افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 7 October , 2024
1

شوکر حباب سکه بانک مرکزی/ مهر و موم سکه بی قانون است/ مردم نباید بی رویه خرید و فروش کنند

  • کد خبر : 388293
شوکر حباب سکه بانک مرکزی/ مهر و موم سکه بی قانون است/ مردم نباید بی رویه خرید و فروش کنند

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: اوج حساسیت های سیاسی در یک ماه اخیر باعث شده است تا بازار طلا دچار تلاطم جدی شود و حتی اکثر کارشناسان و فعالان بازار نیز از پیش بینی آینده بازار ناتوان باشند. برخی فعالان بازار معتقدند هر بار که بازارهای جهانی روند صعودی خود را آغاز کردند، نرخ ارز […]

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: اوج حساسیت های سیاسی در یک ماه اخیر باعث شده است تا بازار طلا دچار تلاطم جدی شود و حتی اکثر کارشناسان و فعالان بازار نیز از پیش بینی آینده بازار ناتوان باشند.

برخی فعالان بازار معتقدند هر بار که بازارهای جهانی روند صعودی خود را آغاز کردند، نرخ ارز در ثبات قیمت بود و هر بار که نرخ دلار و ارزهای رایج روند صعودی به خود گرفتند، بازار جهانی طلا با افت قیمت مواجه شد.

بازار جهانی طلا (اونس) در هفته های اخیر تحت تاثیر تصمیم فدرال رزرو آمریکا و کاهش نرخ بهره بانکی افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش با انتشار اخباری مبنی بر حمله احتمالی ایران به اسرائیل تشدید شد اما پس از گذشت چند روز از حمله و عدم واکنش اسرائیل، شاهد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی بودیم.

کارشناسان بازار طلا می گویند: اگر بازار جهانی طلا و بازار ارز با افزایش قیمت موازی مواجه می شدند، اکنون باید شاهد قیمت نجومی برای انواع مسقطی و طلای ساخته شده و حتی ذوب شده بودیم.

اما برخی معتقدند بانک مرکزی در این روزهای پرتلاطم با حراج سکه نقش حائل را ایفا کرد. اما این اقدام ایراداتی نیز داشت که نباید از آن چشم پوشی کرد.

البته وجود سکه های غیربانکی در بازار طلا یکی دیگر از مشکلاتی است که بانک مرکزی در این سال ها باید به آن رسیدگی کند، زیرا بسیاری از جویندگان سکه معتقدند با وجود مهر سکه، فروشندگان در هنگام فروش سکه پاسخ می دهند که ارز غیر بانکی

تمبر سکه اقدامی بدیع بود که برخی از همکاران ابداع کردند و کم کم این موضوع در بازار طلا و سکه فراگیر شد.

«محمد کشتی آرای» عضو هیئت امنای کمیسیون ویژه طلا و جواهر اتاق اصناف در پاسخ به این سوال که این روزها چه تحلیلی می توان در بازار طلا ارائه کرد و چرا وجود سکه باعث می شود. نه بانکداری با وجود مهر روی ارز هنوز برای مردم مشکل ایجاد می کند؟ وی گفت: ابتدا باید اعتراف کنم که تمبر سکه اقدامی ابتکاری بود که توسط برخی همکاران ابداع شد و کم کم این موضوع در بازار طلا و سکه فراگیر شد.

وی ادامه داد: باید تاکید کنم که مهر روی سکه بی قانونی است. بانک مرکزی همانطور که برای تشخیص آسان اسکناس های تقلبی اقداماتی را انجام داده است باید برای انواع اسکناس نیز این موضوع را رصد و اجرا کند. با این حال، تشخیص ارزهای بانکی و غیربانکی برای فعالان بازار آسان است، اما مشتریان و مردم عادی از این مشکل رنج می برند و رنج می برند.

اگر بانک مرکزی حراج سکه طلا را که روزهای دوشنبه برگزار می کند انجام نمی داد، بدون شک حباب سکه بهار آزادی امروز به بیش از 10 میلیون تومب می رسید.

کشتی آرای با بیان اینکه بازار طلا پس از هیجانات هفته گذشته دو روز است آرام شده است، گفت: اگر بانک مرکزی حراج سکه طلای دوشنبه خود را برگزار نمی کرد، شکی نیست که حباب سکه بهار آزادی به بیش از 10 میلیون رسیده است. تومان امروز.

وی تاکید کرد: به هر حال وقتی فقط 5 سکه به افرادی که می خواهند در حراج سکه سرمایه گذاری کنند فروخته می شود، این افراد سکه بهار آزادی را وارد بازار نمی کنند. اگر مثلاً این فروش آزاد و به تعداد 100 یا 50 سکه بود، مطمئناً تعدادی از این سکه ها وارد بازار می شدند و می توانستند به تقاضا پاسخ دهند و بازار را از نظر عرضه و تقاضا متعادل کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می توانید در این زمینه توصیه ای به بانک مرکزی بدهید تا رویه خود را تغییر دهد؟ وی گفت: بانک مرکزی سیاست های پولی خود را دنبال می کند و ما نمی توانیم در این زمینه توصیه ای داشته باشیم زیرا هر پیشنهادی از ما ممکن است غیرکارشناسی باشد. اما قطعا بانک مرکزی می تواند اقدامات خود را از مسیر کارشناسان تغییر دهد و به نفع مردم و صنعت طلا و جواهر کار کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حباب پول به حدود 8.8 میلیون تومان رسیده است و اگر حراج سکه توسط بانک مرکزی نبود، این حباب از مرز 10 میلیون تومان نیز عبور می کرد.

کشتی آرای خاطرنشان کرد: قیمت طلا و ارز نیز به دلیل نوسانات نرخ ارز افزایش یافت که تحت تاثیر احساسات بود، در حالی که اونس جهانی ثبات قیمت داشت. هفته گذشته شاهد افزایش قیمت سکه بودیم. یک میلیون و 150 هزار تومان.

وی افزود: این افزایش قیمت در واقع افزایش حباب پولی بود که حکایت از شور و نشاط سیاسی داشت. اما تحلیل ها نشان می دهد که قیمت جهانی هر اونس امروز نسبت به روز پنجشنبه ۱۰ دلار و نرخ ارز نسبت به روز پنجشنبه و پس از بیانات مقام معظم رهبری کاهش یافته است و این موارد می تواند بازار طلا و ارز را آرام کند.

کشتی آرای در پاسخ به این سوال که آیا شور و نشاط در بازار طلا آرام شده است؟ وی گفت: در چهار هفته گذشته قیمت جهانی هر اونس طلا به 2680 دلار رسید که در نوع خود بی سابقه است. در هر صورت مشکلات اقتصادی در آمریکا و کاهش نرخ سود بانکی از یک سو و مشکلات خاورمیانه از سوی دیگر باعث این افزایش قیمت شد.

وی ادامه داد: اما در دو هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی از 30 دلار به 2650 دلار در هر اونس کاهش یافت و نوسان داشت. در همان روزهایی که اونس جهانی طلا در مسیر صعودی قرار داشت، نرخ ارز در بازار آزاد تهران ثابت ماند. بنابراین در آن روزها عامل تعیین کننده قیمت طلا و ارز در بازار داخلی اونس جهانی بود. اما پس از آغاز تنش ها در خاورمیانه، نرخ ارز دچار نوسان شد و اونس جهانی کاهش قیمت را نشان داد.

به همان اندازه که شاهد کاهش شور و نشاط سیاسی هستیم، قیمت طلا و ارز به همان میزان کاهش خواهد یافت.

عضو هیأت مدیره کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران تاکید کرد: به هر حال هر دو عامل ذکر شده (اونس جهانی و نرخ ارز) که امروز می تواند بر بازار طلا و سکه تأثیر بگذارد، داشته اند. یک روند نزولی به همان اندازه که شاهد کاهش شور و نشاط سیاسی هستیم، قیمت طلا و ارز به همان میزان کاهش خواهد یافت.

خرید و فروش طلا و سکه در شرایط هیجانی توصیه نمی شود. همیشه در آرامش است که می توانید جواهرات و طلا بخرید و بفروشید.

در پاسخ به این سوال آیا می توان تحلیل روشنی از آینده بازار طلا و ارز ارائه کرد؟ وی گفت: هیچ کارشناسی نمی تواند تحلیلی از اتفاقات آینده ارائه دهد. اما ما همیشه یک توصیه نسبی می کنیم. خرید و فروش طلا و سکه در شرایط هیجانی توصیه نمی شود. همیشه در آرامش است که می توانید جواهرات و طلا بخرید و بفروشید.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=388293

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.