افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

صدور 2.5 میلیون ضمانت نامه برای حمایت از صنایع کوچک – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 325177
صدور 2.5 میلیون ضمانت نامه برای حمایت از صنایع کوچک – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال مهر درباره میزان سرمایه این صندوق گفت: این صندوق در سال 1392 با 50 میلیارد تومب شروع به کار کرد، اما متأسفانه. روند افزایشی نرخ سرمایه صندوق با نرخ ارز و تورم یکسان نبود. […]

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال مهر درباره میزان سرمایه این صندوق گفت: این صندوق در سال 1392 با 50 میلیارد تومب شروع به کار کرد، اما متأسفانه. روند افزایشی نرخ سرمایه صندوق با نرخ ارز و تورم یکسان نبود. بر این اساس اولین افزایش سرمایه در سال 1389 و از منابع مختلف به ویژه تبصره 18 قانون بودجه اتفاق افتاد. سال گذشته افزایش یافت.

وی افزود: در حال حاضر سرمایه صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک 300 میلیارد تومان است اما پاداش نیز دریافت کرده است. مترو که هنوز وارد مرحله ثبت نام نشده است هستند; اما باید گفت که با وصول اوراق و پرداخت نقدی، سرمایه صندوق بالغ بر 600 میلیارد تومب می شود.

مقیسه در پاسخ به سوال دیگر مهر مبنی بر میزان ضمانت نامه های صادر شده، گفت: از ابتدای تاسیس صندوق تا تیرماه امسال، 2 هزار و 866 ضمانت نامه صادر شده که میزان این ضمانت نامه ها نزدیک به 2.5 همت بوده است. در طول سال اخیرا با افزایش سرمایه مناسبی مواجه شدیم که در صدور ضمانت نامه موثر بود.

وی افزود: ضریب آسیب پس زمینه نیز از 12 درصد به 1 درصد کاهش یافت. طی پنج سال گذشته، نسبت خالص زیان صندوق به کمتر از 1 درصد کاهش یافته است. بنابراین در بخش واجد شرایط بودن اندازه گیری و به اعتبار متقاضیان، عملکرد صندوق مناسب بوده است.

این مسئول درباره میزان ضمانت نامه های صادر شده برای سال جاری افزود: پیش بینی می شود امسال صدور ضمانت نامه 100 درصد افزایش یابد و 8 میلیارد ریال صادر شود. این رقم در سال گذشته 4790 میلیارد ریال و در سال 1401 یک هزار و 603 میلیارد ریال بوده است.

مقیسه درباره تامین مالی جمعی گفت: وقتی وارد این بحث شدیم متوجه شدیم دنیای جدیدی در حال شکل گیری است زیرا از نظر سرمایه گذار نرخ سود بالاتری نسبت به سیستم بانکی دارد که می تواند برای سرمایه گذاری جذاب باشد.

وی افزود: نرخ های پیش بینی شده در این مدل تامین مالی کمتر از 40 درصد در سال نیست و آن را برای سرمایه گذاران جذاب می کند. سرمایه گذاری با مبالغ کم و بین 400 تا 500 هزار تومان شروع می شود و افراد با مبالغ کم می توانند در تولید سرمایه گذاری کنند اما از آن سود زیادی کسب کنند. علاوه بر این، وقتی سرمایه گذاری جمعی انجام می شود، تولیدکننده نیز سود می برد زیرا فقط ماهانه یا فصلی پرداخت می کند و سرمایه برای ماه آخر باقی می ماند.

مدیر کل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بیان کرد: تاکنون 20 میلیارد تومان ضمانت سرمایه گذاری جمعی صادر شده است.

مقیسه درباره صدور ضمانت نامه های پیمانکاری نیز گفت: بیش از 25 درصد ضمانت نامه هایی که صادر می کنیم ضمانت نامه پیمانکاری است.

وی در ادامه اظهار داشت: طبق بند من ماده ۴۸ قانون برنامه توسعه نام صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک را به صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک تغییر داده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک با اشاره به آمار منتشر شده از سوی بانک جهانی تصریح کرد: بر اساس اعلام این بانک، در کشورهای در حال توسعه، بنگاه های کوچک و متوسط ​​دنیا با فاصله مالی حدود 5 میلیاردی مواجه هستند. دلار شکاف بودجه به این معنی است که نیاز مالی برآورده نشده است. بنابراین تنها 45 درصد از نیازهای مالی کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​در دنیا تامین شده است. این شرکت ها از نظر تعداد 130 میلیون شرکت هستند و به همین دلیل 68 درصد از شرکت های کوچک و متوسط ​​دنیا نیازهای مالی برآورده نشده دارند.

وی در خصوص تعداد بنگاه های کوچک و متوسط ​​کشور که با کسری تامین مالی مواجه هستند، گفت: از این نظر آمار دقیقی بر اساس تقسیم بندی صنایع خرد، کوچک و بزرگ در نظام مالی اعتباری در دست نیست. بنابراین در اینجا به آمارهای بانک جهانی اشاره شد و اگر بخواهیم همین آمار را دنبال کنیم و از مقیاس بانک جهانی استفاده کنیم، باید بگویم که بیش از 50 درصد بنگاه های کوچک و متوسط ​​با شکاف مالی مواجه هستند. وی افزود: البته برای به دست آوردن این آمار یکی دو طرح تحقیقاتی انجام شد اما برای اعلام رسمی نتیجه موثقی نداشت.

مقایسه انتظارات وزیر سکوت وی تصریح کرد: امیدواریم این وزارتخانه سکوت در دوره تقاضای جدید گری جدی تر باشد تا نظام بانکی و ضمانت حمایت بیشتری از صنایع داشته باشد. در حال حاضر 100000 شرکت کوچک تولیدی و 600000 شرکت صنفی وجود دارد. پروانه هلدینگ داریم که تعداد کل این شرکت ها به 700 هزار می رسد. بنابراین اگر ظرفیت صدور ضمانت نامه را افزایش دهیم، می توانیم حمایت بیشتری از این بخش داشته باشیم.

فسخ می تواند باشد…

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=325177

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.