افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
0

طحان نظیف: برای درک دقیق قانون اساسی، باید جزئیات مذاکرات را بررسی کنید

  • کد خبر : 412851
طحان نظیف: برای درک دقیق قانون اساسی، باید جزئیات مذاکرات را بررسی کنید

سخنگوی شورای نگهبان اجرای شعارهای انقلاب اسلامی را یکی از دستاوردهای تدوین قانون اساسی دانست و تصریح کرد: تدوین قانون اساسی بر اساس اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه های اسلام ناب محمدی (ص) . از سوء استفاده مخالفان و دشمنان این نهضت الهی جلوگیری کرد. به گزارش ایسنا، هادی طحن نظیف، عضو فقیه و سخنگوی […]

سخنگوی شورای نگهبان اجرای شعارهای انقلاب اسلامی را یکی از دستاوردهای تدوین قانون اساسی دانست و تصریح کرد: تدوین قانون اساسی بر اساس اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه های اسلام ناب محمدی (ص) . از سوء استفاده مخالفان و دشمنان این نهضت الهی جلوگیری کرد.

به گزارش ایسنا، هادی طحن نظیف، عضو فقیه و سخنگوی شورای نگهبان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، در افتتاحیه بازخوانی تفصیلی مذاکرات قانون اساسی در دانشگاه شیراز، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی جنایات بیشماری مرتکب شده است. . علیه مردم مظلوم غزه و لبنان از سالهای اخیر. شهادت بیش از 42 هزار نفر و مجروح شدن 100 هزار نفر در یک سال گذشته تنها یک آمار نیست، بلکه تلفات انسانی به دنبال حقوق اولیه خود است.

وی با اشاره به سانسور اخبار جنایات رژیم صهیونیستی در برخی رسانه های غربی گفت: آنچه از جنایات رژیم صهیونیستی در رسانه ها می بینیم نیز حاصل تلاش خبرنگاران حقیقت یابی است. حمله به خبرنگاران و شهادت آنها توسط صهیونیست ها نیز این پیام را دارد که آنها نمی خواهند حجم جنایات آنها در این منطقه به گوش جهانیان برسد. البته مردم دنیا و آزادگان دنیا بیدارند و صحنه ها را تماشا می کنند. سکوت مدافعان حقوق بشر که سال هاست از حقوق بشر گلایه دارند نیز نشان از کذب بودن ادعای آنان دارد.

شهیده کرباسی افتخار دانشگاه شیراز است

طحان نظیف با بیان اینکه استان فارس و شهر شیراز این روزها به عطر شهید معصومه کرباسی معطر شده است، اظهار داشت: شهید کرباسی مایه مباهات استان فارس و دانشگاه شیراز است. چند جمله ای که فرزند بزرگوار این شهید در محضر رهبر معظم انقلاب بیان کرد بسیار آموزنده بود و نشان از بینش این عزیز داشت. آن فرزندان از دامان آن پدر و مادر بزرگ شدند و با بصیرت تربیت شدند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «دانشگاه شیراز باید به تربیت نخبگانی چون شهید کرباسی افتخار کند»، تاکید کرد: شهادت شهیده کرباسی یادآور این پیام است که زنان نیز می توانند در عرصه جهاد و مقاومت نقش آفرینی کنند.

ضرورت ترویج قانون اساسی

این عضو حقوقی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود افتتاح بررسی تفصیلی مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه شیراز را اتفاقی بدیع و لذت بخش خواند و گفت: بررسی تفصیلی مذاکرات قانون اساسی یک اتفاق ملی است. و محدود به یک گروه نخواهد بود. شایان ذکر است که نقطه آغاز این اتفاق مبارک دانشگاه شیراز است و با توجه به موقعیت ممتاز این دانشگاه در نظام آموزش عالی کشور، امیدواریم این اتفاق خوب در سراسر کشور گسترش یابد.

طحن‌ظیف پیشنهاد کرد: مردم سعی کنند در جلسات بازخوانی مفصل مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شرکت کنند. زیرا این موضوعات بسیار ارزشمند هستند.

وی با بیان اینکه «باید در مجامع دانشگاه ها حرکتی برای ترویج قانون اساسی صورت گیرد»، خاطرنشان کرد: رویدادها و اقداماتی که در راستای ترویج قانون اساسی صورت می گیرد، مورد حمایت پژوهشگاه شورای نگهبان خواهد بود. مراجعه عموم مردم به قانون اساسی کم است و باید از هر فرصتی برای ترویج قانون اساسی استفاده کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نباید از دخالت دادن دانشجویان در مشکلات واقعی کشور هراس داشته باشیم و اتفاقاً اگر دانشجویان را درگیر مشکلات اصلی کشور نکنیم، شاید باید به مسائل فرعی دیگر نیز پرداخت. برای دانشجویان جمع آوری شده است.» دانش نظری باید در عمل محک زده شود، روسای قضات باید در دانشکده های حقوق حضور داشته باشند و تردد داشته باشند تا شاهد ارتباط بین قضات و دانشکده های حقوق باشیم.

سخنگوی شورای نگهبان به اقدامات پژوهشگاه شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: رویداد شبیه سازی شورای نگهبان در شش نوبت برای دانشگاه ها و حوزه های علمیه برگزار شد و نتایج بسیار خوبی داشت. هر جا دانش آموزان را در معرض مشکلات واقعی قرار داده ایم، پیشرفت کرده ایم.

اهمیت بازخوانی جزئیات مذاکرات قانون اساسی

طحنازیف سپس این سوال را مطرح کرد که چرا خواندن جزئیات مذاکرات قانون اساسی مهم است؟ وی گفت: اگر به دوران پیروزی انقلاب اسلامی برگردیم، می بینیم که مردم خواستار تحقق آرمان ها و اهداف جمهوری اسلامی هستند که این امر مستلزم ادامه نظام سیاسی مطابق با آرمان ها است. این مسائل در قانون اساسی منعکس شده و در مقدمه آن به خوبی بیان شده است.

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) توصیه های مهمی به اعضای اولین مجلس خبرگان رهبری کردند که آن توصیه ها در دستور کار قانون اساسی قرار گرفت.

این مسئول با بیان اینکه تدوین قانون اساسی مبتنی بر اسلام و آمیخته با ساختارهای مدرن یک اتفاق تاریخی است، تاکید کرد: اولین مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را رقم زد. این قوانین گنجینه های گرانبهایی هستند که به ندرت مورد مشورت قرار می گیرند. همه شهروندان ایرانی باید از این موضوع آگاه باشند.

این حقوقدان عضو شورای نگهبان اظهار داشت: در جلسات تدوین قانون اساسی تضاد آراء جدی وجود داشت. نمایندگان مجلس با رای مستقیم مردم انتخاب شدند. نمایندگان مخالف و موافق موضوع مورد بحث جدی. تدوین قانون اساسی در فضای عمومی جامعه نیز مطرح شد. در این جلسات علاوه بر گویندگان، چند تن نگار نیز حضور داشتند و جزئیات مذاکرات را به رسانه ها و مردم رساندند.

سخنگوی شورای نگهبان اجرای شعارهای انقلاب اسلامی را یکی از دستاوردهای تدوین قانون اساسی دانست و افزود: تدوین قانون اساسی بر اساس اهداف انقلاب اسلامی و اندیشه های اسلام ناب محمدی (ص) از سوء استفاده مخالفان و دشمنان این نهضت الهی جلوگیری کرد.

قانون اساسی مهمترین سندی است که دانشجویان باید مطالبه کنند

طحن نظیف بررسی تفصیلی مذاکرات قانون اساسی را مقدمه ای برای درک صحیح مشترک از قانون اساسی عنوان کرد و ادامه داد: بررسی دقیق مذاکرات قانون اساسی نشان می دهد که بحث ها کاملا جدی بوده و متن قانون چگونه تدوین شده است.

این عضو حقوقی شورای نگهبان در ادامه سخنان خود به این نکته توجه کرد که تفسیر مراد مقنن نکته بسیار مهمی است و حتی در برخی تفاسیر اعضای شورای نگهبان به توضیح مذاکرات اشاره کرده اند. مثل مراد مقنان.

این مسئول گفت: بررسی تفصیلی مذاکرات قانون اساسی مقدمه ای برای ایجاد مطالبه عمومی برای فعال سازی توانمندی های قانون اساسی است. قانون اساسی مهمترین سند مطالبات در جنبش های دانشجویی است. هیچ سندی کاملتر و جامع تر از قانون اساسی که حقوق مردم و اختیارات نهادها را ذکر کرده باشد وجود ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود بازخوانی جزئیات مذاکرات قانون اساسی را زمینه ساز ایجاد یا افزایش دانش سیاسی دانست و اظهار داشت: هرکس جزئیات مذاکرات قانون اساسی را مطالعه کند، از ویژگی های خاص تری برخوردار است. نگاه شهید آیت الله بهشتی و شخصیت های کشور و نسبت به قانون اساسی». و جمهوری اسلامی ایران به دانش سیاسی بهتری دست می یابد.

طحن‌ظیف در پایان ابراز امیدواری کرد همه آحاد مردم در پیشبرد قانون اساسی به عنوان عالی‌ترین سند سیاسی حقوقی کشورمان نقش آفرینی کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=412851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.