افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
0

طرز تهیه خورش قیمه بدون گوشت.

  • کد خبر : 370077
طرز تهیه خورش قیمه بدون گوشت.

1455953 31 سپتامبر 1403 06:56 خورش قیسی بدون گوشت نوعی غذای گیاهی است که بدون گوشت در مواد آن تهیه می شود و غذایی مفید و مقوی برای گیاهخواران است. فرارو: خورش قیمه بدون گوشت نوعی غذای گیاهی است که بدون گوشت در مواد تشکیل دهنده آن تهیه می شود و غذایی مفید و مقوی […]





1455953


31 سپتامبر 1403 06:56

خورش قیسی بدون گوشت نوعی غذای گیاهی است که بدون گوشت در مواد آن تهیه می شود و غذایی مفید و مقوی برای گیاهخواران است.

فرارو: خورش قیمه بدون گوشت نوعی غذای گیاهی است که بدون گوشت در مواد تشکیل دهنده آن تهیه می شود و غذایی مفید و مقوی برای گیاهخواران است.

در بین غذاهای ایرانی، خورش ها بسیار متنوع و قدیمی هستند. از انواع آن می توان به خورش قورمه سبزی، خورش فسنجان، خورش بادمجان، خورش قیسی و … اشاره کرد. در این میان خورش قیمه حکایت دیگری دارد. قیمه در نقاط مختلف ایران به روش های مختلفی تهیه می شود و غذای آن شامل جگر ماهی، گوشت، پیاز، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی است که با سیب زمینی سرخ شده یا بادمجان سرو می شود.

خورش قیمه گل سرسبد خورش های ایرانی و پای ثابت سفره های رنگارنگ در مجالس، مهمانی ها، مراسم مذهبی و هیئت هاست. این غذای سنتی که قدمت آن به زمان ساسانیان می رسد، طرفداران زیادی دارد و یکی از مهم ترین گزینه های رژیم غذایی خانم های خانه دار محسوب می شود. اگر بشنوید که می توانید بدون گوشت گیلاس درست کنید، تعجب خواهید کرد. این خورش بدون گوشت و لذیذ یک غذای گیاهی بسیار لذیذ برای گیاهخواران و افرادی است که از خوردن گوشت منع می شوند. اگر می خواهید این بار خورش قیمه را به روش دیگری تهیه کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

مواد لازم

لپه: 1 فنجان

پیاز درشت: 1 عدد.

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: 3 عدد

زعفران دم کرده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری

گلاب: 1 قاشق غذاخوری

مکعب های آب گوشت یا مرغ: 2 عدد.

لیمو عمانی: ۲ عدد

سیب زمینی: 2 عدد

روغن: به مقدار لازم

نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر کاری: به میزان لازم

چوب دارچین: 1 عدد.

طرز تهیه خورش قیسی بدون گوشت.

نحوه تهیه

برای تهیه این خورش خوشمزه ابتدا لپه را پس از سه ساعت خیس کردن به همراه یک لیوان آب بجوشانید. لپه نیم پز را آبکش کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی لپه گرفته شود. پیاز را پوست گرفته و ورقه ای خرد کنید و در قابلمه ای با کمی روغن بریزید و روی اجاق بگذارید تا روغن کمی سرخ شود. در مرحله بعد لپه های نیم پز را با مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر کاری اضافه کنید و خوب هم بزنید. لپه ها را همراه با پیاز حدود 5 دقیقه تفت دهید سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و یک دقیقه تفت دهید تا رنگ رب تغییر کند.

در مرحله بعد گوجه فرنگی رنده شده را در قابلمه بریزید و به همراه آب مرغ یا حبه گوشت تقریباً یک و نیم لیوان آب جوش حل کنید و به خورش اضافه کنید. چوب دارچین را داخل خورش قرار دهید و درب قابلمه را ببندید و حرارت را کم کنید و نیم ساعت بگذارید تا خورش بجوشد. در مرحله آخر دم کرده زعفران، گلاب و لیمو عمانی را اضافه کنید و اجازه دهید خورش 30 دقیقه دیگر با حرارت ملایم بجوشد. در همین حین سیب زمینی ها را خلال کرده و سرخ کنید. وقتی خورش پخت، آن را در ظرف سرو می گذاریم و سیب زمینی سرخ شده را کنار خورش می چینیم و با یک لایه زعفران میل می کنیم، نوش جان می کنیم.

نکات مهم

1- هرگز از پودر دارچین برای پختن خورش قیمه استفاده نکنید. چون رنگ خورش را تیره می کند. برای اینکه خورش قیمه شما طعم دارچینی بدهد، هنگام تفت دادن مواد خورش، چند عدد چوب دارچین را داخل قابلمه بیندازید و حتما در آخرین مرحله پخت، چوب دارچین را از خورش جدا کنید.

2- حتما به جای آبلیمو از لیمو عمانی برای خوش طعم شدن خورش و خوش طعم شدن خورش استفاده کنید. بهتر است لیمو عمانی را قبل از مصرف یک ساعت در آب گرم خیس کنید تا تلخی آن از بین برود. هنگام اضافه کردن لیمو عمانی به خورش، حتماً با چاقو چند برش کوچک در لیموها ایجاد کنید.

3- همیشه سعی کنید لپه را جداگانه نیم پز کنید و سپس به خورش اضافه کنید. به این ترتیب ابتدا لپه را با کمی آب در قابلمه ریخته و روی اجاق قرار دهید تا بجوشد و نیم پز شود. بعد از 15 دقیقه لپه را در آبکش گذاشته و روی آن آب بریزید تا کف و بوی لپه گرفته شود. هنگام پختن خورش قیچی، پس از تفت دادن پیاز، لپه نیم پز را به آن اضافه کنید و چند دقیقه تفت دهید. انجام این کار بوی بد بلال را از بین می برد. ضمناً لپه ها بعد از پختن خورش له نمی شوند.

4- آبگوشت یا آبگوشت گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات با حرارت دادن استخوان ها همراه با ساقه سبزیجات و تعداد محدودی ادویه تهیه می شود. آبگوشت در انواع سوپ ها، سس ها، خورش ها و البته بسیاری از غذاها استفاده می شود و تاثیر زیادی در طعم غذاها دارد. می توانید آبگوشت را خودتان در منزل تهیه کنید یا به صورت آماده از سوپرمارکت ها بخرید. لطفا توجه داشته باشید که نمک در مواد تشکیل دهنده آبگوشت وجود دارد. پس در صورت استفاده در آخر غذا را میل کنید و در صورت لزوم نمک اضافه کنید. به جای مکعب های آبگوشت می توانید از دو لیوان آب مرغ استفاده کنید.

5- اگر گیاهخوار هستید می توانید حبه های آب مرغ یا گوشت را از دستور حذف کنید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=370077

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.