افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 6 October , 2024
1

ضایعات 25 درصدی محصولات کشاورزی؛ تنها راه داشتن محصولات تایید شده است.

  • کد خبر : 387157
ضایعات 25 درصدی محصولات کشاورزی؛ تنها راه داشتن محصولات تایید شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف همواره با حساسیت زیادی دنبال می شود زیرا ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی کشورها دارد. به این ترتیب می بینیم که کشورها همواره به دنبال دستیابی به آخرین فناوری های روز دنیا برای به حداکثر رساندن بهره وری و از سوی دیگر به حداقل رساندن ضایعات […]

بازار؛ گروه کشاورزی: تولید محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف همواره با حساسیت زیادی دنبال می شود زیرا ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی کشورها دارد. به این ترتیب می بینیم که کشورها همواره به دنبال دستیابی به آخرین فناوری های روز دنیا برای به حداکثر رساندن بهره وری و از سوی دیگر به حداقل رساندن ضایعات و ضایعات محصولات کشاورزی هستند.

Statista: چین بیشترین ضایعات محصولات غذایی را دارد و پس از آن هند، ایالات متحده، برزیل، آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه قرار دارند.

با این حال، هر ساله بخش قابل توجهی از مواد غذایی و محصولات کشاورزی در سراسر جهان به هدر می رود. بر اساس آخرین آمار و گزارش منتشر شده توسط Statista، چین بیشترین میزان زباله را در بین سایر کشورها دارد و پس از آن کشورهای هند، آمریکا، برزیل، آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه قرار دارند.

سرانه ضایعات مواد غذایی در کشورها چقدر است؟

در واقع طبق داده های آماری سرانه ضایعات غذایی در چین 76 کیلوگرم و این میزان در هند 55 کیلوگرم است. از سوی دیگر، داده های آماری نشان می دهد که سرانه ضایعات مواد غذایی در آمریکا 73 کیلوگرم، در برزیل 94 کیلوگرم، در آلمان 78 کیلوگرم، در انگلیس 76 کیلوگرم، در روسیه 33 کیلوگرم و در فرانسه، ضایعات غذایی سرانه برآورد شده است. در 61 کیلوگرم

شایان ذکر است که موضوع ضایعات محصولات کشاورزی در ایران نیز بسیار حائز اهمیت است و هر ساله بخش بزرگی از آنچه در بخش کشاورزی کشور تولید می شود تبدیل به ضایعات می شود. در این میان کارشناسان عدم دسترسی به تجهیزات، ماشین آلات و دانش روز را دلیل اصلی بالا بودن زباله ها می دانند و به همین دلیل گفته می شود یکی از ضایعات جدی که به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی رخ می دهد، هنگام بارگیری است. و تخلیه این انتقال به دلیل عدم پلمپ خودروهای حمل و نقل است.

به این ترتیب فرسوده بودن ماشین آلات و عدم دسترسی به تجهیزات مجهز به فناوری های روز نقش حیاتی در ضایعات بالای محصولات کشاورزی و غذایی کشور دارد.

میزان زباله در ایران 25 تا 35 درصد است.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: آمارها نشان می دهد ۲۵ تا ۳۵ درصد ضایعات در محصولات کشاورزی داریم. یعنی بین 25 تا 35 درصد از 120 میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی در کشور هدر می رود و تبدیل به ضایعات می شود.

پیشه ور در خصوص عوامل اصلی ایجاد چنین حجم بالای زباله گفت: یکی از دلایل اصلی آن نبود برنامه مشخص است. یعنی قبل از اینکه کشاورز شروع به کشت محصول کند، هیچ برنامه ای برای تعیین نوع کشاورزی، چه محصولی و برای چه بازاری وجود ندارد. به عبارت دیگر، بازارهای هدف اصلا مشخص نیستند.

اصالت کالا باید ثابت شود.

وی ادامه داد: جالب اینجاست که در قانون پیش بینی شده است که کشاورز قبل از تولید شناسنامه محصول را دریافت کند و اصالت محصول ثابت شود. یعنی کشاورز قبل از کاشت در صورت تمایل به کاشت گندم، گوجه، سیب زمینی و یا… اعلام کند و برای این کار مجوز بگیرد.

پیشه ور افزود: در واقع تنها در این صورت مشخص می شود که هر کشاورز از چه نوع سموم و کودهایی در فرآیند کشت و تولید استفاده کرده است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با فرض رشد قراردادی محصول، باید به صراحت مشخص شود که مقدار مشخصی گوجه فرنگی برای کارخانه پالپ کشت و تولید می شود و در تمام مراحل باید پیگیری شود.

به دلیل کمبود زیرساخت ها، ضایعات در بخش کشاورزی زیاد است

پیشه ور افزود: اما چون زیرساخت ها را نداریم و صنایع تبدیلی لازم را نداریم و یا به اندازه کافی نداریم، این میزان ضایعات در بخش کشاورزی رخ می دهد. علاوه بر این، در شرایطی که منابع و نیروی انسانی به نوعی هدر می رود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در پاسخ به این سوال که برای کاهش حجم و کمیت ضایعات چه باید کرد، گفت: راه برون رفت از این مشکل صدور گواهینامه محصولات است و باید کشاورز را ملزم به اخذ آن کرد. مجوز قبل از تولید ضمن اینکه باید در هر مرحله نظارت بر کار تولیدی وجود داشته باشد. علاوه بر این، تا امروز 400 کشاورز اصالت خود را در سامانه ای ویژه در پرتال ملی صدور مجوز به اثبات رسانده اند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=387157

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.