افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 25 September , 2024
2

صادرات نفت کردستان عراق از ترکیه در 3 روز آینده انجام شود

  • کد خبر : 126017
صادرات نفت کردستان عراق از ترکیه در 3 روز آینده انجام شود

به گزارش بازار، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق روز یکشنبه گفت که کشورش با ترکیه بر سر از سرگیری صادرات نفت از میادین اقلیم کردستان در شمال عراق ظرف سه روز آینده به تفاهم رسیده است. وزیر نفت عراق بر تمایل به از سرگیری تولید و صادرات از میادین اقلیم کردستان عراق به دلیل اهمیت […]

به گزارش بازار، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق روز یکشنبه گفت که کشورش با ترکیه بر سر از سرگیری صادرات نفت از میادین اقلیم کردستان در شمال عراق ظرف سه روز آینده به تفاهم رسیده است.

وزیر نفت عراق بر تمایل به از سرگیری تولید و صادرات از میادین اقلیم کردستان عراق به دلیل اهمیت این امر در تامین درآمد مالی از بودجه دولت فدرال بغداد تاکید کرد.

درآمد حاصل از صادرات نفت حدود 80 درصد از بودجه سالانه دولت اقلیم کردستان عراق را تشکیل می دهد و اقتصاد عراق به شدت به صادرات نفت خام وابسته است که بیش از 90 درصد درآمد این کشور را تشکیل می دهد.

این خط لوله که از منطقه کرکوک عراق تا بندر جیهان امتداد دارد، تنها مسیر صادراتی نفت خام تولید شده توسط میادین نفتی شمال عراق است.

عبدالغنی بر تلاش های دولت عراق برای یافتن سازوکارهای مناسب برای ازسرگیری تولید و صادرات نفت از میادین اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

در 25 مارس، پس از صدور حکم در یک پرونده داوری اتاق بازرگانی بین المللی مبنی بر الزام ترکیه به پرداخت 1.5 میلیارد دلار غرامت به بغداد برای صادرات نفت بدون مجوز بین سال های 2014 تا 2018، ترکیه شروع به پمپاژ نفت کرد و صادرات نفت از شمال عراق را متوقف کرد. از طریق لوله

پس از این حادثه، ترکیه کار تعمیر و نگهداری این خط لوله را آغاز کرد که روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت از آن عبور می کند که حدود 10 درصد از صادرات نفت عراق و 0.5 درصد از عرضه نفت جهان را شامل می شود.

آلپ ارسلان بیرگدار، وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته گفت که بازرسی از خط لوله عراق – ترکیه به پایان رسیده است و این خط لوله به زودی از نظر فنی آماده بهره برداری خواهد شد.

این در حالی است که روز جمعه شرکت نفت نروژی DNO اعلام کرد که تا رفع مشکل تاخیر پرداخت ها که حدود یک میلیارد دلار برآورد می شود، از تولید نفت و صادرات آن از طریق خطوط لوله در اقلیم کردستان عراق خودداری می کند.

پیش از این، انجمن صنعت نفت اقلیم کردستان عراق (اپیکور) گزارش داده بود که بسته شدن خط لوله نفت اقلیم کردستان به ترکیه در ماه مارس برای عراق، دولت اقلیم کردستان عراق و تولیدکنندگان نفت حدود هفت میلیارد دلار درآمد صادراتی به همراه داشته است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=126017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.