افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
1

صنعت طیور گلستان آسیب دید، مرغ را به تهران عرضه کرد

  • کد خبر : 160845
صنعت طیور گلستان آسیب دید، مرغ را به تهران عرضه کرد

بازار؛ گروه استان ها: برخی از فعالان صنعت طیور بر این باورند که استعداد و ظرفیت استان گلستان فدای تامین مرغ ارزان قیمت تهران شده است و با وجود این حجم تولید به نظر می رسد تنها ضرر آن به زنجیره های تولیدی استان به ویژه کشتارگاه ها باشد.. همچنین بر اساس سیاست های اعمال […]

بازار؛ گروه استان ها: برخی از فعالان صنعت طیور بر این باورند که استعداد و ظرفیت استان گلستان فدای تامین مرغ ارزان قیمت تهران شده است و با وجود این حجم تولید به نظر می رسد تنها ضرر آن به زنجیره های تولیدی استان به ویژه کشتارگاه ها باشد..

همچنین بر اساس سیاست های اعمال شده میزان نهاده های مصرفی مرغداران گلستان نسبت به سایر نقاط کشور کاهش یافته است که تعجب فعالان این صنعت را برانگیخته است..

از سوی دیگر جلوگیری از صادرات مرغ نیز از دیگر مواردی است که بر نارضایتی فعالان این صنعت می افزاید..

خبرنگار بازار در خصوص بررسی بیشتر چالش های صنعت طیور به ویژه در استان گلستان با «ساسان اسدی» معاون مجتمع تولید گوشت مرغ سفید رزبال گفتگویی ترتیب داده است..

اسدی معتقد است علیرغم تلاش گلستان برای تامین گوشت مرغ تهران، کشور هزینه های مادی و معنوی این میزان تولید را پرداخت نمی کند و همچنین با استقرار سامانه های مختلف و کاهش نهاده های تخصیصی به استان، فعالان این صنعت در حال انجام است. بی انگیزه.

به گفته وی، اگر صنعت طیور گلستان مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد، مطمئناً می تواند کمبود بازار را پوشش دهد و با قدرت بیشتری تولید کند..

مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

* تاخیر در واردات و کاهش نهاده ها چه تبعاتی برای صنعت طیور دارد؟

حدود چهار هزار نفر در صنعت کشتارگاه مرغ مشغول به کار هستند که این رقم در زنجیره تولید مرغ به بیش از هفت هزار نفر می رسد..

با توجه به اثر پروانه ای؛ کوچکترین ضربه در آغاز می تواند بزرگترین مشکل را در پایان چرخه ایجاد کند. این نمونه بارز زنجیره تولید گوشت مرغ است. کشتارگاه آخرین حلقه این زنجیره است که متاثر از تصمیمات و کمبودهای حلقه اول است..

دوره پرورش جوجه حدود 45 روز به طول می انجامد و در این مدت قطعا کیفیت خوراک در تولید گوشت بسیار مهم است.. کیفیت نهاده ها، واردات کافی، تخصیص ارز و شبکه توزیع نهاده در این چرخه بسیار مهم است. تأخیر یک هفته‌ای در واردات یا توزیع نهاده‌ها، دوره پرورشی را که شامل 120 میلیون قطعه مرغ می‌شود، تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نتیجه وزن مرغ‌ها غیراستاندارد است. این کاهش وزن باعث کاهش عرضه در بازار و بروز التهاب می شود..

قدرت بازار اقتصادی به دلیل آزادی آن است و عرضه و تقاضا است که قیمت را تعیین می کند، اما دولت با اقدام غیرکارشناسی برای تامین سبد معیشت دهک های پایین این بخش، کل زنجیره مرغداری را متضرر کرده است. جامعه..

* سامانه «ستکاوا» چه مشکلاتی را برای فعالان صنعت طیور ایجاد کرده است؟

بخش خصوصی بارها در جلسات انجمن و مرکز ایمنی مواد غذایی اعلام کرده است که با اجرای سیستم و مکانیزاسیون «ستکاوا» مشکلی ندارد..

این سیستم در ژانویه سال گذشته با عجله راه اندازی شد و کشتارگاه ها و مرغداران ملزم به ثبت اطلاعات در ستکاوا شدند که در ازای آن بخش خصوصی هزینه ای دریافت می کرد..

عملکرد ستکاوا بسیار ناقص است زیرا از آخرین حلقه زنجیره تولید گوشت مرغ یعنی کشتارگاه شروع شده در حالی که باید کل زنجیره در این سیستم رصد شود..

ستکاوا که توسط جهاد کشاورزی راه اندازی شده است به موازات سامانه جامع تجارت فعالیت می کند. در سامانه جامع معاملات کارمزدی دریافت نمی شود، اما وزارت جهاد کشاورزی وظایف نظارتی خود را به سامانه ای واگذار کرده است که کارمزد دریافت می کند. حال این سوال پیش می آید که چه لزومی دارد که مصرف کننده برای سیستم غیر کارشناسی با عملکرد موازی هزینه کند؟

به گفته کارگردانان «ستکاوا»؛ تنها استانی که از گزارش های این سامانه به عنوان اهرم استفاده می کند، جهاد کشاورزی گلستان است که منجر به تشکیل پرونده کیفری برای واحدهای کشتارگاهی شده است. آرزوی ما این است که فروش کلیه حلقه های زنجیره تولید گوشت مرغ را در این سامانه لحاظ کنیم..

قیمت مرغ زنده در سامانه 60 هزار تومان ثبت شده است اما در عمل اطلاعات غیر واقعی ثبت می شود زیرا مرغی با آن قیمت در بازار وجود ندارد و کشتارگاه مرغ را کیلویی 71 هزار تومان خریداری می کند. بنابراین سامانه بر اساس قیمت های غیرواقعی قیمت فروش گوشت کشتارگاه را 79 هزار تومان تعیین کرده است. مرکز تنظیم بازار استان باید پاسخگوی این قیمت‌های غیرتخصصی باشد که متأسفانه استان اذعان دارد که هیچ نقشی در این قیمت‌ها ندارد و درخواست وزارتخانه بوده که مرغ به‌خصوص در بازار تهران با این قیمت عرضه شود..

* ارزش افزوده صنعت طیور را برای گلستان چگونه ارزیابی می کنید؟

با وجود قابلیت های خوب تولیدی در گلستان، صنعت طیور استان روز به روز رو به وخامت می رود چرا که بازگشت سرمایه در استان وجود ندارد..

این استان شمالی حدود 36 روز کل کشور را تامین می کند اما در سطح کلان توجه کافی به آن نمی شود و هزینه مادی و معنوی این میزان تولید پرداخت نمی شود..

15 کشتارگاه استان گلستان متاثر از تامین روزانه 200 تن گوشت مرغ مورد نیاز بازار بهمن تهران است..

شرکت ها و زنجیره های تولید مرغ غیربومی وارد گلستان شده اند و از توانمندی ها و استعدادهای استان استفاده کرده اند اما هزینه های استان را پرداخت نمی کنند. گلستان به نوعی تنها بستر خدماتی محسوب می شود. مسئولان می گویند جوجه ریزی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اما یاس و ناامیدی در این صنعت بیشتر از انگیزه است.

اقدام غیر ماهرانه جلوگیری از صادرات یکی از چالش های جوجه ها است. این مرغدار امیدوار است در صورت سرریز تولید از دولت حمایت شود اما شرکت پشتیبانی امور دام نمی تواند ضرر و زیان مرغدار را جبران کند..

صادرات پودر گوشت و ران مرغ فقط هزینه های استهلاک و کشتارگاه را پوشش می دهد.. حق کشتارگاه برای تعیین قیمت نهایی گوشت دو هزار و 300 تومب تعیین شده است که در فروردین 1401 مصوب شد و در حال حاضر توجهی به افزایش تورم از یک سال قبل نشده است و قیمت گوشت همچنان ادامه دارد. با این نرخ محاسبه می شود. ضمناً هزینه حمل و نقل مرغ زنده در تعیین این نرخ لحاظ نشده است..

این در حالی است که قیمت مصوب انجمن کشتارگاه گلستان 3900 تومان بوده که این مبلغ عملیاتی نیست، بنابراین صادرات لوازم مرغ تنها تورم موجود را جبران می کند و از خسارت بیشتر جلوگیری می کند..

*به نظر شما نژاد آرین به سلیقه ایرانیان می آید؟

کشور ما به نژاد بومی نیاز دارد اما مصرف کننده ایرانی نژاد مناسب را دوست دارد. رقم آرین خیلی سریع وارد بازار تجاری شد. اگرچه دنیا مرغ ۱۲۰۰ گرمی را دوست دارد، اما این تنوع مطابق ذائقه مصرف کنندگان ایرانی نیست، بنابراین برای رسیدن به ذائقه ایرانی باید از نژادی با ضریب تبدیل خوب و وزن بالا استفاده کنیم. کسب کردن..

سویه آرین برخلاف سویه مناسب، ضریب تبدیل خوبی در وزن کم دارد، اما زمان توزین و تقریب به ذائقه ایرانی ها کاهش یافته است که نشان دهنده مشکل عدم صرفه اقتصادی برای مرغدار است. استاندارد تخصیص ورودی بر اساس کرنش مناسب است و این مقدار ورودی برای وزن کردن نژاد آرین کافی نیست.

میزان نهاده های این سامانه از 4800 گرم به 3950 گرم افزایش یافت و دلیل این کاهش را شرایط خوب مرغداری در استان گلستان دانسته اند..

در حالی که برای افزایش انگیزه مرغداران برای توسعه تجارت و دستیابی به گوشت بیشتر باید میزان نهاده ها افزایش یابد، سیاست ها برعکس در نظر گرفته می شود. اعمال سیاست تخصیص بیشتر به این استان باعث کاهش التهاب ناشی از کاهش گوشت مرغ در بازار می شود..

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=160845

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.