افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 26 October , 2024
4

ضرورت بازنگری در سیاست های عرضه بازار برنج

  • کد خبر : 306047
ضرورت بازنگری در سیاست های عرضه بازار برنج

به گزارش بازار، مجیدرضا خاکی سخنگوی و معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به ممنوعیت قریب الوقوع ارسال برنج از ابتدای مرداد ماه سال جاری و بازگشایی نشدن سهمیه ثبت سفارش برنج تیرماه در این زمان، گفت: اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که با توجه به مدت کوتاه باقی مانده کمتر از یک […]

به گزارش بازار، مجیدرضا خاکی سخنگوی و معاون انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به ممنوعیت قریب الوقوع ارسال برنج از ابتدای مرداد ماه سال جاری و بازگشایی نشدن سهمیه ثبت سفارش برنج تیرماه در این زمان، گفت: اظهار کرد: این نگرانی وجود دارد که با توجه به مدت کوتاه باقی مانده کمتر از یک ماهه و همچنین تعطیلات رسمی هند و پاکستان، امکان خرید، حمل و ترخیص محموله برنج از گمرکات کشور تا قبل از آن امکان پذیر نباشد. دوره ممنوعیت

خاکی با اعلام این مطلب ادامه داد: این موضوع در کنار واردات محدود 230 هزار تنی برنج در سه ماهه نخست سال به ویژه در آستانه فرا رسیدن ماه محرم که یکی از ایام بیشترین مصرف این محصول است. تولید – محصول. ، می تواند باعث کمبود برنج در بازار، سپرده گذاری کالا در گمرک و همچنین تحمیل هزینه های اضافی به تجار از جمله دموراژ، انبارداری، فرسودگی کالا، استهلاک سرمایه و مانند آن شود. هزینه ها در نهایت در قیمت نهایی محصول منعکس می شود و طبیعتا این قشر آسیب پذیر هستند که باید بیشترین هزینه را برای تهیه برنج مورد نیاز خود بپردازند.

وی با بیان اینکه تاکنون واردکنندگان برنج از نوعی معافیت برای خرید و حمل محموله های برنج به داخل کشور بدون طی مراحل طولانی ثبت سفارش داشتند، گفت: اگرچه محصول برنج کالایی در مرکز امنیت غذایی کشور به ویژه کشور قرار دارد. برنج خارجی از نظر قدرت خرید بخشی جدایی ناپذیر از تصویر خانوارهای کم درآمد ایرانی را تشکیل می دهد، اما اکنون اگر محموله ای از این محصول بدون ثبت سفارش به مرزهای کشور نزدیک شود، قاچاق محسوب می شود.

خاکی همچنین افزود: اگرچه زمان ثبت سفارش تا دریافت محموله برنج کافی است، اما با توجه به تردد زیاد در پایان تیرماه و نامتناسب بودن ظرفیت لجستیکی موجود در خطوط کشتیرانی، بنادر و حمل و نقل ملی، حمل و نقل ارسال و بارگیری این محموله ها زمان بر بوده و با هزینه های گزاف انجام می شود، لذا لازم است آخرین ماه قبل از ایام ممنوعیت با سیاست ها و برنامه ریزی های ویژه دست اندرکاران امر همراه باشد.

سخنگوی انجمن واردکنندگان برنج ایران در بخشی دیگر از سخنان خود به دیگر مشکلات واردکنندگان برنج اشاره کرد و از تعهد بی قید و شرط واردکننده و وجود فرآیند مبهم و پیچیده برای رفع تعهد ارزی واردکنندگان برنج انتقاد کرد. کالاها وی گفت: این گونه سیاست‌ها این شبهه را ایجاد کرده است که همه دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی کلاهبردار یا مجرم هستند و باید خلاف آن را ثابت کنند. اما تاجر به نسبت ارزی که قرار است با تاخیر چند ماهه تخصیص یابد، کل بار برنج نقدی خود را به قیمتی که بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده و با وجود تحمیل هزینه های مختلف محاسبه شده، فروخت. به دلیل این تاخیر

وی افزود: در حال حاضر آخرین تخصیص ارزی برنج وارداتی مربوط به محموله های اعلام شده تا پایان بهمن ماه 1402 است و از اسفند سال گذشته تاکنون تسویه حساب کلبه ها انجام نشده است.

خاکی همچنین به عدم اجرای بخشنامه حمایت از خرید برنج ایرانی در ارتباط با صدور مجوز تشویقی برای خرید برنج ایرانی اشاره کرد و ادامه داد: با وجود حمایت کشاورزان داخلی و خرید ده ها هزار برنج چند تن برنج ایرانی توسط اعضای انجمن واردکنندگان برنج ایران ماه هاست. اما تاکنون مجوزی برای ثبت سفارش از این محل صادر نشده است و این موضوع اعتماد بین بخش خصوصی و مدیر دولتی را تضعیف می کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=306047

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.