افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
0

ضعف سامانه املاک و مسکن پس از 4 سال اخذ مالیات از خانه هایی که 120 روز خالی است

  • کد خبر : 410115
ضعف سامانه املاک و مسکن پس از 4 سال اخذ مالیات از خانه هایی که 120 روز خالی است

بازار; گروه راه ها و خانه ها: دولت به منظور کاهش خانه های خالی و همچنین کنترل و نظارت بر بازار املاک، مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرده است. در طرح مالیات خانه خالی ابتدا خانه های خالی شناسایی می شوند و سپس مقدار مشخصی مالیات به آنها اختصاص می یابد. آنها طبق […]

بازار; گروه راه ها و خانه ها: دولت به منظور کاهش خانه های خالی و همچنین کنترل و نظارت بر بازار املاک، مالیات بر خانه های خالی را تصویب کرده است. در طرح مالیات خانه خالی ابتدا خانه های خالی شناسایی می شوند و سپس مقدار مشخصی مالیات به آنها اختصاص می یابد. آنها طبق قانون

برخی از دولتمردان سال‌هاست که می‌گویند یکی از مهم‌ترین عوامل رشد قیمت مسکن وجود خانه‌های خالی است که تاثیر بسزایی در نوسانات قیمتی در بازار دارد، در حالی که علی‌رغم قانون مالیات بر خالی بودن مسکن. خانه‌ها اما این طرح هنوز به‌طور کامل اجرایی نشده و شاهد تکثیر خانه‌های خالی در بازار مسکن هستیم.

اگرچه وجود خانه های خالی در سراسر جهان یک مشکل عادی تلقی می شود و از اموال بازار املاک محسوب می شود، اما برخی از فعالان املاک معتقدند زمانی که خرید و فروش خانه به شدت رکود باشد و خریدار وجود نداشته باشد، افزایش خانه های ارواح باعث می شود. افزایش دهد. ناگزیر رخ می دهد.

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار املاک نشان می دهد که در حال حاضر این بازار برای متقاضیان و سرمایه گذاران جذابیتی ندارد و کل معاملات در تهران به یک چهارم حالت عادی رسیده است. علاوه بر این، به نظر می رسد نرخ رشد قیمت مسکن کند شده و اکنون نیمی از تورم کلی است.

تعداد مشاوران املاک نیز به دلیل کاهش فرصت های شغلی رو به کاهش است و همه این مسائل سیگنالی برای توقف و انتظار سرمایه گذاران و خریداران است.

مشکلات مسکن به همین جا ختم نمی شود و حتی تعداد مشاوران املاک نیز به دلیل کاهش فرصت های شغلی در حال کاهش است و همه این مسائل سیگنالی است برای سرمایه گذاران و خریداران که دست از کار بردارند و منتظر بمانند.

تعداد کل معاملات انجام شده در تیر و مرداد امسال در شهر تهران به ترتیب 3 هزار و 559 و 3 هزار و 665 فقره بوده که کاهش شدیدی را نشان می دهد. در شرایط عادی بازار باید حدود 15 هزار معامله مسکن در تهران انجام شود

بر اساس گزارش های موجود، تعداد کل معاملات انجام شده در تیر و مرداد امسال در شهر تهران به ترتیب 3559 و 3665 بوده که کاهش شدیدی را نشان می دهد. در شرایطی که شرایط بازار عادی است، باید حدود 15 هزار معامله مسکن در تهران انجام شود، اما اکنون این رقم به یک چهارم شرایط عادی رسیده است.

در سه سال گذشته کم و بیش همین وضعیت در بازار املاک حاکم بود و تنها در خرداد 1401 حدود 14 هزار معامله در تهران انجام شد.

از آن زمان تاکنون شاهد شرایط مشابهی نبوده ایم و حتی مصرف کنندگان متقاضی نیز به دلیل گرانی بازار مسکن آن را رها کرده اند.

اما در سال های اخیر قیمت املاک و یا اجاره بهای آنها افزایش چشمگیری داشته است و برخی کارشناسان کمبود مسکن را یکی از دلایل آن نمی دانند و دلیل اصلی را باید در خالی بودن خانه ها جستجو کرد. .

اگرچه این نکته ممکن است تا حدودی درست باشد، اما واقعیت بازار مسکن و قیمت اجاره بها این است که وقتی تورم کلی بالای 40 درصد داریم، آیا می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن و اجاره بها افزایش نیابد؟

اما بسیاری از صاحبان خانه هنوز نمی دانند مالیات خانه های خالی چگونه محاسبه می شود و چه مالکانی مشمول پرداخت این مالیات هستند. بر اساس مالیات خانه خالی، اگر واحد مسکونی در شهری با جمعیت بیش از 100 هزار نفر بیش از 120 روز در سال خالی بماند و ساکن نباشد، به عنوان خانه خالی شناخته می شود و هر ماه از این مبلغ اخذ می شود. 120 روز باید مالیات بدهند.

در سال‌های اخیر به دلیل عدم همکاری مالکان و همچنین دستگاه‌ها، سامانه املاک و مستغلات نتوانسته خانه‌های خالی را شناسایی کند.

یکی از بهترین راهکارها برای تکمیل سامانه املاک و مسکن و ساماندهی قانون مالیات بر مسکن غیرمسکونی، خوداظهاری مالکان است که طی چند سال اخیر به دلیل عدم همکاری مالکان و همچنین دستگاه های در سامانه املاک و مسکن در شناسایی خانه های خالی توفیق چندانی نداشته اند.

موضوع اخذ مالیات از خانه های خالی بیش از 50 سال است که در کشور مطرح است، اما چند سالی است که دولت سامانه املاک و مسکن را برای شناسایی خانه های خالی و ثبت اطلاعات مالکان راه اندازی کرده است، اما متاسفانه طی سال گذشته چند سالی است که دستگاه های چندین سازمان از جمله سازمان ثبت احوال به این سامانه متصل نشده است که مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

ضعف سامانه املاک و مسکن پس از 4 سال اخذ مالیات از خانه هایی که 120 روز خالی است

فرشید ایلاتی، کارشناس سیاست گذاری املاک یکی از کارشناسانی است که خانه های خالی را عامل اصلی رکود تورمی در بازار مسکن می داند.

وی در این زمینه بیان می کند: وجود خانه های خالی بیش از حد باعث اختلال در بازار املاک و افزایش قیمت مسکن در کشور می شود. عرضه خانه های خالی به بازار املاک می تواند به صورت فروش یا اجاره خانه انجام شود که منجر به تعدیل قیمت در بازار املاک می شود.

یک کارشناس مسکن با بیان اینکه از ابتدای تصویب ماده قانونی اخذ مالیات از خانه های خالی در سال 1393 دو نظر عمده در این مورد وجود داشت، گفت: یکی از نظرات مربوط به معافیت بود به طوری که محدوده مشمولان این مالیات کاهش می یابد و مالیات برای عده کمی از ذینفعان بار در نظر گرفته می شود و دیگری در نظر گرفتن مقدار کمی مالیات برای تعداد زیادی از افرادی که حتی خانه خالی دارند. اگر رقم وصول مالیات کم باشد و برای مالک به صرفه باشد، خانه را خالی نگه می دارد و به فروش نمی رساند.

البته می توان بسته های تشویقی برای عرضه خانه های خالی در نظر گرفت که یکی از آنها معافیت مالیاتی است.

در این زمینه حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران پیش از این گفته بود: بر اساس قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن معافیت 100 درصدی مالیاتی به مالکانی تعلق می گیرد که با متقاضیان قرارداد اجاره سه ساله منعقد کنند. . .

وی ادامه داد: برای مالکانی که قرارداد دو ساله منعقد می کنند تا سقف 70 درصد معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است که این اقدامات به منظور ایجاد انگیزه برای متقاضیان انجام شده است. در شرایط کنونی سعی داریم برای افزایش عرضه و همچنین جلوگیری از افزایش خانه های خالی بسته های تشویقی برای بازار ملک در نظر بگیریم. امروزه بازار املاک و مستغلات باید تمامی الزامات رونق بازار را که اکثر آنها توسط متقاضیان اجرا می شود، به طور کامل برآورده کند.

وی با بیان اینکه برای تمامی اقدامات حوزه بانکی و همچنین ثبت نام دانشجویان و دریافت فاکتور از مالکان و مستاجران باید اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند، گفت: در صورتی که افراد اطلاعات را ثبت نکرده باشند. ملک شما در 120 روز از خانه شما خانه خالی محسوب می شود.

البته به گفته بسیاری از کارشناسان عوامل بازدارنده برای شناسایی خانه های خالی کافی نیست و دولت باید از ابزارهای قدرتمندتری در این بخش استفاده کند.

ضعف سامانه املاک و مسکن پس از 4 سال اخذ مالیات از خانه هایی که 120 روز خالی است

سلطانی کارشناس مسکن در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر مالیات خانه های خالی در کشور بازدارنده نیست، بنابراین باید نرخ موثر مالیات بر خانه های خالی افزایش یابد تا هیچ مالکی واحد مسکونی را خالی نگه ندارد. .

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه شناسایی منازل خالی از سکنه بر عهده سامانه املاک و اسکان است، گفت: برای برنامه ریزی بهتر بازار املاک باید سامانه املاک و اسکان تکمیل شود تا خانه های خالی کامل و کامل شود. دقیق شناسایی شده و در حال حاضر به دلیل عدم همکاری بخش های مختلف از جمله سازمان ثبت احوال هنوز تکمیل نشده است.

در حال حاضر قانون مالیات بر خانه های خالی در گام اول تنها شامل واحدهایی می شود که 120 روز در سال خالی باشند. علاوه بر این، معافیت های زیادی برای صاحبان خانه وجود دارد. بنابراین این قانون نباید نگران کننده باشد و موجب ترس مالکان شود، بنابراین باید در اسرع وقت اقدامات و برنامه ریزی های لازم برای تکمیل و ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان انجام شود.

به نظر می رسد با رکود بازار مسکن روز به روز بر تعداد خانه های خالی افزوده می شود و اگر دولت قصد ورود به بازار املاک و مصرف خانه های خالی را دارد باید برای رونق مسکن چاره ای مناسب بیندیشد. بخش املاک و مستغلات تقویت بازار و تامین تقاضا با اعطای تسهیلات.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=410115

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.