افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
1

صندوق توسعه سرمایه گذار پروژه هایی است که به بخش خصوصی سپرده می شود

  • کد خبر : 214842
صندوق توسعه سرمایه گذار پروژه هایی است که به بخش خصوصی سپرده می شود

به گزارش بازار، در نشست رئیس اتاق ایران با کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق ایران، توانمندی های سازمان ها در حوزه خدمات فنی و مهندسی، مشکلات ارائه خدمات فنی و مهندسی بررسی شد. بحران عقب ماندگی در بخش ساخت و ساز و عدم تعادل موجود در بخش ساختمان و خدمات فنی و مهندسی […]

به گزارش بازار، در نشست رئیس اتاق ایران با کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمان اتاق ایران، توانمندی های سازمان ها در حوزه خدمات فنی و مهندسی، مشکلات ارائه خدمات فنی و مهندسی بررسی شد. بحران عقب ماندگی در بخش ساخت و ساز و عدم تعادل موجود در بخش ساختمان و خدمات فنی و مهندسی بررسی شد.

صمد حسن زاده در نشست با رئیس و اعضای کمیسیون مهندسی و خدمات فنی ساختمان خانه ایران گفت: اقتصاد کشور نیازمند امنیت است و بدون امنیت اقتصادی تحقق اهداف صادراتی امکان پذیر نخواهد بود. در حال حاضر عراق مهمترین شریک تجاری و صادرکننده ایران است. اگرچه صنایع کشور نباید منحصر به کشورهای همسایه از جمله عراق باشد. صنایع ایران دانش بالایی دارند و حتی می توانند به کشورهای قدرتمند مشاوره دهند.

رئیس خانه ایران ادامه داد: بی توجهی مسئولان باعث شده تا کشورهای همسایه قطب تجاری و صادراتی کشور تلقی شوند. اما حتی در این کشورها نیز بی دقتی باعث شده است که نگران جایگزینی سایر کشورها و تلاش برای بازپس گیری بازار از این کشورها باشیم. اتاق ایران در تلاش است تا این موارد را از نهادهای ذیربط درخواست و نظر آنها را ارائه کند.

وی تصریح کرد: باید دیپلماسی اقتصادی قوی در اتاق داشته باشیم. اگرچه شرایط فعلی چندان مساعد نیست، اما نباید ناامید شد. در طول 10 سال گذشته، در سفرهای بسیاری به عراق، متوجه شدم که حداقل 50 سال کار برای بازسازی این کشور باقی مانده است. در موصل حداقل 20 سال طول می کشد تا بازسازی شود. اتاق تلاش می کند در رفع موانع مشارکت در پروژه های بین المللی موثر باشد.

حسن زاده به کمیسیون مهندسی، ساختمان و خدمات فنی پیشنهاد کرد: کمیسیون خدمات فنی مهندسی و ساختمان خانه ایران مذاکرات با وزارت نیرو و صندوق توسعه ملی را بر اساس آن صندوق به عنوان سرمایه گذار در پروژه های واگذار شده به وزارت نیرو طراحی کند. بخش خصوصی توسط وزارت وزارت نیرو و وزارت نیرو به عنوان طرف قرارداد صندوق باید به توافق برسند.

در این جلسه علی نقوی رئیس کمیسیون فنی، مهندسی و خدمات ساختمانی خانه ایران پس از تشریح اقدامات و برنامه های کمیسیون به اعضا و تشکل های کمیسیون که بیش از 50 نفر هستند اشاره کرد. سازمان ها و به طور مختصر به توضیح قابلیت های هر یک پرداختند. از جمله توانمندی های ذکر شده می توان به صادرات خدمات فنی و مهندسی و قابلیت رقابت با کشورهایی مانند ترکیه و چین اشاره کرد که توانایی انتقال دانش، تجربیات و توانمندی های فنی و مهندسی کشور را به سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه دارد.

نقوی بیان کرد: در حال حاضر سازمان هایی با حضور شرکت های متخصص در امور فنی و مهندسی توانسته اند پروژه های مهمی را در برخی از کشورهایی که با سایر کشورهای صادرکننده خدمات فنی و مهندسی رقابت کرده اند، اجرا کنند. این قابلیت های مهندسی تاکنون مورد استفاده قرار نگرفته است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. اما مشکلاتی برای این گروه از صادرکنندگان وجود دارد که در مواردی مانند عراق و سودان همچنان با این مشکلات مواجه هستند و نیازمند حمایت اتاق و نهادهای مربوطه هستند.

وی ادامه داد: کمیسیون تاکنون اقداماتی را در سطح ملی در برنامه ها و اولویت های خود تعریف کرده و برای تحقق این طرح ها جدی است. از جمله برنامه های ذکر شده تهیه سند توسعه زیرساخت های کشور در سطح منطقه است. در بودجه 1403 90 درصد بودجه به مسائل اجرایی اختصاص یافته و دولت هیچ وسیله ای برای توسعه ندارد. این امر موجب می شود تا فعالان اقتصادی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور که شامل صنعت ساختمان و خدمات مهندسی و فنی می شود با مشکلاتی مواجه شوند. حمایت اتاق ایران در این زمینه می تواند تاثیر بسزایی در رفع این مشکلات داشته باشد.

رضا حاجی کریم، عضو کمیسیون و عضو هیئت مدیره فدراسیون صنعت آب در خصوص صنعت آب و بحران هایی که کشور و سایر کشورها در آینده نزدیک با آن مواجه خواهند شد، توضیحاتی ارائه کرد. صادرات سالانه خدمات فنی و مهندسی به 5 میلیارد دلار رسیده است، اما یک سری مشکلات این رقم را به 1.7 میلیارد دلار رسانده و بیم آن می رود که این روند نزولی ادامه یابد.

حاجی کریم ادامه داد: تحریم های ظالمانه، تحریم های داخلی و نبود مجری برای موضوع خدمات فنی و مهندسی دنباله این مشکلات را رقم زده است. در حال حاضر صادرات به عراق، کشورهای مستقل مشترک المنافع و برخی کشورهای آفریقایی انجام می شود. دو اتفاق مهم در کمیسیون خدمات مهندسی و فنی و تشکیل اتاق ایران باید بیفتد. اولاً بحث صادرات است که باید با دقت به آن پرداخته شود و سند راهبردی آن تدوین شود. دوم بحث آب است که با وجود محدودیت منابع آبی کشور، یکی از موانع اصلی و مهم بر سر راه توسعه است.

وی بیان کرد: در ماه های اخیر اتفاقاتی رخ داده که صدور خدمات فنی و مهندسی را تحت الشعاع قرار داده است. از جمله تصویب اسناد و مدارک دستگاه های دولتی از جمله شورای عالی آب و شورای عالی انقلاب فرهنگی که به صورت نقشه راه کوتاه مدت تا سال 1405 و بلندمدت تا سال 1420 در زمینه های صنعت و معدن تدوین شده است. ، کشاورزی و غیره اگر تا پایان سال 1408 در نظر بگیریم، همه صنایع باید سرمایه گذاری های کلانی انجام دهند تا بتوانند آب مورد نیاز صنعت خود را از پساب تامین کنند که این امر مستلزم صرف هزینه های زیادی است. مشکل اصلی این است که دولت منابع لازم برای این منظور را ندارد. در این بین باید تا سال 1420 حدود 60 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند تا بر این ناهماهنگی غلبه کند.

حاجی کریم در ادامه افزود: فدراسیون صنعت آب طی جلساتی با وزارت نیرو و ریاست جمهوری پیشنهاد کرد که بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در این زمینه را دارد به شرط انجام یک سری اقدامات. از جمله این مراحل می توان به ایجاد بازار آب، عرضه آب در بازار و ایجاد نهاد نظارتی اشاره کرد. ریاست جمهوری این پیشنهاد را پذیرفت و دستورات لازم را به وزارت نیرو صادر کرد. در وزارت نیرو قبلا کمیته هایی برای این موضوع تشکیل شده است. این پیشنهادها با حضور مقام معظم رهبری در نمایشگاه اخیر ارائه شد و وزارت نیرو موظف شد پیشنهادات بخش خصوصی را پیگیری کند.

وی پیشنهاد کرد: به عنوان اعضای کمیسیون خانه ایران و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، از مجلس درخواست داریم که در درجه اول حمایت های لازم را از فعالان این حوزه انجام دهد. ثانیاً با توجه به اینکه در کشوری هستیم که جزو کشورهایی هستیم که کمترین آب را دارد. -کشورهای ثروتمند منطقه در صنعت آب خاورمیانه رقیبی نداریم، علیرغم مشکلاتی که در سال های اخیر و به ویژه در دهه اخیر بر این صنعت وارد شده است، همچنان حضور خواهیم داشت. بی شک صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی یکی از ارکان مهم ارزآوری، صادرات کالا و خدمات و تسهیل مسیر توسعه است و اتاق باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشد.

وی تاکید کرد: آب یک تهدید سرزمینی است اما فرصتی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه های موثر و سازنده است.

کریمی عضو هیئت مدیره فدراسیون آب صنعت حام بابیان تجربیات خود در عراق و سودان گفت: سال ها قبل سرمایه گذاری های لازم را انجام دادیم و آموزش های لازم را برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دریافت کردیم و اکنون باید یک کار موثر داشته باشیم. حضور در منطقه در زمینه تصفیه خانه های آب و فاضلاب، تقاضای زیادی در سراسر جهان وجود دارد. اجرای نیمی از صنعت خدمات فنی و مهندسی در عراق و فعال سازی بیش از 40 شرکت تولید کننده مصالح ساختمانی در این کشور و در پروژه های بین المللی امکان پذیر است. در حال حاضر با مشکلات زیادی مواجه هستیم و امیدواریم با حمایت اتاق بتوانیم آن ها را حل کنیم.

در این جلسه در خصوص تشکیل کمیته توسعه و اقدامات کمیسیون زیرساخت های توسعه کشور و مشکلاتی از جمله تامین مالی، صندوق توسعه ملی، صدور ضمانت نامه ها و همچنین مسائل مربوط به برنامه توضیحاتی ارائه شد. . و سازمان بودجه شامل شاخص های تعدیل توضیح داده شد.
در پایان مقرر شد کمیسیون مذکور با دعوت از وزیر راه و شهرسازی و مراجع ذیربط، موضوع خدمات فنی و مهندسی و ساخت و ساز را در اسفند ماه بررسی و بسته پیشنهادی تهیه و به وزیر ارائه کند. و مقامات مربوطه

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=214842

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.