ها را خرد کنید. اگر وقت ندارید دو یا سه روز صبر کنید اما بیشتر از این زمان باعث کاهش طعم و کیفیت روغن تولید شده می شود. اگر لازم است چند روز صبر کنید، زیتون‌ها را به ظرف پلاستیکی یا شیشه‌ای باز منتقل کنید و در صورت لزوم در یخچال بگذارید. زیتون های ذخیره شده را قبل از استفاده بررسی کنید و زیتون های پوسیده، چروکیده یا غیرعادی نرم را دور بریزید.

زیتون را آسیاب کنید

زیتون ها را با توجه به وسایلتان آسیاب کنید.

اگر تعداد زیادی زیتون دارید و اندازه آسیاب شما جوابگوی همه آنها نیست، در صورت لزوم این کار را در چند مرحله انجام دهید.

زیتون ها را در ظرفی بریزید.

زیتون های تمیز شده را در یک کاسه بزرگ با کناره های نسبتا کم عمق قرار دهید.

زیتون ها را خرد کرده و خرد کنید.

با استفاده از یک پتک تمیز یا چرخ گوشت، زیتون ها را به طور مکرر بکوبید و به صورت خمیر غلیظ و درشتی خرد کنید. بهتر است از یک کاردک فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید، زیرا یک پتک یا کفگیر چوبی می تواند مقداری از مایع را جذب کند. بهتر است دانه های زیتون را جدا کنید. پس از هم زدن روغن زیتون آزاد می شود.

زیتون های خرد شده را به پارچ یا ظرف استوانه ای انتقال دهید.

رب زیتون را به یک کاسه بلند و استوانه ای شکل منتقل کنید. استفاده از ظرف استوانه ای بلندتر از خراب شدن و پاشیدن زیتون در مرحله بعدی کار جلوگیری می کند.

آب داغ را به زیتون های خرد شده اضافه کنید.

خمیر را با آب مخلوط کنید. به ازای هر فنجان زیتون، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری آب داغ داخل کاسه بریزید. محتویات ظرف را به سرعت هم بزنید تا آب به طور یکنواخت پخش شود و به ته لیوان برود. مراقب باشید که آب زیادی اضافه نکنید، زیرا فقط برای تسهیل فرآیند اختلاط به آب نیاز داریم. آنقدر آب اضافه نکنید که روی زیتون ها را کاملا بپوشاند. آب باید گرم باشد اما جوشانده نباشد. بهتر است از آب معدنی استفاده کنید، زیرا استفاده از آب لوله کشی تصفیه نشده می تواند ناخالصی ها را وارد محصول نهایی کند.

مخلوط کن را روشن کنید.

با استفاده از مخلوط کن، رب زیتون را بیشتر آسیاب کنید تا دانه های روغنی شروع به جدا شدن کنند. این کار را حداقل 5 دقیقه ادامه دهید تا روغن بیشتری از زیتون ها خارج شود.اگر هنگام له کردن خمیر دانه ها را از زیتون جدا نکردید باید از مخلوط کن نسبتا قوی استفاده کنید. در غیر این صورت، تکه های دانه می تواند به تیغه های مخلوط کن آسیب برساند.

طرز تهیه روغن زیتون خانگی

مخلوط را خوب هم بزنید.

روغن زیتون را هم بزنید تا روغن جدا شود. با قاشق زیتون های کوبیده شده را برای چند دقیقه به شدت هم بزنید. سعی کنید رب زیتون را به صورت دورانی هم بزنید. نیروی هر چرخش باید به خروج روغن بیشتر از توده جامد کمک کند.

به مواد زمان بدهید.

ظرف را با حوله آشپزخانه تمیز، دستمال کاغذی یا درب بپوشانید. اجازه دهید محتویات به مدت 5 تا 10 دقیقه بدون مزاحمت بماند. در پایان این زمان، دانه های روغنی بیشتر در امتداد سطح رب زیتون قابل مشاهده است.

از صافی استفاده کنید.

یک آبکش یا آبکش مناسب در ظرفی قرار دهید. سپس یک پارچه توری مانند آنچه برای تهیه پنیر استفاده می شود در این صافی قرار دهید. روغن زیتون را روی پارچه بریزید. خمیر زیتون را به همراه تمام مایعات و جامدات قابل مشاهده بردارید و مستقیماً به مرکز پارچه پنیر منتقل کنید. دو طرف پارچه را روی خمیر زیتون بپیچید.

یک جسم سنگین را روی پارچه قرار دهید.

یک وزنه سنگین یا جسم سنگین را روی پارچه قرار دهید. بگذارید مایع خارج شود. اجازه دهید روغن زیتون، آب زیتون و آب از پارچه پنیر خارج شود و حداقل 30 دقیقه الک کنید و در کاسه بریزید. هر 5 تا 10 دقیقه، به آرامی اما محکم با دستان خود فشار دهید تا به روند برداشتن کمک کنید.

نگهداری روغن زیتون خانگی

روغن زیتون را در یک بطری تمیز بریزید.

یک قیف را در دهانه یک بطری شیشه ای تمیز قرار دهید، سپس روغن جمع آوری شده را از طریق قیف داخل همان بطری بریزید. بطری های شیشه ای برای این کار عالی هستند. بطری های رنگی حتی بهتر هستند، زیرا رنگ باید از روغن در برابر اثرات مضر نور محافظت کند. به خاطر داشته باشید که هر بطری ای که استفاده می کنید باید با آب داغ و مایع ظرفشویی کاملاً تمیز شود و قبل از ریختن روغن در آن به خوبی آبکشی و خشک شود.

در بطری را با چوب پنبه ببندید.

در این مرحله روغن را با دقت از دهانه و کناره های بطری خارج کنید. این کار را با دستمال کاغذی خشک انجام دهید.

روغن را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

حالا روغن زیتون تمام شده و آماده استفاده است. بطری را در یک کمد یا در مکانی به همان اندازه خنک، تاریک و خشک نگهداری کنید. روغن زیتون خانگی مانند روغن های تجاری ماندگاری ندارد، بنابراین باید در عرض 2 تا 4 ماه از آن استفاده کنید.

چگونه روغن زیتون تقلبی را از اصل تشخیص دهیم؟

اگر مطمئن نیستید که یک برند خاص از روغن زیتون واقعا خالص است، چند راه برای آزمایش آن وجود دارد. روش هایی برای آزمایش خلوص روغن زیتون وجود دارد که بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

تشخیص روغن زیتون اصلی با نگهداری آن در یخچال

  1. 2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک ظرف شیشه ای بریزید. حتما از شیشه بسیار تمیز استفاده کنید تا تست روغن مشکلی نداشته باشد. سپس در شیشه ای را ببندید.
  2. شیشه را به مدت 24 ساعت در یخچال قرار دهید. این به روغن زیتون زمان زیادی می دهد تا جامد شود.
  3. جامد یا مایع بودن روغن را بررسی کنید. بعد از 24 ساعت آن را از یخچال خارج کنید. اگر روغن جامد شود، روغن زیتون خالص است. اگر روغن مایع بماند، روغن زیتون خالص نیست. به همین راحتی

تشخیص روغن زیتون خالص با کمک فتیله

یک فتیله در روغن زیتون بریزید. اگر روغن زیتون واقعا بکر است، باید بتواند فتیله را بسوزاند. روغن زیتون خالص نیز باید بدون دود بسوزد.

  • فتیله را در ظرف شیشه ای قرار دهید. این آزمایش زمانی بهترین و ایمن ترین است که به جای نگه داشتن فتیله در کاسه انجام شود. هرچه ظرف کم عمق تر باشد، بهتر می توانید فتیله را روشن کنید.
  • فتیله را روشن کن اگر فتیله در آتش روشن نماند، روغن زیتون تقلبی است. اگر فتیله روشن است، اما دود نیز تولید می کند، می توانید فرض کنید که روغن زیتون تقلبی است.
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=27872

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.