افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 30 September , 2024
3

ضایعات گندم تولیدی در کشور 30 ​​درصد است / 400 کیلوگرم گندم در هر هکتار تلف می شود.

  • کد خبر : 204851
ضایعات گندم تولیدی در کشور 30 ​​درصد است / 400 کیلوگرم گندم در هر هکتار تلف می شود.

به گزارش رکنا، علیکلی ایمانی مدیر کل بنیاد ملی گندمکاران وی در گفتگو با رکنا درباره تولید گندم در کشور و میزان تقاضا گفت: با توجه به 2 میلیون هکتار کشت آبی و 4 میلیون هکتار دیم، تولید گندم در برخی سال ها به 15 میلیون تن رسیده است. البته این مقدار بسته به اقلیم […]

به گزارش رکنا، علیکلی ایمانی مدیر کل بنیاد ملی گندمکاران وی در گفتگو با رکنا درباره تولید گندم در کشور و میزان تقاضا گفت: با توجه به 2 میلیون هکتار کشت آبی و 4 میلیون هکتار دیم، تولید گندم در برخی سال ها به 15 میلیون تن رسیده است.

البته این مقدار بسته به اقلیم و شرایط آب و هوایی و میزان بارندگی متفاوت است. در فصل کشاورزی گذشته حدود 13.5 میلیارد تن گندم تولید شد. نیاز کشور به گندم متفاوت است و به چیزهای زیادی بستگی دارد.

ایمانی تاکید کرد: به گفته کارشناسان از مزرعه و خاک تا سفره های مردم ضایعات زیادی از آرد و گندم وجود دارد و از لحظه پراکنده شدن بذر روی زمین تا زمان برداشت و ریزش گندم در کمباین ها. . ، کامیون های ذخیره سازی، تبدیل گندم. حدود 30 درصد ضایعات گندم و آرد در آرد، توزیع آرد، نانوایی ها و در نهایت زمانی که نان از چرخه مصرف انسان و خوراک دام حذف می شود، وجود دارد.

وی افزود: بنابراین اگر بتوانیم از هدر رفت آرد و گندم جلوگیری کنیم و حتی آن را کاهش دهیم با تولید 12 میلیون تن گندم می توانیم نیاز کشور را در همه صنایع و آن ظرفیت، توانایی و پتانسیل را تامین کنیم. در کشور وجود دارد که نیازی به واردات نیست، آن را نخواهیم داشت، اما شرط آن حمایت از کشاورزان و پرهیز از اسراف در فرآیند تولید، تبدیل و مصرف است.

ایمانی در خصوص علت ضایعات 30 درصدی و ارتباط آن با کشاورزی سنتی کشور گفت: بله ما در حال حاضر از تکنولوژی و ابزار روز دنیا عقب هستیم و کمباین و کامیونی که در زمین ما کار می کند نباید 10 داشته باشد. ٪ ضرر – زیان. افت 10 درصدی به ازای هر 4 تن 400 کیلوگرم است. چرا باید 400 کیلوگرم گندم کشاورزی که زحمت کشیده و زمین را آماده کرده و بذر کاشته شده در مرحله برداشت از بین برود؟ میزان تلفات گندم در یک هکتار 400 کیلوگرم و در 6 میلیون هکتار تقریباً 2.4 میلیون تن است و این رقم بسیار قابل توجه است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری در تولید و سود بانکی حاصل از وام تولید به کشاورزان توجیه اقتصادی ندارد. کشاورز با 20 درصد سود گندم تولید می کند و حدود 30 درصد سود به بانک می پردازد و این جوابی برای افزایش قیمت های غیرعادی که اصلاً ثابت نیست، نیست.

ایمانی تاکید کرد: امروز قیمت کود، تراکتور، بذر و… این یک قیمت است و در عرض 10 روز قیمت دیگر. هیچ ثبات قیمتی وجود ندارد که کشاورز بر اساس ثبات اقتصادی برنامه ریزی کند. این در حالی است که اگر کشاورز بداند قیمت ها تغییر نمی کند، با استقراض از بانک و وام دادن، تولید را اقتصادی می کند، اما در لحظه خرج می کند و تورم از او پیشی می گیرد و عقب می ماند و آخر می شود. کشاورز و تولید کننده ای شوید که درآمدی ندارد اما بدهکار است.

گفتگوی کامل رکنا با علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران را اینجا بخوانید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=204851

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.