افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
1

صف های طولانی برای خرید طلا؛ شبکه های اجتماعی مردم را به بازار طلا کشاند/ ماجرای 13 صفر چه بود؟

  • کد خبر : 332665
صف های طولانی برای خرید طلا؛ شبکه های اجتماعی مردم را به بازار طلا کشاند/ ماجرای 13 صفر چه بود؟

زهرا علی اکبری – بازار طلای ایران در سیزدهم صفر با اقبال عجیب خریداران مواجه شد. خریداران می گفتند طبق روایات دیرینه خرید طلا در روز سیزدهم صفر مبارک است و برخی معتقدند کسانی که نیاز دارند با خرید طلا می توانند به آن دست یابند. مطالبی که در شبکه های اجتماعی دست به دست […]

زهرا علی اکبری – بازار طلای ایران در سیزدهم صفر با اقبال عجیب خریداران مواجه شد. خریداران می گفتند طبق روایات دیرینه خرید طلا در روز سیزدهم صفر مبارک است و برخی معتقدند کسانی که نیاز دارند با خرید طلا می توانند به آن دست یابند.

مطالبی که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد حکایت از آن داشت که در گذشته این سنت ها باعث می شد مردم در این روز طلا بخرند. بسیاری از آنها منبع اطلاعات این سنت را در شبکه های اجتماعی اعلام کردند.

شروع داستان چه بود؟

شبکه های اجتماعی فاش شده در ایران از جمله تلگرام، اینستاگرام و توییتر اطلاعاتی مبنی بر خوش یمن بودن خرید طلا در روز سیزدهم صفر منتشر کردند، بنابراین پس از مدت ها رکود در بازار طلا، مشتریان دیروز وضعیت را برعکس کردند. .

از اولین لحظات روز گذشته حضور مشتریان در بازار غیرعادی و غیرعادی بود به طوری که تصاویر منتشر شده در فضای مجازی حکایت از تشکیل صف های طولانی در مقابل طلافروشی های بازار و مرکز شهر داشت.

محمد کشتی آرای فعال سابق بازار طلا که ۶۳ سال در بازار طلا فعالیت کرده است، گفت: اتفاق دیروز برای من هم عجیب بود. من از یازده سالگی در این بازار کار می کردم. شاید فکر نمی کنید در تاریخ ذهنی من چنین چیزی وجود نداشته است. اتفاقاً اکثر مردم در ماه محرم و صفر مخصوصاً تا پایان روز سیزدهم صفر دست نگه داشتند. اعتقاد بر این بود که این ماه ها سنگین است، اما ناگهان دیروز با این موج عجیب خریداران مواجه شدیم و حتی حباب در بازار شکل گرفت و روند قیمت ها افزایش یافت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در مورد افزایش تمایل خریداران به خرید طلا سوالی داشتید یا خیر؟ گفت: سرچشمه همه چیز فضای مجازی بود. نه سنتی، نه مذهبی و نه تاریخی همچین چیزی نشنیدم و این اصلا سنت نیست. داشتم به این فکر می کردم که شبکه های مجازی چقدر ظرفیت برای حل یک مشکل دارند و چقدر خوب است که از این ظرفیت برای کارهای مثبت استفاده کنیم.

این فعال صنفی گفت: وقتی به این راحتی می شود حرف های بی اساس زد چون این را گذاشت، می شود حرف های مفیدی گذاشت.

یک تاجر طلا از منطقه مرکزی شهر در پاسخ به این سوال نویسنده که آیا انتظار چنین شانسی را دارید یا خیر گفت: برای من خیلی عجیب بود. از روزهای قبل مواردی را در این زمینه در فضای مجازی دیده بودم اما مبنایی پیدا نکردم. به نظر من خرافه است. فکر نکنم مدرک داشته باشه اما موج عجیبی از خریداران پیدا کردیم. اکثر آنها طلای کوچک با هزینه تولید اندک و حتی دست دوم می خواستند و معتقد بودند که با خرید این محصول نیازهایشان برآورده می شود و زندگیشان شاد.

جستجوی احادیث و روایات به جایی نرسید. اطلاعاتی که در این خصوص در فضای مجازی منتشر شده است، شامل جزئیات ماجرا، راوی این داستان ها و… نمی شود.

یک فعال بازار طلا گفت: اتفاق روز گذشته نشان می دهد که مانورهایی برای شکستن رکود بازار صورت گرفته است. خیلی وقت است حتی در ایام محرم و صفر هم طلا نفروخته ایم اما دیروز عده ای طلا خریدند. ای کاش ر.زهایی برای خرید کفش و لباس و کیف و مایحتاج روزانه و … تبلیغ می شد تا این رکود جلوی بازار را بگیرد.

خرافات یا سنت

در حالی که فعالان بازار طلا معتقدند چنین اتفاقی تا به حال در بازار طلا رخ نداده است و تنها در روز نوزدهم فروردین هر سال با تقاضای خرید شرف الشمس مواجه می شوند، خریداران بر این باورند که این اثر بی ضرر است و حتی اگر این روایت ها باشد. درست نیست، پس چیزی اشتباه است.

در غیاب رسانه های آزاد و فراگیر، شبکه های اجتماعی به مرجع مهمی برای کسب اطلاعات از مردم عادی و کل جامعه تبدیل شده اند. نکته مهم این است که این شبکه ها در ایران فیلتر هستند، اما با اتفاقی که روز گذشته رخ داد، مشخص شد که ضریب نفوذ بالای آنها برای حل این نوع مشکلات را نباید نادیده گرفت.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=332665

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.