افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 24 October , 2024
0

شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف تجاوزات خود به غزه، لبنان و سوریه کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

  • کد خبر : 407753
شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف تجاوزات خود به غزه، لبنان و سوریه کرد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان.

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشترامیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت سوریه گفت: جامعه جهانی در درخواست خود برای توقف فوری آتش در غزه و یکپارچگی است. لبنان و شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کنند. […]

اطلاع رسانی کند خبرگزاری بیشترامیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره وضعیت سوریه گفت: جامعه جهانی در درخواست خود برای توقف فوری آتش در غزه و یکپارچگی است. لبنان و شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کنند. ما بار دیگر از شورای امنیت می خواهیم که اقدامی فوری و قاطع انجام دهد و رژیم اسرائیل را مجبور به توقف تجاوزات و جنایات وحشیانه خود در غزه، لبنان و سوریه کند و اطمینان حاصل کند که این رژیم به طور کامل از قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه این شورا تبعیت می کند . امنیت سازمان ملل به خطر افتاده است. زمان عمل فرا رسیده است.

ایروانی افزود: اقدامات تجاوزکارانه و حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه را که نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل است، به شدت محکوم می‌کنیم. رژیم اشغالگر به عمد یک سیاست سیستماتیک برای فلج کردن زیرساخت های جمهوری عربی سوریه، تشدید چالش های امنیتی سوریه و تضعیف تلاش های حیاتی بشردوستانه را دنبال می کند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: همانطور که در نامه 21 اکتبر 2024 وزیر امور خارجه جمهوری عربی سوریه به دبیرکل سازمان ملل آمده است، رژیم اسرائیل از 7 اکتبر 2023 بیش از 116 حمله به خاک سوریه انجام داد که همزمان با جنگ نسل کشی آن در غزه و سرزمین های اشغالی فلسطین بود. این حملات تروریستی بیش از 100 غیرنظامی از جمله 12 کودک را کشته و باعث تخریب گسترده مدارس، بیمارستان ها، فرودگاه ها و سایر زیرساخت های غیرنظامی شده است.

عروانی ادامه داد: حتی پناهجویان فراری از خشونت نیز در امان نبوده اند، زیرا حملات رژیم به گذرگاه های مرزی بین سوریه و لبنان، بحران انسانی را تشدید کرده و جان پناهجویان را به خطر انداخته است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این اقدامات نقض آشکار قوانین بین المللی است و مستلزم پاسخگویی فوری در قبال تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل است. حمایت و حمایتی که این رژیم از ایالات متحده دریافت می کند، این رژیم را در ادامه اعمال خشونت آمیز خود در سراسر منطقه گستاخ تر کرده و به آن اجازه داده است که بدون مجازات عمل کند.

ایروانی گفت: این رژیم (اسرائیل) بیش از هر زمان دیگری تهدیدی جدی و غیرقابل انکار برای صلح و امنیت بین المللی تلقی می شود. اقدامات تروریستی بی امان آنها منطقه را به آستانه یک جنگ تمام عیار می رساند. بی‌توجهی رژیم اسرائیل به همه خطوط قرمز عمیقاً نگران‌کننده است، زیرا بدون محدودیت به کاروان‌ها، تأسیسات و کارکنان بشردوستانه حمله می‌کند.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: رژیم در 18 مهر 1393 یک مرکز کمک‌های بشردوستانه که توسط جمعیت هلال احمر ایران ایجاد شده بود را که با سوریه هماهنگ شده بود و به طور کامل به صلیب سرخ جهانی گزارش شده بود، منهدم کرد. این تأسیسات که شامل یک بیمارستان صحرایی برای ارائه کمک های حیاتی به غیرنظامیان آواره لبنانی بود، در حملات هوایی اسرائیل به طور کامل ویران شد. این اقدام در واقع این یک حمله غیرقابل تحمل و بی پروا به تلاش های بشردوستانه بود.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل افزود: همین دیروز این رژیم در ادامه عملیات تروریستی خود علیه غیرنظامیان در لبنان، دکتر علی حیدری، پزشک و امدادگر ایرانی را در بیروت به قتل رساند. دکتر حیدری در حال انجام مراقبت های پزشکی حیاتی و کمک به مجروحان بود. این جنایت وحشیانه نقض آشکار کنوانسیون 1949 ژنو است که حمله به بیمارستان ها و پرسنل پزشکی را ممنوع کرده و آن را جنایت جنگی می داند.

وی ادامه داد: در اقدامی دیگر و در 28 مهرماه، خودروی شخصی یک زن ایرانی به نام معصومه کرباسی به همراه همسر لبنانی اش مورد اصابت موشک پهپاد اسرائیلی در یک منطقه مسکونی قرار گرفت. جونیوربیروت هدف بود. بلافاصله پس از حمله، خودرو را متوقف کردند و در کنار جاده و در پارکینگ عمومی پناه گرفتند. در همان لحظه موشک دوم به آنها اصابت کرد و هر دو کشته شدند. این جنایت هولناک در دوربین مداربسته ضبط شد و از آن زمان تاکنون در رسانه ها منتشر شده است.

اروانی تاکید کرد: رژیم اسرائیل از آغاز عملیات نسل کشی در غزه و متعاقب آن تجاوز به لبنان، به طور مستمر به مراکز درمانی و پرسنل حمله کرده، بیمارستان ها را به ویرانه تبدیل کرده، بیماران و مجروحان را کشته و صدها نفر را به قتل رسانده است. کارکنان درمان شهادت دادند این حمله وحشیانه به خدمات بشردوستانه نباید بی پاسخ بماند و عاملان آن باید پاسخگو باشند.

ایروانی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه برای تامین صلح و ثبات پایدار در این کشور و منطقه ضروری است و باید مورد احترام کامل همگان قرار گیرد. مردم سوریه حق مسلم دارند که بدون دخالت خارجی، سرنوشت خود را تعیین کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: مردم سوریه همچنان از مشکلات وخیم رنج می برند، از بی ثباتی اقتصادی گرفته تا اشغال خارجی و تروریسم. وضعیت بشردوستانه همچنان وخیم است و سوریه به کمک های خارجی نیاز فوری دارد، به ویژه با توجه به کاهش شدید بودجه کمک های مالی به برنامه های سازمان ملل در این کشور و هجوم اخیر پناهجویان از لبنان.

ایروانی افزود: برنامه بشردوستانه سازمان ملل برای سوریه تنها 26 درصد بودجه مورد نیاز را تامین کرده است و تعهدات سالانه کمک‌کنندگان محقق نشده است. با وجود سیاست‌های خصمانه کشورهای غربی و اقدامات قهرآمیز یکجانبه، دولت سوریه به کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان به‌ویژه آوارگان لبنانی که از تجاوزات رژیم اسرائیل فرار کرده‌اند، ادامه می‌دهد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: این تعهد باید با عزم مشابهی از سوی جامعه جهانی برای تضمین ارائه بی طرفانه کمک ها بدون دخالت سیاسی همراه باشد. ما از تلاش های دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه و شرکای آن و همچنین همکاری ارائه شده توسط دولت سوریه برای بسیج منابع برای حمایت از سوری ها و لبنانی های تازه وارد قدردانی می کنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: جامعه جهانی باید از تلاش‌های بازسازی سوریه از جمله بازسازی زیرساخت‌های حیاتی و توسعه پایدار حمایت کند. بازسازی زیرساخت های کلیدی سوریه برای ثبات بلندمدت این کشور حیاتی است. علاوه بر این، مبارزه با تروریسم باید با احترام کامل به حاکمیت سوریه ادامه یابد. ریشه کن کردن تروریسم برای بازگرداندن صلح ضروری است.

ایروانی تصریح کرد: مسیر عادی سازی با ثبات در سوریه عاملی اساسی برای صلح و ثبات در منطقه است. اما این روند به دلیل سیاست های مخرب کشورهای غربی با مشکل مواجه شده است. ایالات متحده و متحدانش به سیاست های شکست خورده خود از جمله تحریم های غیرانسانی و یکجانبه ادامه می دهند و از آنها به عنوان ابزاری برای مجازات دسته جمعی مردم سوریه استفاده می کنند.

سفیر ایران در سازمان ملل ادامه داد: آنها همچنین کمک های بشردوستانه را سیاسی می کنند و تلاش های بین المللی برای حمایت از بازسازی سوریه را مختل می کنند. این سیاست ها و اقدامات مضر تنها به طولانی شدن درگیری و تشدید رنج مردم سوریه منجر شده است.

نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد: هرگز نباید از کمک های بشردوستانه و تلاش های بازسازی به عنوان ابزاری برای فشار بر سوریه استفاده کرد. همانطور که قبلاً گفتیم، تحریم های یکجانبه باید به عنوان یک الزام قانونی و به عنوان یک الزام اخلاقی لغو شود، زیرا این اقدامات غیرقانونی و مضر تنها مشکلات غیرضروری ایجاد می کند و مانع از بهبود سوریه می شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در جهت سیاسی همچنان متعهد به حل سیاسی بحران سوریه است و از روند سیاسی کاملاً سوریه محور و تحت نظارت سازمان ملل متحد حمایت می کند. ما از تلاش های سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه، آقای. پدر پسرما برای حل سیاسی بحران سوریه ادامه خواهیم داد و از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نخواهیم کرد.

ایروانی گفت: ما خواستار از سرگیری سریع جلسات کمیته قانون اساسی به عنوان مکانیزمی موثر برای آغاز این روند هستیم. امیدواریم به زودی محل مناسبی برای برگزاری جلسه کمیته مشخص شود. ما همچنان معتقدیم که بغداد بهترین گزینه برای این موضوع است. ما اعتماد داریم که فرستاده ویژه سازمان ملل متحد تلاش های خود را برای تسهیل این روند مضاعف خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=407753

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.