افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
1

شیوع فلج اطفال در غزه

  • کد خبر : 347423
شیوع فلج اطفال در غزه

آفتاب نیوز: «جنگ» و «بیماری» به طرز بی رحمانه ای در هم تنیده شده اند و این درهم تنیدگی زمانی تشدید می شود که انسان ها در میدان نبرد با یکدیگر مقابله کنند. همین درهم تنیدگی اکنون در نوار غزه به وضوح دیده می شود. جایی که اکنون «فلج اطفال» جمعیتی را که نزدیک به […]

آفتاب نیوز:

«جنگ» و «بیماری» به طرز بی رحمانه ای در هم تنیده شده اند و این درهم تنیدگی زمانی تشدید می شود که انسان ها در میدان نبرد با یکدیگر مقابله کنند. همین درهم تنیدگی اکنون در نوار غزه به وضوح دیده می شود. جایی که اکنون «فلج اطفال» جمعیتی را که نزدیک به 11 ماه است زیر بمباران مداوم بوده و خستگی ناپذیر از این جا به آنجا نقل مکان می کنند، به شدت تحت تأثیر قرار داده است. لارا جیکز و توماس فولر در گزارشی از نیویورک تایمز نوشتند که تحت فشار شدید بین‌المللی برای جلوگیری از شیوع این بیماری فلج‌کننده، اسرائیل که تاکنون بسیاری از انتقادات مربوط به مدیریت جنگ را نادیده گرفته است، شتاب نسبی دارد. حرکات مقامات اسرائیلی این هفته با آتش بس «موقت» موافقت کردند تا امدادگران سازمان ملل بتوانند واکسن را به 640000 کودک تحویل دهند.

در درگیری که طرف های متخاصم با چیزی ارزشمند موافقت کرده اند، حماس می گوید به آتش بسی که قرار است از یکشنبه (11 سپتامبر) آغاز شود، احترام می گذارد. اما مقامات بهداشت هشدار می دهند که این طرح چالش های عظیمی را به همراه دارد. بسیاری از زیرساخت‌های غزه ویران شده است، صدها هزار فلسطینی در پناهگاه‌های موقت زندگی می‌کنند و امدادگران هنگام تلاش برای تحویل تجهیزات مورد حمله قرار گرفته‌اند. به گفته Anera، یک سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده که کامیون های مورد بحث را سازماندهی کرده است، این خطرات روز پنجشنبه برجسته شدند. یعنی زمانی که نیروهای اسرائیلی به بخشی از کاروان کمک رسانی در غزه حمله کردند و چهار نفر را کشتند. این سازمان غیرانتفاعی در بیانیه ای اعلام کرد که این کاروان در حال حمل غذا و سوخت به یک بیمارستان اماراتی در جنوب غزه بوده و قبلا با مقامات اسرائیلی هماهنگ شده است.

به گزارش «جیکز فولر»، خبرنگاران ارتش اسرائیل از نیویورک تایمز گفتند که «افراد مسلح» به یکی از خودروهای این کاروان پیوستند و به همین دلیل اسرائیل به آنها حمله کرد. توافق برای “کارزار واکسیناسیون” و توقف درگیری ها شش هفته پس از آن صورت گرفت که سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار اعلام کرد که آثاری از ویروس فلج اطفال در فاضلاب غزه پیدا شده است. دو هفته پیش، یک کودک تقریباً یک ساله به عنوان اولین مورد فلج اطفال در غزه در 25 سال گذشته تأیید شد که نیاز به واکسیناسیون گسترده علیه این بیماری را که می‌تواند باعث فلج و مرگ شود را برانگیخت. شیوع این بیماری به چالش‌های بشردوستانه وخیم 2.2 میلیون فلسطینی در غزه می‌افزاید و احتمالاً موجب محکومیت بیشتر بین‌المللی اسرائیل به دلیل محدودیت‌های سختی که در زمان جنگ بر این سرزمین اعمال کرده است، شود.

احیای مجدد این بیماری که تقریباً در سراسر جهان ریشه کن شده است، منعکس کننده آسیب های ناشی از بمباران های اسرائیل است که سیستم های آب و فاضلاب غزه را نابود کرده است. یک مقام ارشد آمریکایی گفت که در نشانه ای از نگرانی جهانی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه از سفر هفته گذشته به اسرائیل برای تحت فشار گذاشتن بنیامین نتانیاهو برای پذیرش یخبندان استفاده کرد. این مقام گفت که نتانیاهو برای یک آتش بس «کوتاه» و «محدود» آماده است و روشن می کند که «آتش بس در غزه را نمی پذیرد». دکتر ریک پپرکورن، نماینده ارشد سازمان جهانی بهداشت در غزه، روز پنجشنبه هنگامی که آژانس توافق بر سر این وقفه ها را اعلام کرد، به خبرنگاران گفت: “من فکر می کنم این راهی به جلو است.” انجام هیچ کاری واقعا بد خواهد بود. ما باید این انتقال را در غزه متوقف کنیم و همچنین باید از انتقال به خارج از غزه جلوگیری کنیم.» مقامات رژیم در نشانه ای از نگرانی اسرائیل از شیوع این بیماری، یک هفته پس از شناسایی ویروس اعلام کردند که سربازان خود را در غزه واکسینه خواهند کرد. حماس همچنین نشان داده است که رهبران آن نیاز اساسی به پایان دادن به خصومت ها را برای واکسیناسیون تشخیص داده اند.

باسم نعیم، یکی از مقامات حماس، روز پنجشنبه گفت: «ما حاضریم با سازمان های بین المللی برای تضمین امنیت این کمپین همکاری کنیم. اسرائیل اعلام کرده است که در طول روز به مسیر کمک‌رسانی در جنوب غزه حمله نخواهد کرد تا کاروان‌های کمک‌رسانی را برای ارسال تجهیزات مورد نیاز آسان‌تر کند. اما انتظار می‌رود اختلالات در کمپین‌های واکسیناسیون طولانی‌تر از اختلالات قبلی باشد و مناطق جغرافیایی بزرگ‌تری را در بر بگیرد. دنیس راس، فرستاده سابق ایالات متحده در خاورمیانه که اکنون در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک است، گفت: «ترکیبی از نگرانی ها وجود دارد که پاسخ اسرائیل به این اختلال را توضیح می دهد. وی می افزاید: شیوع ویروس فلج اطفال در غزه خطر سرایت را برای اسرائیل به همراه دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت. شک افزایش خواهد یافت.»

دکتر پپرکورن گفت واکسیناسیون حدود ساعت 6 صبح روز یکشنبه (11 سپتامبر) در مرکز غزه آغاز خواهد شد و حداقل برای سه روز (و در صورت لزوم بیشتر) ادامه خواهد یافت. پس از تکمیل این تلاش، عملیات به مدت سه روز به جنوب غزه و سپس به مدت سه روز به شمال غزه خواهد رفت. بر اساس این توافق، قرار است جنگ در مناطق خاصی که واکسن در هر یک از سه منطقه غزه توزیع می شود، متوقف شود. به گفته دکتر پپرکورن، “دوز دوم” ایمن سازی باید چهار هفته پس از اولین واکسیناسیون انجام شود و این بخشی از توافقی بود که در روز پنجشنبه حاصل شد. وی گفت: امیدواریم همه طرف ها به آن احترام بگذارند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=347423

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.