افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 3 October , 2024
0

صورت های مالی میان دوره ای موسسات اعتباری نمونه اعلام شد.

  • کد خبر : 384293
صورت های مالی میان دوره ای موسسات اعتباری نمونه اعلام شد.

به گزارش بازار، طبق اعلام بانک مرکزی، صورت های مالی حاوی اطلاعات مفیدی برای عموم اعم از سپرده گذاران، سهامداران و سایر استفاده کنندگان است. زیرا این گزارش های مالی می تواند در ارتقای شفافیت و انضباط در شبکه بانکی کشور موثر باشد. علاوه بر این، انتشار و ارائه اطلاعات صورت‌های مالی در چارچوب یکسان، […]

به گزارش بازار، طبق اعلام بانک مرکزی، صورت های مالی حاوی اطلاعات مفیدی برای عموم اعم از سپرده گذاران، سهامداران و سایر استفاده کنندگان است. زیرا این گزارش های مالی می تواند در ارتقای شفافیت و انضباط در شبکه بانکی کشور موثر باشد. علاوه بر این، انتشار و ارائه اطلاعات صورت‌های مالی در چارچوب یکسان، ضمن تنظیم شبکه بانکی کشور، امکان مقایسه عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری مختلف را برای سهامداران، سپرده‌گذاران و عموم مردم فراهم می‌کند.

همچنین، قالب‌های صورت‌های مالی گزارش‌شده شامل چارچوبی برای ارائه اطلاعات مفید مربوط به شاخص‌های عملکرد هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در خصوص انواع ریسک‌ها و ثبات و سلامت آن‌ها مانند نسبت کفایت سرمایه به شش ماه است.

با توجه به توضیحات قبلی، متن بخشنامه این بانک به شماره 03/158141 مورخ 20 اردیبهشت ماه به شرح زیر است:

یکی از موضوعات مهم مرتبط با فعالیت شبکه بانکی کشور و همچنین نظارت بر آن، بحث شفافیت است که در راستای اجرای رکن سوم سند موسوم به بال (2) قانون اساسی حائز اهمیت است. بانکداری بال کمیته نظارت بانک تسویه‌های بین‌المللی که حداقل الزامات را در خصوص الزامات افشای عمومی اطلاعات مطابق با نظم بازار و تحقق سلامت و ثبات نظام بانکی کشور تعیین می‌کند، همواره مورد تاکید ناظر بانکی است.

در این راستا باید توجه داشت که بخش بانکی دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌های اساسی بسیاری از جمله نقش میانجیگری صندوق، تفاوت‌های مهم در دارایی‌ها و بدهی‌ها، انواع خاص و متفاوت درآمد و … در مقایسه با سایر بنگاه‌های اقتصادی فعال است. بنابراین توجه ویژه به ویژگی های بخش برای موسسات اعتباری امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. همچنین بر اساس مفاد برخی قوانین و مقررات از جمله بند ج ماده (33) و ماده (36) قانون پولی و بانکی کشور، مرجع تشخیص و تعیین روش تهیه صورت های مالی موسسات اعتباری از این حیث، یکی از اقدامات مهم بانک مرکزی در رابطه با ارتقای شفافیت اطلاعات مالی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، تدوین و ابلاغ «نمونه‌های صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری» است که در حال حاضر آخرین نسخه با عنوان «ویرایش ششم مدل‌های صورت‌های مالی مؤسسات اعتباری» طی بخشنامه شماره 11654/01 مورخ 21/01/1301 به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

با عنایت به موارد فوق و با توجه به اهمیت مؤلفه «ارتباط اطلاعات» برای تصمیم گیری کاربران و معیار «فرصت در ارائه اطلاعات» در اطلاعات مالی نظام بانکی کشور و با توجه به تغییرات ایجاد شده. در حسابداری استانداردها شامل نسخه جدید استاندارد حسابداری شماره (22) با عنوان «گزارش های مالی میان دوره ای» پیوست ویرایش اول «نمونه هایی از صورت های مالی میان دوره ای موسسات اعتباری» است که توسط بانک مرکزی جهت برآورده سازی تدوین شده است. نیازهای اطلاعاتی سپرده گذاران، سرمایه گذاران و سایر ذینفعان موسسات اعتباری.

در خاتمه با اعلام اینکه تهیه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای (تفکیک و تلفیقی) برای گزارش‌های مالی میان‌دوره‌ای منتهی به شهریور ماه 1403 و پس از آن باید در همین چارچوب و بر اساس سایر قوانین و مقررات ابلاغی تهیه شود، لطفاً مراتب را به اطلاع می رساند. کلیه واحدهای ذیربط بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی مذکور به فوریت و بر اساس مفاد بخشنامه شماره 149153/96 مورخ 16/5/1396 نظارت دقیقی بر حسن اجرای آن خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=384293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.