افزونه پارسی دیت را نصب کنید Saturday, 28 September , 2024
2

صادرات محصولات دانش بنیان ایران از مرز 2 میلیارد دلار گذشت/ اتصال شبکه برق ایران به ترکیه

  • کد خبر : 186638
صادرات محصولات دانش بنیان ایران از مرز 2 میلیارد دلار گذشت/ اتصال شبکه برق ایران به ترکیه

به گزارش گروه سیاسی آنلاین از ایران، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره جزئیات توافقات ایران و ترکیه در سفر آیت الله رئیسی به آنکارا گفت: این سفر با محوریت تقویت همکاری ها در میدان انرژی و گسترش قرارداد بلندمدت گاز بین دو کشور. وی ادامه داد: در این سفر اجرای طرح […]

به گزارش گروه سیاسی آنلاین از ایران، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره جزئیات توافقات ایران و ترکیه در سفر آیت الله رئیسی به آنکارا گفت: این سفر با محوریت تقویت همکاری ها در میدان انرژی و گسترش قرارداد بلندمدت گاز بین دو کشور.

وی ادامه داد: در این سفر اجرای طرح سرمایه گذاری ترکیه در منابع گازی ایران رصد می شود. این می تواند به افزایش ظرفیت صادرات ایران کمک کند.

صفری با بیان اینکه در زمینه همکاری های انرژی و نفت مذاکراتی در حال انجام است، تصریح کرد: همچنین قرار است شبکه برق ایران از طریق شهرهای خوی و وان به شبکه برق ترکیه متصل شود. این یک حرکت رو به جلو است. با این کار همکاری در حوزه دانش آغاز شد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه در سفر رئیس جمهور به ترکیه علاوه بر مسائل اقتصادی، موضوع فناوری های نوین و دانش بنیان نیز مورد تاکید قرار خواهد گرفت، گفت: در در دو سال گذشته و در سفرهای رئیس جمهور توانستیم بررسی کنیم که دانش بنیان در کار است و حدود هشت خانه فناوری در کشورهای مختلف ایجاد شده است.

وی در تشریح این موضوع خاطرنشان کرد: خانه های فناوری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. به عنوان مثال در یک کشور آفریقایی که یک شرکت فناوری تاسیس کردیم، شاهد تاسیس سیزده کارخانه دانش بنیان بودیم. یا در کشورهای دیگر بیش از 20 کارخانه داروسازی تأسیس شد. این شرکت های فناوری در ازبکستان، ونزوئلا، کنیا، ارمنستان، اوگاندا و سایر کشورها تاسیس شده اند و بسیار تاثیرگذار هستند. معاونت علمی رئیس جمهور با همکاری وزارت امور خارجه این موضوع را تدوین می کند.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: نقش خانه های فناوری برای تبادل اقتصاد دانش بنیان بسیار مهم است. شرکت های دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و هوافضا دستاوردهای خوبی برای کشور داشته اند. صادرات شرکت های دانش بنیان در سال جاری بین 2 تا 2.5 میلیارد دلار بوده است. در صورتی که قبلا 400 میلیون دلار بود. این رقم نشان دهنده توجه ویژه رئیس جمهور به اقتصاد دانش بنیان در سفرهای خارجی در دو سال گذشته است.

رئیس جمهور به دعوت همتای ترک خود، امروز در راس یک هیئت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم آنکارا، پایتخت ترکیه شد.

وی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی رجب طیب اردوغان، دیداری خصوصی با وی خواهد داشت و سپس هشتمین نشست شورای عالی همکاری ایران و ترکیه به ریاست روسای جمهور دو کشور برگزار می شود.

متعاقباً روسای جمهور نتایج رایزنی های خود را در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه تشریح خواهند کرد.

همچنین در این سفر روسای جمهور دو کشور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و ترکیه شرکت خواهند کرد و رئیس جمهور با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، هفتمین جلسه شورای عالی همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه روز سه شنبه 7 تیر 1401 در جریان سفر رسمی رئیس جمهور ترکیه به تهران تشکیل و در مورد ورزش مورد توافق قرار گرفت.

این سفر قرار بود روز پنجشنبه ۲۴ دی ماه انجام شود که به دلیل جنایت تروریستی در کرمان به تعویق افتاد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=186638

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.