افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
2

صنایع دستی محلی با برند جهانی چشم صنعتگران به بازار صنایع دستی

  • کد خبر : 297017
صنایع دستی محلی با برند جهانی چشم صنعتگران به بازار صنایع دستی

بازار؛ گروه استان ها: با وجود اینکه مازندران توانایی بالایی در تولید انواع صنایع دستی دارد، بسیاری از هنرمندان مشهور با همین نام در خانه ماندند و خلاقیت های آنها نیز به فراموشی سپرده شد. ورنی، قالیچه، جاجیم، قالیچه کلاردشت، نمد مالی، زیورآلات و منسوجات دارویی از جمله صنایع دستی مازندران و استان های شمالی […]

بازار؛ گروه استان ها: با وجود اینکه مازندران توانایی بالایی در تولید انواع صنایع دستی دارد، بسیاری از هنرمندان مشهور با همین نام در خانه ماندند و خلاقیت های آنها نیز به فراموشی سپرده شد.

ورنی، قالیچه، جاجیم، قالیچه کلاردشت، نمد مالی، زیورآلات و منسوجات دارویی از جمله صنایع دستی مازندران و استان های شمالی است که تنها یک نام از آن ها باقی مانده است.

فرقی نمی کند تازه وارد این حرفه شده باشید یا سال هاست که کار می کنید، بهشت ​​پیشه وری مازندران هم همین طور است و هنرمندانش همچنان از برخی ناکامی ها و کاستی ها گلایه دارند. با وجود تمام مشکلات و کاستی هایی که در زمینه صنایع دستی وجود دارد، برخی از این صنایع دستی بومی و سنتی به مرزها رسید و زینت خانه های دنیا شد.

محمود کرمانی هنرمند سرشناس مازندرانی که سال ها در زمینه لاک تراشی فعالیت داشته و شاگردان زیادی تربیت کرده است، می گوید: مصنوعات چوبی دیگر در گذشته مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیشتر برای تزئین استفاده می شود.

بازار فروش، مهمترین مشکل صنایع دستی

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار به مهم ترین مشکلات صنعتگران در بازار فروش اشاره کرد و گفت: سال هاست که برای ایجاد چنین بازاری تلاش می کنیم اما هنوز نتوانسته ایم به آن برسیم.

وی با بیان اینکه نگاه هنرمندان به نمایشگاه های فصلی و موقت صنایع دستی است، تصریح کرد: بیشتر صنعتگران و هنرمندان محصولات خود را در این نمایشگاه ها عرضه می کنند.

این پیشکسوت هنر چوب توجه به نیازهای فعالان صنایع دستی را ضروری و ضروری دانست و گفت: باید از این صنف بیشتر حمایت شود.

فعالان در زمینه‌های مختلف صنایع دستی، از لاک‌تراشی گرفته تا قالی‌بافی تا چینی و گره‌کاری چوب، مشکلات مشابهی دارند. دغدغه مشترک آنها تامین سرمایه در گردش و نقدینگی و نبود بیمه است.

فاطمه کاوسی چهره ماندگار فرش با بیان اینکه 49 سال است در رشته های مختلف صنایع دستی از جمله جاجیم، دری بافی و فرش کلاردشت فعالیت می کند، افزود: قالی کلاردشت قدمتی چند صد ساله دارد و توسط کردها به منطقه آورده شده است. و تنها قالی هایی هستند که ریشه دارند و قلابشان فارسی و گرهشان ترکی است.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار با بیان اینکه فرش کلاردشت رتبه اول تا سوم را در جهان کسب کرده است، افزود: فرش کلاردشت تنها فرش مازندران است و به دلیل ذهنی بودن بافت دارای طرح های متنوعی است.

وی با بیان اینکه فرش کلاردشت ثبت ملی و بین المللی است افزود: این فرش جایگاه خاص خود را دارد و در خارج از کشور نیز شناخته شده است.

قالی باف مازندرانی: فرش کلاردشت در مازندران نیز مانند گبه شیراز جایگاه ویژه ای دارد، گفت: فرش کلاردشت درشت بافته و پرزهای بلند است و نقوش آن را می توان در دو حالت جنگلی و فندقی خلاصه کرد که برگرفته از آن است. زندگی روزمره. زندگی

کاوسی با بیان اینکه فرش کلاردشت مانند گبه شیراز در مازندران از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: فرش کلاردشت درشت بافته و پرزهای بلند است و نقوش آن را می توان در دو حالت جنگلی و درخت فندق خلاصه کرد. آنها از زندگی روزمره گرفته شده اند.

این بانوی فرش ماندگار با بیان اینکه طرح های فرش کلاردشت احیا شده است، به مشکلات پیش رو اشاره کرد و افزود: بیشتر مشکلات مربوط به فروش است و محل دائمی برای فروش نداریم.

کاوسی با عنوان اینکه شهرستان کلاردشت گردشگرپذیر است، ایجاد مکانی دائمی برای عرضه فرش کلاردشت در طول سال را مهم دانست و گفت: ایجاد بازارچه می تواند حیات بافندگان آن را حفظ کند.

صنایع دستی محلی با نام تجاری جهانی نگاه صنعتگران به بازار صنایع دستی

محمدصادق موسوی، هنرمند صنایع دستی که کار خود را در اتاقی اجاره ای و با چند ابزار لازم آغاز کرده است، افزود: بعدها در گوشه ای از پارک های تهران به کار خود ادامه دادم و چون منبع درآمدی برای خرید وسایل نداشتم. از کاری که انجام می داد خوشحال بود فروش با نازلترین قیمت.

لزوم ایجاد دهکده صنعتگر

وی در گفتگو با خبرنگار بازار به اهمیت راه اندازی بازارچه صنایع دستی و ایجاد زمینه مساعد برای ایجاد کارگاه های تخصصی صنایع دستی و یا ایجاد دهکده صنایع دستی پرداخت و گفت: تجهیز برخی هتل ها و اماکن پذیرایی و اقامتی. با آثار هنری هنرمندان نیز در حمایت از این گروه موثر است.

وی حمایت از بنگاه های دانش بنیان و ایجاد بستر برای برگزاری نمایشگاه آثار در فرودگاه را از دیگر پیشنهادات برای توسعه صنایع دستی اعلام کرد.

113 تمبر اصالت ملی اخذ شد

حسین ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز با بیان اینکه مازندران از نظر دریافت مهر اصالت صنایع دستی جزو پنج استان برتر کشور است افزود: در حال حاضر 113 مهر هویت ملی اخذ کرده ایم. اصالت و 16 مهر بین المللی اصالت.

وی در گفت و گو با خبرنگار بازار افزود: تولیدکننده نگران فروش نباشد و ایجاد نمایشگاه و نمایشگاه صنایع دستی و صادرات آثار تولیدی مهم است.

یزدی گفت: صادرات کالاها و صنایع دستی تولید شده توسط هنرمندان حائز اهمیت است و مازندران در ایجاد بازارهای مجازی و الکترونیکی پیشگام است و شرکت های خوبی در استان فعال هستند.

وی افزود: نبود بازارچه دائمی صنایع دستی در مازندران همواره دغدغه ما بوده و با همکاری همه دستگاه های دولتی در تمامی شهرستان های استان راه اندازی می شود.

سابقه طولانی تولید صنایع دستی در این استان گواه ارزش و اهمیت این صنایع است و توجه روزافزون به این رشته برای بقا، توسعه و شکوفایی آن است، اما صنعت مازندران تا همین اواخر تقریباً به فراموشی سپرده شده بود هر یک.

حصیربافی، نمدمالی، لاک‌تراشی، مرغ‌بافی و چادر شب‌بافی از جمله صنایع دستی مازندران است که هنرمندان در این رشته فعالیت می‌کنند.

همچنین به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان غالب، در حال حاضر بیش از 500 مغازه در مازندران به عرضه و فروش محصولات صنایع دستی می پردازند که در این مغازه ها محصولات غیرصنعتی نیز عرضه می شود.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=297017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.