افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
1

طرح ارتقای کیفی کوره های نفت در پالایشگاه ها با سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری اجرا می شود.

  • کد خبر : 197564
طرح ارتقای کیفی کوره های نفت در پالایشگاه ها با سرمایه گذاری 9 میلیارد دلاری اجرا می شود.

به گزارش بازار، جلیل سالاری به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تشریح دستاوردهای این صنعت در 29 ماه گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: بر اساس این برنامه بهبود کیفیت نفت کوره در پالایشگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته و میزان نفت کوره تولیدی در پالایشگاه های […]

به گزارش بازار، جلیل سالاری به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تشریح دستاوردهای این صنعت در 29 ماه گذشته از آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: بر اساس این برنامه بهبود کیفیت نفت کوره در پالایشگاه های کشور در دستور کار قرار گرفته و میزان نفت کوره تولیدی در پالایشگاه های کشور کاهش یافته و به فرآورده هایی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل می شود.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در راستای وظایف وزارت نفت در چارچوب قانون هوای پاک است، گفت: با تشکیل این طرح ماهانه ده جلسه کارگروه با حضور مدیران و مدیران برگزار می شود. واحدهای پالایشی. به منظور برنامه ریزی نیازسنجی کشور در حوزه زنجیره پایین دست، شکل گیری ساختار پروژه و نحوه تخصیص منابع مالی داخلی واحدها بر اساس بند «ر» قانون بودجه 1402. ، در واحدهای پالایشی انجام شد و در این جلسات روند اجرای این طرح ها و موانع و چالش های اجرای طرح در واحدهای پالایشی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون وزیر نفت با تاکید بر لزوم اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و ارتقای کیفی در شرایط افزایش مصرف سوخت در کشور، گفت: در این راستا لازم است سازمان‌ها با وزارت نفت همکاری کرده و اجرای پروژه‌ها را تسهیل کنند. .

سالاری یکی از مهم ترین موانع اجرای طرح های ارتقای کیفیت نفت کوره را اعطای مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد و افزود: این در حالی است که این پروژه ها بر اساس اهداف زیست محیطی و بر اساس بودجه تعریف شده اند. قانون 1403، قانون هوای پاک و همچنین برنامه هفتم توسعه به عنوان تکلیف به وزارت نفت محول شده است. یک سال است که با محیط زیست مکاتبه می کنیم، البته با بهره برداری از واحد می توان پایش محیط زیست را مطابق با استانداردها اجرا کرد.

وی تاکید کرد: در این راستا مذاکرات و جلسات متعددی با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و پیشنهاد حذف این پروژه ها از شعاع 30 کیلومتری نیز مطرح شده است و امیدواریم با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست بتوانیم ، مجوزهای زیست محیطی این پروژه ها به سرعت اخذ می شود، زیرا در صورت طولانی شدن روند اجرای پروژه، طرح از نظر ارزش اقتصادی با مشکل مواجه می شود و نوسانات نرخ ارز نیز باعث چالش بیشتر پیمانکاران در روند اجرای پروژه می شود. . .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با اشاره به انتخاب شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان مشاور برای اجرای «طرح جامع ارتقای کیفیت نفت کوره در واحدهای پالایشی» با تصویب سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد گفت: بر اساس بند «ر» قانون بودجه سال 1402، شرکت های پالایشی نیز باید 40 درصد از سود پالایشی خود را به اجرای این طرح های بهینه سازی اختصاص دهند. در اکثر پالایشگاه ها هشدارهای لازم در خصوص کاهش تخفیف خوراک به سایر پالایشگاه ها داده شده است.

سالاری افزود: نحوه اجرای طرح های ارتقای کیفیت نفت کوره بسته به مشخصات پالایشگاه ها متفاوت است و در این راستا برنامه ریزی های لازم با حضور تیم های فنی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه برای اولین بار دانش فنی پیچیده اجرای این واحدها با استفاده از ظرفیت شرکت های ملی بر اساس دانش و تجربیات گذشته در کشور بومی سازی شده است، گفت: با تشکیل دولت سیزدهم و اولین نمایشگاه بین المللی. صنعت نفت، توانمندی ها شناسایی و مذاکراتی با شرکت های دانش بنیان ملی برای استفاده از دانش فنی ملی در زمینه تبدیل نفت کوره به فرآورده های سبکتر انجام شد که در نهایت منجر به توافق و اجرای مرحله آزمایشگاهی با بررسی ها شد. روی توان فنی شرکت های ملی انجام شد و در نهایت به سمت فرآیند نیمه صنعتی حرکت کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، محدودیت‌های گمرکی را از دیگر موانع بیرونی این طرح برشمرد و گفت: در این راستا پیشنهاد شده است گمرک خاصی برای بخش صنایع نفت و فرآورده‌های تخصصی ایجاد شود. ، زیرا تاخیر کالا در صف گمرک باعث طولانی شدن مدت می شود. روند اجرای پروژه خواهد بود

سالاری افزود: علاوه بر این در زمینه استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی، باید ظرفیت واقعی تولیدکنندگان داخلی را در نظر گرفت و اطمینان حاصل کرد که کالاها به موقع وارد پروژه ها می شوند و حتی در مواقع ضروری نیز می توان از توانایی منابع خارجی برای تسریع در برنامه زمانبندی پروژه و اجرای تکالیف جلساتی با گمرک و وزارت حراست برگزار شده است.

وی منابع مالی لازم برای اجرای کامل این طرح ها در پالایشگاه های کشور را در مجموع نزدیک به 9 میلیارد دلار اعلام کرد و اظهار داشت: صرف نظر از زنجیره پایین دستی، اجرای این طرح ها به تدریج در بهبود کیفیت بخش پالایشگاهی و در در مرحله اولیه حدود 9 میلیارد دلار سرمایه گذاری مورد نیاز است که بیشتر آن از منابع داخلی پالایشگاه ها تامین می شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: علاوه بر اجرای طرح‌های بهینه‌سازی، اجرای طرح‌های زیست‌محیطی دیگری از جمله بستن گازهای دودکش، بازیافت لجن، ایجاد فضای سبز کافی، تصفیه فاضلاب، استفاده از خاکستری است. آب و کاهش مصرف آب همزمان با توسعه: کیفیت در دستور کار است.

سالاری نفت افزود: در برخی از پالایشگاه های کشور طرح افزایش ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است و در این طرح ها هدف ما تبدیل نفت خام به نفت کوره نیست.

وی تصریح کرد: در اجرای طرح های پالایشی برای ارتقای کیفیت نفت کوره، برخی از شرکت های دارای دانش فنی خارجی نیز برای مشارکت با شرکت های دانش بنیان داخلی در پروژه ها اقدام کردند و در بررسی های اولیه مشخص شد که توان فنی ایران شرکت ها در این زمینه رقابتی است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=197564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.