افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 16 September , 2024
0

شوک درمانی کمکی به کنترل مصرف بنزین نمی کند/ توسعه حمل و نقل عمومی و واردات خودروهای کم مصرف ضروری است

  • کد خبر : 355140
شوک درمانی کمکی به کنترل مصرف بنزین نمی کند/ توسعه حمل و نقل عمومی و واردات خودروهای کم مصرف ضروری است

زینب کیاسری رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با اشاره به عدم تعادل بنزین در کشور و راهکار دولت چهاردهم، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب بر اساس آخرین آمار در سال جاری، میانگین مصرف بنزین 128 میلیون لیتر و تولید متعارف […]

زینب کیاسری رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، با اشاره به عدم تعادل بنزین در کشور و راهکار دولت چهاردهم، گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب بر اساس آخرین آمار در سال جاری، میانگین مصرف بنزین 128 میلیون لیتر و تولید متعارف پالایشگاه ها 105 میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: یعنی در سال جدید 23 میلیون مترمکعب کسری بنزین داشتیم که با واردات بنزین و یا با خرید پالایشگاه های پتروشیمی تامین می شد که تفاوتی بین قیمت تمام شده دلاری و دولتی ندارد. قیمت فوب

قیصری بیان کرد: در صورت ادامه این روند، دولت باید ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی خود را برای واردات بنزین هزینه کند که معادل دو ماه درآمد نفتی است که می‌توانست برای تامین کالاهای اساسی یا توسعه زیرساخت‌ها هزینه شود. . در کشور

بنزین بدون توسعه حمل و نقل عمومی نمی تواند گران شود

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس گفت: بررسی تجربه شوک درمانی در آبان ماه 1397 نشان می دهد که صرفاً اصلاح قیمت بنزین کمکی به کنترل پایدار مصرف نمی کند و اکنون مصرف بنزین در حد نقطه ای است. که اگر نوامبر 2018 رخ نمی داد، همان شیب معمولی را داشت. یک عدد بود.

وی ادامه داد: یعنی بین اصلاح قیمت بنزین در سال 2006 و 2018 نسبت به سال 2006 تفاوت جدی وجود دارد که دلیل آن اجرای سیاست‌های مکمل غیرقیمتی مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی و نوسازی است. ناوگان ، قبل از اصلاح قیمت، دولت گزینه های ارزان تری را برای افراد ایجاد شده معرفی کرد.

قیصری تصریح کرد: در صورت افزایش قیمت بنزین در سال 1385، دولت پیش از این امکان جایگزینی استفاده از خودروهای شخصی با حمل و نقل عمومی را فراهم کرده بود که باعث تفاوت پایدار در صرفه جویی در مصرف بنزین شد.

کایسری: شوک درمانی کمکی به کنترل مصرف بنزین نمی کند. توسعه حمل و نقل عمومی و واردات خودروهای کم مصرف ضروری است.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی و منابع معدنی مجلس گفت: به عنوان مثال در مدت مشابه اجرای طرح در سال 1385، 16 هزار اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شد. در نتیجه قبل از هر گونه اصلاح قیمتی، دولت باید ابتدا پلتفرم های جایگزین مانند حمل و نقل عمومی، خودروهای باکیفیت و سوخت های جایگزین را توسعه دهد که نیاز به یک برنامه جامع دارد.

حل مشکل بنزین نیازمند برنامه ریزی جامع است

کایسری گفت: مثلاً در مورد خودروهای داخلی صحبت کنیم. دلیل اصلی عدم تعادل بنزین در کشور خودروهای مصرفی غیر متعارف است که دو برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند و از سوی دیگر قیمت آنها در ایران چندین برابر خودروهای با کیفیت خارجی است.

وی افزود: اگر خودروهای ایران کیفیت بالایی داشتند نه تنها کمبود بنزین نداشتیم بلکه سالانه 10 میلیارد دلار بنزین صادر می کردیم. این مطالبه درست مردم است که اگر دولت بخواهد قیمت بنزین را اصلاح کند باید ابتدا این اصلاحات را خودش شروع کند و خودروی باکیفیت با قیمت ارزان مشابه خارجی ها در اختیار مردم بگذارد.

قیصری خاطرنشان کرد: حل مشکل کمبود بنزین نیازمند طرحی جامع است که ابتدا کشش قیمتی تقاضا را با ترکیبی از راهکارهای غیرقیمتی مانند اصلاح صنعت خودرو و توسعه حمل و نقل عمومی فراهم کند.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی و توسعه پایدار مجلس گفت: سپس با رعایت ملاحظات و به تدریج و البته با موافقت مردم می توان قیمت را به گونه ای تغییر داد که هزینه نهایی را پوشش دهد نه فوب. باید آنقدر برنامه ریزی دقیق داشته باشید که مردم را جذب کند و بدون برنامه جامع و بدون جلب رضایت مردم، مجلس اجازه اصلاح قیمت را نمی دهد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=355140

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.