افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
1

طرح بهینه سازی بازیافت آب با محتوای نمک بالا در پالایشگاه شازند راه اندازی شد

  • کد خبر : 343863
طرح بهینه سازی بازیافت آب با محتوای نمک بالا در پالایشگاه شازند راه اندازی شد

به گزارش بازار، طرح زیست محیطی «بهینه سازی بازیافت آب نمک پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 7 شهریور) در مراسمی با حضور مدیران این واحد پالایشگاه و مسئولان محلی به بهره برداری رسمی رسید. از استان مرکزی مبلغ سرمایه گذاری این پروژه 6 میلیون و 300 هزار یورو به اضافه […]

به گزارش بازار، طرح زیست محیطی «بهینه سازی بازیافت آب نمک پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 7 شهریور) در مراسمی با حضور مدیران این واحد پالایشگاه و مسئولان محلی به بهره برداری رسمی رسید. از استان مرکزی

مبلغ سرمایه گذاری این پروژه 6 میلیون و 300 هزار یورو به اضافه 140 میلیارد تومان است که از دی ماه 1397 آغاز شده و هم اکنون به بهره برداری رسیده است.

طرح تصفیه فاضلاب پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با توجه به بحران آب در جهان و لزوم استفاده از روش های نوین بازیافت و تصفیه پساب های تصفیه خانه برای صرفه جویی در مصرف آب و رفع نیازها اجرا شد. پالایشگاه و کمک به حفظ محیط زیست.

ظرفیت این واحد 340 متر مکعب در ساعت است که امکان تولید 310 متر مکعب در ساعت آب با کیفیت بالا را به آن می دهد. گفتنی است، پالایشگاه امام خمینی شازند اولین پالایشگاه نفتی است که درصد بازیافت آب صنعتی آلوده در واحد اسمز معکوس بیش از 90 درصد است.

اهداف پروژه

صرفه جویی و تصفیه سالانه نزدیک به 1.5 میلیارد لیتر آب و بازگرداندن آن به چرخه مصرف، کاهش میزان فاضلاب ورودی به استخرهای تبخیر و در نهایت قطع سرریز آن به زمین های کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش استحصال. تامین آب خام از منابع زیرزمینی و سدهای کمال صالح، تولید آب بدون نمک و کاهش بار سیستم آب فعلی (رزین) که گاهی در مواقع اضطراری یافت می شود، از مهمترین اهداف این پروژه

به طور متوسط ​​روزانه 200 کارگر بومی منطقه برای اجرای این طرح حضور داشتند و در طول مدت بهره برداری برای حدود 50 نفر اشتغال دائمی ایجاد شد.

جلوگیری از نفوذ آب با محتوای نمک بالا به سفره های زیرزمینی

آب با نمک بالا از قبل به حوضچه های تبخیر فرستاده می شود و اجرای این طرح علاوه بر جلوگیری از نفوذ آب با نمک بالا به سفره های زیرزمینی، راندمان مصرف آب را افزایش می دهد.

تکیه بر شرکت های ملی برای طراحی و ساخت این واحد و تامین حداکثر (بیش از 70 درصد) تجهیزات از سازندگان ملی از دیگر ویژگی های این پروژه است.

این پروژه پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و بررسی روش‌های مختلف با استفاده از بالاترین فناوری موجود از جمله سخت‌سازی، شفاف‌سازی و فیلتراسیون ماسه و کربن، علاوه بر افزودن غشاهای اسمز معکوس و خط تولید، اجرا شده است. منبع آب خام آب سطحی سد کمال صالح است که می تواند با آب چاه نیز ترکیب شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=343863

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.