افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 21 September , 2024
2

صنایع دستی و اقتصاد هویتی

  • کد خبر : 147364
صنایع دستی و اقتصاد هویتی

به گزارش بازار، امید مستوفی راد، دکترای جغرافیای سیاسی و پژوهشگر صنایع دستی نوشت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از اقتصاد صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت محور یاد می کند. به گفته وی اقتصاد ریشه در هویت، تاریخ، فرهنگ و گذشته ما ایرانیان دارد. این تعریف چقدر درست است؟ و اصولاً آیا […]

به گزارش بازار، امید مستوفی راد، دکترای جغرافیای سیاسی و پژوهشگر صنایع دستی نوشت: معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور از اقتصاد صنایع دستی به عنوان اقتصاد هویت محور یاد می کند. به گفته وی اقتصاد ریشه در هویت، تاریخ، فرهنگ و گذشته ما ایرانیان دارد.

این تعریف چقدر درست است؟ و اصولاً آیا مبنای تعریف شده ای در اقتصاد دارید؟ و آیا این تعریف می تواند پاسخی به روابط و فرآیندهای اقتصادی در علم امروزی باشد؟ اگر اینطور باشد، می‌توانیم با توجه به یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های خود، هر تعریفی را در علم اقتصاد وارد کنیم، مثلاً اقتصاد «هنر محور» یا اقتصاد «فرهنگ محور» و مانند آن. اینکه با ظهور فعالیت های اجتماعی و نیاز مردم و جوامع به ارتقای کیفیت فعالیت های خدماتی، تعریف جدیدی در مقابل اقتصاد سنتی تحت عنوان «اقتصاد دانش بنیان» قرار گرفت که متکی بر علم است. فناوری، دانش و مهارت‌هایی که بسیاری از آن‌ها را پشت سر گذاشته و مشاغل سنتی گذشته را به شیوه‌ای نوین که با نیازهای مردم منطبق می‌شود، پشت سر گذاشته و با استفاده از آخرین دستاوردهای فناوری در حوزه‌های مختلف، همچنان زمینه‌های جدیدی را در اقتصاد جهانی آشکار می‌سازد. مصنوعی بودن هوش و فرا وجه (دنیای مجازی). اقتصاد مبتنی بر هویت در واقع بخشی از اقتصاد سنتی یا اقتصاد مبتنی بر سنت است که قبل از شکل گیری نظام سرمایه داری به مشاغل وابسته بود.

تا شاید بتوانیم در مسیر آشتی با گذشته و شناسایی سبک و سیاق زندگی اجدادمان آرامشی را تجربه کنیم. «اقتصاد مبتنی بر هویت» یکی از کلیدواژه‌هایی است که ممکن است به ادبیات صنایع دستی و هنرهای سنتی راه پیدا کند و این صنعت هنری را به تعریف جدیدی از رویکردهای خود سوق دهد. در این تعریف نیاز بازار و کیفیت محصول و همچنین استفاده از دانش و فناوری های روز به هویت انسان بستگی دارد.

در واقع اگر تولید دانش و هویت در محصولات صنایع دستی را سه ضلع مثلث بدانیم، هویت را می توان قاعده و رکن اصلی و پایدار این مَثَل دانست. در تعریف اقتصاد هویت، همه چیز مبتنی بر سود و منافع مادی نیست، بلکه یک سری ارزش‌های معنوی افزوده می‌تواند نقش مهمی در مبادله کالا داشته باشد.

به عبارت دیگر، ارزش یک محصول تنها به کمیت و نوع مواد اولیه محصول، ظرافت هنری و مدت زمانی که برای تولید آن اختصاص می‌یابد نیست، زیرا ممکن است اثر، محصولی باشد که لزوما تجاری نباشد. . و فقط می توان نمونه ای از آن را با یادآوری گذشته یک نسل یا یک دوره، چه تاریخ خاصی تولید کرد.

در هر صورت مهارت یک صنعتگر و حفظ اصالت کار از ارزش‌های واقعی یک محصول در عرصه صنعتگری محسوب می‌شود که ممکن است فناوری نتواند آن را در تمام ابعاد و ویژگی‌های خود به عموم ارائه کند. ، اگرچه پویایی و چشم انداز اقتصادی می تواند به کمک شما بیاید. به نظر می رسد عنوان «اقتصاد هویت محور» که این روزها بر پیکره صنایع دستی ایران پوشیده شده می تواند تا حدودی آن را از آسیب های احتمالی آن در اقتصاد پیچیده ایران مصون نگه دارد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=147364

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.