افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
0

طرز تهیه خورش فسنجان و ضیافت گیلانی خوشمزه + 5 نکته طلایی

  • کد خبر : 371970
طرز تهیه خورش فسنجان و ضیافت گیلانی خوشمزه + 5 نکته طلایی

اگر به دنبال یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی هستید که همه آن را دوست داشته باشند، خورش فسنجان بهترین گزینه است. این خورش با ترکیب مرغ، گردو و رب انار طعم بی نظیری دارد که مطمئنا همه را راضی می کند. تهیه آن کمی زمان می برد، اما به محض اینکه بوی خورش تمام […]

اگر به دنبال یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی هستید که همه آن را دوست داشته باشند، خورش فسنجان بهترین گزینه است. این خورش با ترکیب مرغ، گردو و رب انار طعم بی نظیری دارد که مطمئنا همه را راضی می کند. تهیه آن کمی زمان می برد، اما به محض اینکه بوی خورش تمام خانه را پر کرد، متوجه می شوید که ارزشش را داشت. با این دستور می توانید به راحتی یک غذای خوشمزه و شایسته را تهیه کنید که همه آن را دوست خواهند داشت!

برای تهیه خورش فسنجون مرغ ها را با نمک و فلفل مزه دار کنید. پیاز گرانبها را سرخ کرده، زردچوبه و پودر گردو را اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن آب بریزید و بگذارید بجوشد. رب انار و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید. مرغ سرخ شده و زعفران را اضافه کنید و یک ساعت تفت دهید. خورش را با برنج سرو کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ ساده

مواد لازم برای 4 نفر مقدار مواد
سینه یا ران مرغ 4 عدد
توپ ها 300 گرم
رب انار 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 قطعه بزرگ
متشکرم 2 قاشق غذاخوری
زعفران فرآوری شده 2 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن مایع به اندازه کافی

طرز تهیه خورش فسنجان

مرحله 1: مرغ را آماده کنید

برای تهیه خورش فسنجون گیلانی ابتدا پوست اضافی تکه های مرغ را جدا کرده و سپس آنها را بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن گرفته شود. سپس مقداری نمک، فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه مورد علاقه خود را روی تکه های مرغ بپاشید تا طعم خوبی پیدا کند.

مرحله 2: آماده سازی پیاز

می توانید مرغ ها را در ظرف دربسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید تا زمانی که آماده سرخ شدن آنها شوید. در مرحله بعد پیاز را نگینی خرد کنید سپس با کمی روغن مایع در قابلمه ای که برای تهیه خورش انتخاب کرده اید تفت دهید تا پیاز سبک و شفاف شود.

مرحله 3: زردچوبه و گردو را اضافه کنید

سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید تا پیاز کاملاً زردچوبه را جذب کند. در این مرحله مغزها را در مخلوط کن بریزید تا کاملا پودر شوند سپس به قابلمه اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش قیمه نذری

مرحله 4: آب را اضافه کنید

نکته مهم در این مرحله این است که باید آجیل را خیلی کم برشته کنید زیرا تفت دادن اضافی باعث سوختن آجیل می شود که روی طعم خورش تاثیر منفی می گذارد. بعد از یک دقیقه تفت دادن آجیل ها، ۶ یا ۷ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آن را ببندید.

مرحله 5: جوشاندن و روغن آجیل

حرارت را زیاد کنید تا آب زودتر بجوشد. بعد از به جوش آمدن آب، حرارت را کم کنید تا مغزها به مرور زمان شروع به اضافه کردن روغن کنند. در این مرحله باید حدود 2 یا 3 ساعت صبر کنید تا مهره روغن را به خوبی آزاد کند.

مرحله 6: رب انار را اضافه کنید

بعد از اینکه مغزها روغن زدند، می توانید رب انار را به قابلمه اضافه کنید. اگر می خواهید فسنجانتان طعم گیلان ترش بدهد، می توانید از رب انار ترش بیشتری استفاده کنید. در این مرحله می توانید 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را نیز به خورش خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش کرفس

مرحله هفتم: مرغ را سرخ کنید

رب گوجه فرنگی خورش شما را نارنجی تر می کند. بعد از 3 ساعت که خورش خوب چرب شد می توانید جوجه ها را آماده کنید. برای این کار مرغ ها را از یخچال خارج کرده و در روغن فراوان سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند.

مرحله هشتم: مرغ و زعفران را اضافه کنید.

حالا می توانید مرغ را به همراه دم کرده زعفران به خورش خود اضافه کنید. بعد از اضافه کردن مرغ ها در صورت تمایل می توانید کمی شکر به خورش اضافه کنید. اگر طعم خورش را دوست دارید، شکر را فراموش نکنید.

مرحله نهم: خورش را بچینید

حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم زمان می‌برد تا خورش بپزد تا کاملا جذب شود. خورش فسنجان غذای بسیار آسانی است. مهم ترین عامل در تهیه یک فسنجان خوشمزه و جا افتاده صبر و حوصله است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مجلسی گورمه سبزی

مرحله 10: خورش را سرو کنید

توجه داشته باشید که خورش فسنجون یکی از خورش هایی است که بدون آب سرو می شود پس باید صبر کنیم تا خورش به روغن بیفتد سپس در ظرف مورد نظر بچینیم و با برنج دمی یا کتی سرو کنیم.

نکات آشپزی از فسنجان

گردو مناسب فسنجان

یکی از مشکلات رایج در تهیه خورش فسنجان این است که با وجود اینکه تمام مراحل را با دقت انجام می دهیم، اما خورشتی که درست می کنیم روغن آن را خوب آزاد نمی کند. همانطور که می دانید مهمترین ماده خورش فسنجان گردو است.

به همین دلیل آجیل های استفاده شده در فسنجون باید مرغوب و تازه باشند تا بتوانید یک خورش خوشمزه و پرخاصیت طبخ کنید. بهترین نوع آجیل برای پخت خورش فسنجان، آجیل ایرانی پر روغن است.

ثانیاً، اگر آجیل ها قدیمی نباشند به این معنی است که سال ها از خشک شدن آنها نگذشته است. هر وقت خواستید برای فسنجان آجیل بخرید و مهره را بین دو انگشت خود فشار دهید و له کنید. اگر دستتان کمی چرب شد آن مغزها برای پخت فسنجان مناسب است.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مجلسی بامیه

خورش فسنجان با گوشت اردک یا غاز

در شهرهای مختلف ایران خورش فسنجان را معمولا با گوشت قلقلی یا تکه های مرغ چرخ کرده می پزند، اما در استان های گیلان و مازندران این خورش را عمدتاً با گوشت حیواناتی مانند اردک و غاز تهیه می کنند.
برای تهیه خورش فسنجان با گوشت اردک یا غاز کافیست گوشت مرغ را از دستور فوق حذف کرده و گوشت اردک را جایگزین آن کنید. فقط به خاطر داشته باشید که پخت اردک های بزرگ بیشتر از مرغ طول می کشد.

خورش فازنجون با گوشت قرمز

اگر می خواهید خورش فسنجان را با گوشت قرمز تهیه کنید، می توانید از چند روش استفاده کنید. رایج ترین روش سرخ کردن گوشت چرخ کرده مانند کوفته قلقلی است. روش دوم استفاده از تکه های بزرگ گوشت مانند گوشت گاو است. روش دیگر استفاده از ماهیچه بره در خورش فسنجون است.

طعم را با رب انار تنظیم کنید.

مقدار رب انار را مطابق ذائقه خود تنظیم کنید. اگر ترش فسنجان خود را دوست دارید از رب انار ترش بیشتری استفاده کنید. اگر طعم ملس را دوست دارید می توانید کمی شکر به خورش اضافه کنید تا طعم آن متعادل شود. علاوه بر این، اضافه کردن یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی می تواند رنگ خورش را خوش رنگ تر و جذاب تر کند.

بیشتر بخوانید: نکات خورش فسنجان

زمان و دمای مناسب

فسنجان را روی حرارت ملایم بپزید تا مغزها خوب روغن بگیرند. حرارت زیاد باعث می شود خورش به سرعت بجوشد و مغزها فرصتی برای آزاد شدن کامل روغن خود نداشته باشند. به آن زمان بدهید تا به درستی جا بیفتد. این خورش با حوصله طعم بهتری پیدا می کند. فراموش نکنید که فسنجون بدون آب سرو می شود پس آن را داخل روغن بریزید و خوب غلیظ شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=371970

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.