افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
1

طرز تهیه آش ماسوای بروجردی؟

  • کد خبر : 151455
طرز تهیه آش ماسوای بروجردی؟

آش مسوه شباهت زیادی به آش رشته دارد و با نخود، آرد گندم، پیاز، کشک غلیظ رنده شده، سبزیجات (اسفناج، گشنیز، تره، جعفری)، روغن، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه درست می شود و معمولاً با نعنا تند یا خشک تزئین می شود. پونه کوهی. . برای پخت این سوپ می توان از حبوبات دیگر مانند […]

آش مسوه شباهت زیادی به آش رشته دارد و با نخود، آرد گندم، پیاز، کشک غلیظ رنده شده، سبزیجات (اسفناج، گشنیز، تره، جعفری)، روغن، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه درست می شود و معمولاً با نعنا تند یا خشک تزئین می شود. پونه کوهی. . برای پخت این سوپ می توان از حبوبات دیگر مانند لوبیا سفید نیز استفاده کرد. پاریس مگ طرز تهیه این سوپ را یاد خواهید گرفت.

آش محلی ماسوای در شهرستان دزفول استان خوزستان و شهرستان بروجرد استان لرستان طرفداران زیادی دارد و تقریباً به همین صورت طبخ می شود. «مسوا» در زبان محلی به معنای «باید با» و «با» در اینجا به معنای «آش» است و از آنجایی که در گویش کردی و لری حرف «ب» بیشتر اوقات «وا» تلفظ می شود، این کلمه از «مست» آمده است. با» به «مست وا» تبدیل شده است. حرف «ت» نیز به مرور زمان حذف شد و در نتیجه نام این آش «مسوا» شد.

نام این غذا در شهر خرم آباد مرکز استان لرستان ماسوه است در حالی که در شهرستان بروجرد یکی از نواحی لرستان به این غذا «ماسواء» یا «ماسواء» و در زبان لری می‌گویند. به نام «آبا ماست». آش ماسوا در واقع همان ماست یا دوغ است اما می توان به جای آن از کشک استفاده کرد. طعم این سوپ با کشک لذیذتر می شود و طبخ آن راحت تر می شود. بنابراین در این مطلب طرز تهیه سوپ ماساوا با کشک را به شما آموزش می دهیم.

مسوه به چه معناست؟

ماسوا یا ماسوا در اصل به معنای «با ما بخور». صیغه ی کوتاه کلمه ی «مست» و «وا» همان «با» است که به معنای آش است. در اصل این کلمه «مستبا» بوده که در گویش لری و کردی «مسوا» تلفظ می شود.

اطلاعات بیشتر در مورد آش ماسوا

اگرچه نام این کلمه نشان می دهد که ماست ماست است، اما می توان ماست را با دوغ یا کشک جایگزین کرد. در ضمن درست کردن مسوه با کشک راحت تر و خوشمزه تره. عموماً در تهیه آش ماسوا از ماست یا کشک محلی رنده شده استفاده می شود و در صورت عدم دسترسی می توانید از ماست یا کشک کارخانه ای نیز استفاده کنید.

در تهیه سوپ ماست ماسوا یا لری مواد اصلی شامل کشک، نخود، بلغور و اسفناج است اما می توانید سبزیجات، لوبیا، برنج و سایر مواد را نیز به این مخلوط اضافه کنید. حتی خوزستانی ها در تهیه آش ماسوای دزفول از گوشت استفاده می کنند و به عنوان غذای اصلی همراه با نان سرو می کنند.

البته اگر یک آشپز متخصص باشید، می دانید که افزودن یا حذف برخی مواد از سوپ کاملا سلیقه ای است و نیازی به سخت گیری نیست. به همین دلیل آش ماسوا در شهرهای متخلف کم و بیش دارای موادی برای سازگاری با شخصیت مردم آن منطقه خاص است. این غذا به افطار ماه مبارک رمضان یا سحری نیز معروف است. به طور کلی به عنوان یک غذای سبک و ساده می توانید سوپ ماساوا را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

همچنین در اسمارتک نیوز بخوانید: شب یلدا بخیر و طرز تهیه انواع آن در شهرهای مختلف ایران.

آش ماسوا - آش آش

آش ماسوا به کجا تعلق دارد؟

آش ماسوا در اصل آش لری است و متعلق به لرستان و شهرستان بروجرد است، اما این آش در شهرها و استان های اطراف لرستان مانند اراک، ایلام و خوزستان نیز طبخ می شود. طرز تهیه این سوپ ها مشابه است اما مواد به کار رفته در آنها کمی متفاوت است. این آش در شهرهای مختلف با نام های آش «ماسوعا»، آش «ماسوعا» یا آش «مست عبا» نیز شناخته می شود.

عناصر

برای 4 نفر

  • 300 گرم نخود پخته
  • یک کیلوگرم بلغور گندم
  • 3 عدد پیاز متوسط، پوست کنده و خرد شده
  • 500 گرم کشک غلیظ رنده شده
  • 800 گرم اسفناج تمیز و خرد شده
  • روغن 3 تا 4 قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل قرمز و زردچوبه به میزان لازم.
  • نعناع تند به مزه

طرز تهیه

1. در قابلمه ای کمی روغن بریزید و روی حرارت متوسط ​​قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازهای خرد شده را در روغن بریزید و تفت دهید تا نرم و طلایی شوند. در این مرحله مقداری زردچوبه به پیازها اضافه کنید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.

2. بلغور گندم را در قابلمه ای با 4 تا 5 لیتر آب بریزید و شعله گاز را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید.

3. بعد از به جوش آمدن آب، شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید بلغور به مدت 2 ساعت آرام آرام بپزد. در همین حال بلغور را مدام هم بزنید تا به ته قابلمه نچسبد.

4. اسفناج خرد شده را به همراه نخود پخته به بلغور پخته شده اضافه کنید و بگذارید سوپ یک ساعت بماند.

5. در مرحله آخر پخت، کشک، نمک، فلفل قرمز و روغن را در قابلمه بریزید و بگذارید چند دقیقه با هم بپزند. سوپ را بچشید و در صورت لزوم نمک و فلفل بیشتری اضافه کنید. آش ماسوا بعد از 5 دقیقه آماده است.

6. آش ماسوه را با نعنا داغ تزیین کرده و سرو کنید.

آش مسوه - کاسه آش

نکات مهم برای پخت سوپ ماساوا

  • برای پخت این سوپ علاوه بر نخود فرنگی می توانید از لوبیا سفید نیز استفاده کنید. برای این کار نخود و لوبیا را یک شب خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن برطرف شود. سپس آنها را در قابلمه آب بپزید و کنار بگذارید تا آماده پخت آش ماسوا شوید.
  • برای تهیه این سوپ در زمان کمتر از کنسرو نخود فرنگی استفاده کنید.
  • برای تهیه سوپ سبزیجات می توانید از ترکیب جعفری، تره فرنگی، گشنیز و اسفناج استفاده کنید. سبزیجات را درشت خرد کنید.
  • همچنین می توانید در مرحله اول سبزیجات را به همراه پیاز تفت دهید.
  • برای تهیه نعناع داغ 2 قاشق غذاخوری نعناع خشک را در روغن بریزید و به مدت 30 ثانیه تفت دهید. توجه داشته باشید که نعناع خیلی زود می سوزد و طعم آن تلخ می شود. پس زود پدال گاز را بردارید.
  • برای تزیین سوپ ماسوا می توانید از پونه کوهی خشک نیز استفاده کنید.
  • برای تزیین می توان از سیر تند، پیاز تند و نعناع تند با هم استفاده کرد.
  • برخی افراد علاوه بر بلغور گندم از برنج نیم دانه نیز در تهیه آش ماسویه استفاده می کنند.
  • بلغور گندم باید یک شب خیس بخورد و آب آن چندین بار عوض شود.
  • می توانید مقداری زعفران آماده را به همراه کشک داخل آش بریزید تا به آش خوشبو شود.
  • کشک را به مدت 20 دقیقه بجوشانید و در حالی که داغ است به قابلمه سوپ اضافه کنید وگرنه دلمه می شود. دلمه باید هم دما با سوپ باشد که به قابلمه اضافه می کنیم.
  • ماسووا یکی دیگر از غذاهای محلی خوزستان است که با گوشت، ماست، نخود، نمک، سیر، پیاز تند، برنج، شوید و شنبلیله درست می شود و با نان سرو می شود. برای پخت این غذا ابتدا نخود و گوشت را با هم می پزند سپس برنج را اضافه می کنند. بعد از پختن آنها را می زنند و سپس بقیه مواد را اضافه می کنند و روی حرارت می گذارند.

آش ماسوا - غذای چینی

ترفندها و تکنیک های تهیه آش ماسوا

* برای تهیه آش مسوه علاوه بر اسفناج می توانید از ترکیب سبزی آش نیز استفاده کنید.

*علاوه بر نخود فرنگی می توانید از لوبیا سفید هم استفاده کنید. اگر از لوبیا سفید استفاده می کنید، آن را نیز خیس کنید، اما زمان لازم برای پخت لوبیا سفید کمتر از نخود فرنگی است.

*برای صرفه جویی در زمان می توانید به جای پختن نخود فرنگی از کنسرو نخود فرنگی استفاده کنید.

* در برخی شهرها از برنج نیم دانه نیز در تهیه آش ماسوا استفاده می شود. در طرز تهیه آش ماسوا با برنج، چون زمان پخت برنج نیم دانه کوتاه است، می توانید آن را در 20 یا 30 دقیقه آخر پخت اضافه کنید. اضافه کردن برنج لعاب شما را افزایش می دهد.

* افزودن زعفران آماده به سوپ ماست خرم آبادی و لری می تواند طعم آن را لذیذتر و عطر آن را بیشتر کند.

*در شهرهای غربی مثل کرمانشاه بعد از پختن آش ماسوای کرمانشاهی مقداری روغن محلی روی آن می ریزند تا طعم آن خاص تر شود. در صورت استفاده از روغن کرمانشاهی میزان چربی سوپ بسیار زیاد می شود. به همین دلیل بهتر است مراقب باشید.

* اگر از کشک خانگی در دستور آش ماسوا استفاده می کنید، قبل از افزودن به غذا، حدود 20 دقیقه آن را بجوشانید تا میکروب های احتمالی از بین برود. همچنین می توانید زعفران را به کشک اضافه کنید.

آش ماسواء - گل محمدی

فواید آش ماسوا

  • کشک نیز مانند دوغ و ماست یکی از فرآورده های جانبی شیر است که از جوشاندن دوغ به دست می آید. این محصول لبنی انرژی مورد نیاز بدن را در رژیم غذایی روزانه تامین می کند، گرسنگی را کاهش می دهد و حجم کمی از معده را اشغال می کند. البته کشک نفاخ است و روده ها را سفت می کند پس بهتر است آن را با نعنا خشک مصرف کنید.
  • کشک، منبع غنی از پیش سازها گلوتاتیون به خوبی در دستگاه گوارش جذب می شود. از خواص مهم گلوتاتیون می توان به کنترل رادیکال های آزاد، جلوگیری از سرطان، کند کردن روند پیری و افزایش طول عمر سلول ها اشاره کرد.

با طعم آش ماسوا به دزفول سفر کنید

دزفول در کنار رودخانه دز در دشت های استان خوزستان یکی از شهرهای دیدنی جنوب غربی ایران است که هر ساله با جاذبه های طبیعی و تاریخی گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در سفر به این منطقه از کشور، تجربه چشیدن غذاهای محلی را از دست ندهید.

آش ماسوا با طعمی غنی و دلچسب، چاشنی نعنای تند، غذایی کامل و لذیذ است که انرژی مورد نیاز برای یک روز گشت و گذار در شهر دزفول را در اختیار شما قرار می دهد. خودتان را به یک رستوران محلی دعوت کنید و یک کاسه سوپ ماسوا سفارش دهید تا طعم این غذا را بچشید و از طعم اصلی آن لذت ببرید.

میانگین نمرات ۵ از 5

از بین همه ۱ رای

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=151455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.