افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
0

صحبت کردن و مانع شدن در توضیح حقیقت.

  • کد خبر : 25339
صحبت کردن و مانع شدن در توضیح حقیقت.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جمع نمایندگان فقیه استان ها و ائمه جماعات شهرستان های شرق کشور در روزهای جمعه گفت: صحبت کنید و در راه روشن شدن حق بایستید. به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس ، آیت الله سید احمد علم المهادی در نشست نمایندگان فقهای استان ها و ائمه جمعه […]

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در جمع نمایندگان فقیه استان ها و ائمه جماعات شهرستان های شرق کشور در روزهای جمعه گفت: صحبت کنید و در راه روشن شدن حق بایستید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس ، آیت الله سید احمد علم المهادی در نشست نمایندگان فقهای استان ها و ائمه جمعه شهرستان های شرق کشور که با عنوان «میثاق حضور» برگزار شد، اظهار داشت: امیرالمومنین (علیه السلام) می فرماید: من فاتح والد الخیر فلیانتحاضه. فانه لائودری متی یاغلوق آنه» یعنی هرکس دری از خیر به رویش گشوده است آن را گنج بداند زیرا هرگز نمی دانی این نعمت کی تمام می شود.

وی افزود: موضوع امام جمعه و نمایندگی فقیه نیز فصل خوبی است که برکات زیادی دارد و با همه برکاتی که در این زمینه داریم اگر بتوانیم اخلاص خود را حفظ کنیم سرمایه و توشه بزرگی برای تک تک افراد خواهد بود. یکی از ما در آخرت در عین حال ما در دنیا مورد احترام هستیم.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: البته همه این مشکلات مربوط به محاسبه دنیوی امور است و برکات این کارها گاهی این امکان را برای ما ایجاد می کند که انسان بتواند خدمتی ماندگار به مردم ارائه کند. مقدس فضای رسول خدا (ص)، اهل بیت (علیهم السلام) و دین خدا خدمت خواهد کرد. ائمه جمعه باید بدانند در میدانی هستند که اگرچه شرایط استرس زا است و فراز و نشیب های زیادی دارد اما برای این سختی ها می توان برکات و دستاوردهایی گرفت که قابل شمارش نیست. اگر این عرصه نبود، در کدام زمینه می توانستیم دین خود را در عرصه دین خدا ادا کنیم؟

وی ادامه داد: حضور خود را در این عرصه توفیق بدانید و خدا را به خاطر این نعمت شکر کنید چرا که این توفیقی هم هست که خداوند به بنده اش عطا می کند که با هر چه دارد حرفش را بزند و از حق دفاع کند. .

امام جمعه رهبر جامعه است.

حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی نیز روز جمعه از ائمه اقشار مختلف مردم که ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند، دعوت کرد.

وی افزود: امروزه در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی در واقع مشکلات و کاستی هایی وجود دارد و یا چنین تصوری در تصور مردم وجود دارد اما به هر حال ائمه جمعه می توانند نقش بی بدیلی در گشودن این گره های ذهنی داشته باشند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: شما رهبران جامعه در مقاطع مختلف و گذارهای سخت فرهنگی هستید و هیچ چیز در جامعه فرهنگی برتر از هدایت نیست. تا آنجا که در سوره مبارکه حمد به صراحت به عنوان نفیس ترین آیه قرآن اشاره شده است و خداوند متعال به بنده خود می آموزد که در هر نماز «احدنا الصراط المستقیم» بخواند.

وی ادامه داد: مسئولیت این راهنما به عنوان یک ماموریت راهبردی بر دوش ائمه جمعه است. روحانیون بزرگوار و مبلغان توانمندی که از سکوی نماز جمعه با مردم ارتباط برقرار می کنند و حرف های تازه ای را به گوش اقشار مختلف جامعه می رسانند.

مروی تصریح کرد: خداوند متعال در برخی از سوره های قرآن کریم از راهبرد تکرار استفاده کرده تا موضوع مهمی را در ذهن انسان نهادینه کند. از آن جمله، سوره مبارکه الرحمن که پس از ذکر هر نعمت، «فبایع علاء ربیعکوما توکدیبان» را بارها تکرار می کند تا نیاز به شکرگزاری را یادآوری کند.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه این تکرار موثر است باید با بیان مضامین جدید همراه باشد زیرا اینطور نیست که مردم به ویژه جوانان در جمعه هفته بعد فقط مخاطب تریبون نماز جمعه باشند ذهن در این مدت خالی می ماند. مردم امروز در معرض جنگ نرم هستند و به همین ترتیب، ائمه جمعه باید هر هفته شاداب تر از گذشته، متمرکز بر فرهنگ سازی و غنی سازی اعتقادات مردم باشند.

وی تاکید کرد: موضوع نماز جمعه را می توان فرصتی دانست که انقلاب اسلامی در اختیار جامعه قرار داد، به طوری که در پایان هر هفته از مسائل سیاسی و اجتماعی گرفته تا چالش ها و مشکلات به صورت مستقیم در حضور مردم مورد بررسی قرار می گیرد. مردم به همین دلیل خطبه نماز جمعه باید به گونه ای باشد که مردم را جذب کند. به همین دلیل است که می گوییم ایجاد امید و تقویت ایمان، توحید، تقوا و ترس از خدا در مردم باید در اولویت هر خطبه دینی یا سیاسی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اینکه دشمن در تازه ترین شیرین کاری رسانه ای خود در صدد ناکارآمدی نظام و ناامید ساختن مردم است، واقعیتی مسلم است و از سوی دیگر، ترویج ایمان و امید در جامعه نباید به حرف محدود شود. و خطبه ها». زیرا دستان ما پر از پیشرفت است و با بیان این مضامین می توان به آینده امیدوار بود.

وی بیان کرد: نظام اسلامی ما به معنای واقعی بر شاخه های ابی طالب قرار دارد. سیستم تحریم های سازمان یافته، نه تنها در مسائل موشکی یا هسته ای، بلکه در همه زمینه های ممکن، اجازه فشار بر عناصر مختلف حکومت را می دهد. با توجه به این موضوع مشخص می شود که بقای این نظام مصداق عینی معجزه است، اما باید بر جلب دل مردم تمرکز کرد تا وحدت درونی زمینه ساز پیشرفت باشد.

مروی گفت: همه شما حماسه باشکوه عید غدیر خم را دیدید، اما سوال اینجاست که چند درصد از این افراد نهج البلاغه را به طور کامل خوانده اند؟ متأسفانه خیلی کم، اما موضوعی که باعث می شود فقیر و غنی در عید غدیر خرج امیرالمومنین(ع) کنند، نهج البلاغه نیست، زندگی و منطق علی(ع) ابن ابی طالب(ع) است. ، که دل پیر و جوان، زن و مرد را به خود جلب می کند، مرد را عاشق خود می کند. برادران و عزیزان، در این شرایط باید به اعمال خودمان بیشتر توجه کنیم زیرا این عمل ماست که توجه مردم را به خود جلب می کند و اگر مسیر درست را طی کند می تواند دل مردم را به سمت اسلام و انقلاب جلب کند.

مطالبات مردم باید محور نماز جمعه باشد

یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی در ادامه این مراسم ضمن قدردانی از مطالبات و مجاهدت فرهنگی ائمه جماعات در تبیین دستاوردهای امیدوارکننده دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: علیرغم تمامی کاستی ها، کاستی ها و کمبودها در هر دو کشور. مدیریت و منابع، نقاط امیدوار کننده زیادی در راه حل مشکلات وجود دارد. دولت تدبیر و امید با بهره گیری از ظرفیت عظیم فرهنگی ائمه جمعه سراسر کشور تا حد زیادی توانسته است به تحقق چشم انداز های مختلف اجرایی دست یابد و اگرچه این مسیر دشواری های فراوانی دارد، اما معتقدیم می توان آن را تا حد زیادی تسهیل کرد. بر اساس ساخت فرهنگ اندازه گیری می شود.

وی ادامه داد: خراسان رضوی با حضور علمای گرانقدر، خطیب نماز جمعه و نماینده ولی فقیه بصیر، حوزه های علمیه توانمند و جمعیت طلبه دغدغه مند، الگویی موفق در همگرایی جامعه مفسران فرهنگی و دستگاه اجرایی از سوی دولت بوده است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مسئول باید به حل مشکلات خود امیدوار باشد و امید آفرینی کند، تصریح کرد: امروز بر اساس کاستی های گذشته در بخش های مختلف مشکلات انباشته شده است اما معتقدیم وجود مشکلات همین است. دلیل موجهی برای توقف نیست و با حمایت مردم و ظرفیت های فرهنگی جامعه روحانیت به ویژه ائمه جمعه می توان گره گشایی، پیش برد و کار را به پایان رساند.

وی تاکید کرد: راهبرد اصلی دولت سیزدهم این است که هر مشکلی که پیش بیاید قابل حل است و منطق مبتنی بر همدلی و همبستگی درونی است که به نتیجه می رسد.

نظری با برشمردن برخی از چالش های موجود در استان های شرقی کشور، نماز جمعه را یک تریبون فرخنده برای پیگیری مطالبات مردم دانست و گفت: در منطقه شرق کشور با عقب نشینی های جدی مواجه هستیم. یکی از مهم ترین مسائل ما بحث آب است که چهار استان شرقی را تحت تاثیر قرار داده و اگر اراده واحدی از سوی همه استان ها وجود نداشته باشد، حل آن امکان پذیر نیست تا مطالبه گری و طرح موضوع با مسئولان باشد. تبدیل به یک سخنرانی کامل .

وی گفت: در شرق کشور تنها حدود 35 کیلومتر بزرگراه وجود دارد که مربوط به بزرگراه ملک آباد – مشهد است و این تنها جلوه ای از مشکل حمل و نقل و فقر اساسی در بحث حمل و نقل است. چالش شبکه انتقال نیرو یکی دیگر از حوزه های حساس شرق کشور است. مشکلی که در زمستان سخت سال گذشته باعث قطعی گاز در تربت جام شد و حتی استان خراسان جنوبی نیز در نقاط مختلف این خطر را احساس کرد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: همه این مشکلات در حالی رخ می دهد که شرق کشور از اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک بالایی برخوردار است. در یک نمونه کریدور شمال به جنوب کشور که می تواند در کوتاه ترین حالت ممکن راه آهن چابهار را به راه آهن گرگان متصل کند و از این رو این مسیر استراتژیک چاره ای جز عبور از شرق کشور ندارد.

وی افزود: همه این مشکلات در کنار کمبود سرانه فضای آموزشی، درمانی و ورزشی در استان خراسان رضوی، زمینه تشدید چالش و افزایش ابعاد بحران را فراهم کرده است. پیشنهاد ما برای مقابله با این معضل البته این بود که در برنامه هفتم توسعه برای حل مشکل شرق کشور تدبیر مشخصی اندیشیده شود، اما در مجموع ائمه جمعه نیز با توان خود می توانند به میدان بروند. تاثیر گذاشتن . و از طریق همپوشانی مطالبات، چشم انداز توسعه شرق کشور را در برنامه هفتم توسعه به عنوان یک مطالبه لاینفک ملی قرار دهید.

معرفت و اخلاق اجتماعی، محورهای دو روزه

حجت الاسلام علی نوری قائم مقام شورای سیاسی ائمه جمعه کشور ضمن تشریح ابعاد و راهکارهای برگزاری این گردهمایی اظهار داشت: در این همایش دو روزه موضوعات مهمی از جمله مسجد و الزامات امامت مطرح شد. در روزهای جمعه موضوع ستاد و کانون های تعالی نماز جمعه، موضوع عفاف و حجاب و منابع محتوایی در حوزه معارف و اخلاق اجتماعی مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد.

وی افزود: نیمی از برنامه تماماً به بررسی پیشنهادات و انتقادات ائمه جماعات اختصاص دارد. ضمناً کارگاه های متعددی در نوبت صبح و بعدازظهر تدارک دیده شده است که ائمه جمعه در هر شهر و استان پیشنهادات و تجربیات خود را بیان می کنند.

من باید بگویم؛ اجلاس نمایندگان فقها و ائمه جماعات 5 منطقه کشور (استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان) با عنوان «رای مساعدت» صبح امروز با حضور حجت – اسلام محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور و جمعی از مدیران شهری و مسئولان استانی برگزار شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=25339

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.