افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 27 October , 2024
3

صادرات فرش دستباف ایرانی از طرف ایران به پاکستان و هند

  • کد خبر : 203065
صادرات فرش دستباف ایرانی از طرف ایران به پاکستان و هند

آفتاب نیوز: فرش دستباف فارس یکی از نفیس ترین فرش های دستبافت ایرانی است که فرهنگ کهن ایران را نشان می دهد. اگر چه زمانی استان فارس 35 درصد فرش کشور را تامین می کرد و این استان به عنوان قطب تولید فرش ایران شناخته می شد، اما به دلایل مختلف این عنوان باعث افزایش […]

آفتاب نیوز:

فرش دستباف فارس یکی از نفیس ترین فرش های دستبافت ایرانی است که فرهنگ کهن ایران را نشان می دهد. اگر چه زمانی استان فارس 35 درصد فرش کشور را تامین می کرد و این استان به عنوان قطب تولید فرش ایران شناخته می شد، اما به دلایل مختلف این عنوان باعث افزایش هجوم علاقه مندان به قالی بافی به ویژه در نسل جدید.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز می گوید: صادرکنندگان فرش دستباف ایرانی باید حدود یک میلیارد هزینه اضافی را صرف ترانزیت و حمل و نقل کنند تا بتوانند فرش را به کشورهایی مانند آمریکا صادر کنند.

لامرضا مفرحی می افزاید: فرش های صادراتی به کشورهایی مانند دبی و پاکستان ارسال می شود و پس از تغییر مشخصات، بسته بندی، کانتینر و … فرش دستباف ایرانی با نام کشورهای پاکستان، هند و … وارد آمریکا می شود. بنگلادش

مفرحی با اشاره به اینکه در حال حاضر فرش صادر نمی شود، ادامه می دهد: مسئولان دولتی آمار صادرات فرش دستباف را ارائه می کنند، اما در واقعیت وضعیت فرش دستباف ایجاد نشده و بازار فرش راکد است. در گذشته.

می گوید: وضعیت فرش دستباف در شرایط فعلی اصلاً خوب نیست. بافندگان فرش دستباف وضعیت خوبی ندارند و مشکلات صادرات فرش دستباف همه بافندگان را از ادامه فعالیت منصرف کرده است.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز، صادرات 50 میلیون دلاری برای صادرات فرش رقم بسیار ناچیزی است و تصریح کرد: در شرایط فعلی باید میزان صادرات فرش دستباف به کشورهای دیگر افزایش یابد. حداقل 50 میلیارد دلار

مفرحی یادآور می شود: در سال های اخیر حدود 75 درصد بازار جهانی متعلق به فرش ایرانی بوده است. این میزان در شرایط فعلی به کمتر از 8-7 درصد رسیده است.

فارس یکی از بهترین مکان ها برای تولید فرش دستباف است و ادامه می دهد: استان فارس تقریباً 35 درصد فرش دستباف کشور را تولید می کند.

مدیرعامل اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز با اشاره به اینکه در سال های اخیر بیش از 10 تا 15 هزار متر فرش تولید می کنیم، می افزاید: مشکلات باعث شده تولید فرش فارس به کمتر از 1000 متر برسد.

مفرحی با بیان اینکه در حال حاضر فرش ایرانی به هیچ کشوری صادر نمی شود، تصریح کرد: بلژیک یکی از کشورهایی بود که از خرید فرش دستباف ایرانی استقبال کرد اما به دلایلی مانند تحریم این علاقه از بین رفته است.

وی با بیان اینکه پیوند کورکورانه اقتصاد و سیاست توسط دولتمردان یکی از بزرگترین مشکلات و چالش هاست، تصریح می کند: این اتفاق قدرت مانور را از فعالان اقتصادی و فعالان فرش دستباف گرفته است.

مفرحی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا سیاست اقتصاد را دنبال می کند، می گوید: در ایران برعکس این اتفاق می افتد که باعث شکست اقتصاد شده است، تحریم ها زنجیره تولید فرش دستباف را در کشور شکسته است. فارس. استان

وی ادامه می دهد: وقتی صادرکننده نتواند محصولات و فرش دستباف را در بازارهای جهانی بفروشد دلیلی برای سفارش قالی بافی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف شیراز می گوید: تغییر و نوسانات دلار و نرخ ارز باعث شده فعالان فرش دستباف نتوانند با سایر کشورها قرارداد ببندند.

مفرهی در ادامه با بیان اینکه تغییر و نوسانات نرخ ارز و دلار، قالیبافان و فعالان قالی دستباف را با مشکل مواجه کرده است، افزود: متاسفانه مشکل نقل و انتقال پول نیز چالش هایی را برای دستباف ایجاد کرده است. فعالان فرش و مشکلات و چالش صادرات فرش دستباف بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خانواده ها جوانان را برای تولید فرش دستباف نمی پذیرند، تصریح می کند: متاسفانه در شرایط فعلی تولید فرش دستباف صرفه اقتصادی ندارد.

مفرحی با بیان اینکه در شرایط کنونی بافت برای بافنده، تولید کننده و … صرفه اقتصادی ندارد، می گوید: فرش ماشینی جایگزین فرش دستباف شده است و حمایت دولت و بانک از فرش ماشینی باعث شده مردم دیگر رغبتی نداشته باشند. برای خرید فرش دستبافت

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=203065

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.