روزنامه سازندگی ادامه داد: ذبیح الله مجاهد ، سخنگوی طالبان در مورد نگرانی ها مهاجران افغان وی خطاب به سایر کشورها از جمله ایران گفت: از جمهوری اسلامی ایران، پاکستان و سایر کشورهایی که افغان ها در آن حضور دارند تشکر می کنیم و از استقبال آنها که در این مدت با افغان ها مدارا کردند، قدردانی می کنیم، اما متاسفانه در برخی کشورها مدل برخورد با افغان ها اشتباه است و ما فکر می کنیم که این جلسات فردی بوده است. ما از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم به حقوق مهاجران در آن کشور احترام بگذارد و البته آنها را تشویق به بازگشت به افغانستان می کنیم.

وی افزود: به نظر من اعمال فشار جواب نمی دهد، اما مسئله اصلی این است که اگر افغان ها مرتکب جنایت شدند و زندانی شدند، بر اساس مذاکرات ما و جمهوری اسلامی ایران باید به افغانستان بازگردانده شوند تا بقیه خدمت کنند. . محکومیت وی در کشور ما تلاش می کنیم این روند را حفظ کنیم و البته کسانی که وارد کشور دیگری می شوند قوانین آن را پذیرفته اند، اما به طور کلی از جمهوری اسلامی ایران می خواهیم مسائل مربوط به مهاجران را به صورت مسالمت آمیز حل کند.

به ویژه ذبیح الله مجاهد عنوان ایران وی گفت: بحث حقبه اصلا بحث برانگیز نیست و ما گفته ایم که وقتی در افغانستان بر اساس معاهده 1351 با ایران آب وجود دارد، متعهد هستیم که حقابه جاری شود، اما وقتی در افغانستان خشکسالی است و ما با کم آبی مواجه هستیم، باید هم بفهمیم در سال های اخیر کمبود آب وجود داشت، اما امسال که بارندگی زیاد شد، این عنوان به ایران داده شد. به ایران، اما باید آب و امکانات کافی برای عملی شدن این امر وجود داشته باشد.