افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 22 October , 2024
3

شهید رئیسی هیچ خواسته ای فراتر از وظایف بانک مرکزی نداشت

  • کد خبر : 276640
شهید رئیسی هیچ خواسته ای فراتر از وظایف بانک مرکزی نداشت

به گزارش بازار، محمد شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع اصلی «تجدید نظم سیاست های پولی و نظارتی؛ بررسی قانون جدید بانک مرکزی» اظهار داشت: شهید رئیسی در طول دو سال و 9 ماه خدمت خود هرگز مطالبات و مطالباتی بیش از مسئولیت […]

به گزارش بازار، محمد شیرجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی با موضوع اصلی «تجدید نظم سیاست های پولی و نظارتی؛ بررسی قانون جدید بانک مرکزی» اظهار داشت: شهید رئیسی در طول دو سال و 9 ماه خدمت خود هرگز مطالبات و مطالباتی بیش از مسئولیت بانک مرکزی به این بانک تحمیل نکرد و به همین دلیل سیاست های پولی نتایج مثبتی داشته است.

سخنرانی افتتاحیه سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی «بازآرایی سیاست های پولی و نظارتی با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» به شرح زیر منتشر می شود.

از زمان تصویب «قانون پولی و بانکی کشور» در سال 1351، شاهد اتفاقات متعددی در عرصه بین‌المللی در حوزه پول بوده‌ایم که بازنگری این قانون را به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل کرده است. از دهه 1980، قوانین بانک مرکزی با هدف تضمین استقلال و پاسخگویی نهادی که وظیفه تدوین سیاست پولی را بر عهده دارد، مورد بازنگری جدی قرار گرفته است. پس از بحران مالی 2007-2008، تحولات اساسی در حوزه مقررات احتیاطی، ثبات مالی و محدوده مأموریت های بانک مرکزی منجر به تغییرات مهمی در قوانین بانک مرکزی شد.

تدوین قانون جدید و به روز بانک مرکزی شرط لازم برای اصلاح ساختارهای مالی کشور و دستیابی به اهداف کلان اقتصادی تلقی می شود. قانون کارآمد بانک مرکزی باید بتواند بانک مرکزی را در دستیابی به هدف ایجاد ثبات پولی و انجام وظایف مهم خود در حوزه مقررات و نظارت یاری رساند و ترکیبی نسبتاً متعادل از شاخص‌های استقلال، پاسخگویی و شفافیت را برای این نهاد فراهم کند. .

خوشبختانه قانون جدید بانک مرکزی در مقایسه با «قانون پولی و بانکی کشور» دستاوردهای مهمی به ویژه در زمینه ارتقای ارکان و تقویت استقلال بانک مرکزی دارد. در تدوین قانون بانک مرکزی تلاش شده است تا با استفاده از تجربیات موفق بین المللی و در نظر گرفتن شرایط و الزامات اقتصاد ایران، چارچوبی فراهم شود که بتواند جایگاه بانک مرکزی را در نظام مالی کشور بیش از پیش تقویت کند.

در دهه‌های اخیر، سیاست‌های پولی به‌ویژه در حوزه مالی به دلیل خلأهای قانونی و ساختارهای ضعیف قانونی با چالش‌هایی مواجه بوده است. عدم توجه به موضوع مهم استقلال بانک مرکزی باعث شده تا این نهاد به دلایلی از جمله سرریز شدن کسری بودجه به ترازنامه بانکی نتواند تورم را به عنوان مهمترین هدف سیاست پولی کنترل کند. سیستم.

ساختار پیش بینی شده برای بانک مرکزی در قانون جدید به ویژه هیات مدیره، نقطه عطف مهمی در مسیر ایجاد توازن بین اختیارات و ماموریت های بانک مرکزی تلقی می شود. در قانون پولی و بانکی کشور، ترکیب اعضای شورای پول و اعتبار – به عنوان مرجع تدوین سیاست های پولی و نظارتی – به گونه ای بود که خطر غلبه سیاست های دولت بر آنها وجود داشت. سیاست های پولی به دلیل اعطای حق رای بیشتر به اعضای دولت. خوشبختانه در قانون جدید ترکیب هیات عالی به گونه ای در نظر گرفته شده است که تصمیمات سیاست پولی تا حد امکان تحت الشعاع ملاحظات بودجه ای و بخشی قرار نگیرد. بدیهی است اعطای اختیارات لازم و ترکیب مطلوب در کنار اعطای همزمان سه کارکرد سیاستگذاری، نظارت و قانونگذاری به بالاترین رکن بانک مرکزی یعنی هیات عالی، گامی مثبت در راستای استقرار اصولی است. حکمرانی کافی در حوزه پولی کشور

در قانون جدید بانک مرکزی بر اهمیت و نقش شوراهای تخصصی در فرآیند تصمیم گیری تاکید شده است. برای شورای عالی دو شورای تخصصی در نظر گرفته شده است که نقش تصمیم گیری در سیاست های پولی و نظارت بانکی را ایفا می کنند. همانطور که اشاره کردید تاکنون در نظام پولی کشور مرز مشخصی بین تصمیم گیری و تصمیم گیری وجود نداشته است. این در حالی است که بر اساس تجربه جهانی، بانک های مرکزی در صورتجلسه خود گزینه های تصمیم گیری را بر اساس سناریوهای مختلف و چشم انداز آینده متغیرهای کلیدی (پیش بینی موقعیت محور) گزارش می دهند و دلایل انتخاب یک گزینه را توضیح می دهند. قانون جدید بانک مرکزی با سپردن تصمیم گیری به دو شورای تخصصی گامی در جهت رفع این کمبود برداشته است.

از دیگر نقاط قوت قانون جدید می توان به افزایش اختیارات نظارتی بانک مرکزی بر «اشخاص تحت نظارت» و حرکت به سمت نظارت گسترده و یکپارچه اشاره کرد. با در نظر گرفتن ضوابط مربوط به «بازسازی، انحلال، ورشکستگی، تصفیه و انحلال اشخاص تحت نظارت» در قانون جدید، اختیارات بانک مرکزی در برخورد با بانک های متخلف افزایش می یابد. ایجاد چارچوب‌های قانونی لازم برای تغییر رویکرد نظارتی از پست به پسین با گنجاندن «اقدامات اکتشافی»، «اقدامات پیشگیرانه» و «اقدامات اصلاحی» تحولی اساسی در نظارت بانکی ایجاد می‌کند.

همچنین لازمه نظارت مقتدرانه، وجود سازوکارهای اجرایی لازم در بانک برای تحریم تخلفات از مقررات بدون طی مراحل پیچیده و زمان‌بر است. مواد قانونی مربوط به هیأت انتظامی بدوی و تجدیدنظر بانک مرکزی به خوبی از عهده این وظیفه بر آمده است. به طور خلاصه با اجرای کامل قانون جدید بانک مرکزی، اختیارات این بانک در برقراری انضباط پولی و بانکی افزایش یافته است و به این ترتیب می توان انتظار داشت که اقدامات بانک مرکزی در راستای کنترل نرخ رشد نقدینگی و مهار تورم و در نهایت تضمین ثبات اقتصادی موفقیت آمیز خواهد بود.

با در نظر گرفتن اثرات متقابل ثبات مالی و ثبات پولی و سرایت نارضایتی از یک بازار مالی به بازارهای دیگر، کنترل تورم بدون ثبات بازارهای ارز، سرمایه، بدهی، بیمه و غیره ممکن نیست. بنابراین، برای موفقیت و اثربخشی سیاست‌های پولی، نظارت مستمر بر تاب‌آوری و ثبات بازارهای مالی و بررسی مکانیسم‌های انتقال بحران از یک بازار به بازار دیگر ضروری است. اگرچه در قانون جدید ترتیبات نهادی لازم برای مقوله ثبات مالی در نظر گرفته نشده است، اما بانک مرکزی در اجرای این قانون به جایگاه ثبات مالی و تبیین سازوکارهای شفاف برای هماهنگی بازارهای مالی توجه ویژه ای دارد. طراحی ساختار جدید از این حیث، تدوین سند راهبردی بانک مرکزی که در دستور کار قرار دارد، می تواند ضمن اعمال تغییرات در ساختار بانک، به تحقق اهداف تبیین شده در قانون جدید بانک مرکزی کمک کند.

همانطور که یادآوری می شود، در دو دهه اخیر اطلاعات به یک رکن مهم سیاست پولی تبدیل شده است به گونه ای که اهمیت آن روز به روز افزایش می یابد. در حال حاضر، بین اقتصاددانان پولی اتفاق نظر وجود دارد که اطلاعات کافی در مورد تصمیمات و سیاست های بانک مرکزی برای کاهش ابهامات پیش روی عوامل اقتصادی ضروری است. یک سیاست پولی موفق نه تنها به معنای کنترل مؤثر ابزارهای سیاست پولی است، بلکه شکل دادن به انتظارات عاملان بر اساس تحولات آینده متغیرهای کلیدی اقتصادی نقش مؤثری در اثربخشی سیاست‌های پولی دارد. از این حیث، مواد مربوط به شفافیت قانون جدید بانک مرکزی (مواد 53 و 54)، همراه با رویه‌های بین‌المللی در حوزه سیاست‌های ابلاغی، زیرساخت‌های قانونی کافی را برای بانک مرکزی فراهم می‌کند تا بتواند کنترل بهتری بر آن داشته باشد. شکل گیری انتظارات تورمی

با توجه به اهمیت اجرای صحیح قانون جدید بانک مرکزی برای استفاده بهینه از توانمندی های قانونی در راستای ارتقای کارایی و اثربخشی سیاست های پولی، کمیته علمی سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی تصمیم گرفت همایش امسال را با حضور در مجلس شورای اسلامی برگزار کند. موضوع اصلی “تنظیم مجدد سیاست های پولی و نظارتی”؛ نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» و برنامه‌ها در قالب دو محور کلیدی «سیاست پولی، ارزی و اعتباری» و «تنظیم و نظارت» است.

در سی و یکمین همایش سالانه سیاست پولی و ارزی با هدف پوشش هر چه بیشتر محورهای اصلی، هفت نشست تحلیلی با دعوت از اساتید، مدیران و صاحب نظران در هر موضوع برگزار شده است. همچنین به منظور بهره مندی بیشتر از دانش کارشناسان و کسب دستاوردهای عملی بیشتر، جلسات مقدماتی نیز در هفته های اخیر برگزار شده است. در ابتدای هر جلسه خلاصه ای از جلسه در اختیار میهمانان محترم قرار می گیرد و سپس بحث ادامه می یابد.

همچنین به منظور آشنایی پژوهشگران با فرآیندها و عملیات اجرایی بانک مرکزی و گسترش دانش تجربی در حوزه پولی و بانکی، هشت کارگاه آموزشی برای اولین بار در برنامه همایش گنجانده شده است.

همچنین به موازات میزگردهای تخصصی و کارگاه های آموزشی، 15 عنوان مقاله علمی به علاقه مندان ارائه می شود که از بین بیش از 160 عنوان مقاله ارسالی به دبیرخانه کنگره انتخاب شده اند. لازم به ذکر است که با توجه به نمایه سازی کنفرانس در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، بخش مقالات با استقبال خوب اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مواجه شده است.

پژوهشکده در تمام سال‌های برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی همواره تلاش کرده تا این رویداد را در تصمیم‌گیری در حوزه پولی و بانکی کشور ایفا کند. مایه خرسندی است که پس از 30 سال برگزاری موفق، همایش سیاست های پولی و ارزی به تریبونی برای تعامل بهتر و نظرات متناقض بین کارشناسان پولی و بانکی و با دستگاه اجرایی کشور تبدیل شده است.

در پایان از مدیران ارشد نظام اقتصادی و بانکی و اساتید ارجمندی که با قبول زحمات و حضور پرتلاش خود در غنای علمی و تأثیرگذاری این رویداد سهیم بوده اند تقدیر و تشکر می نمایم. همچنین از دست اندرکاران برگزاری همایش و دوستان و همکاران عزیزم به ویژه اصحاب رسانه و خبرنگاران محترم تشکر و قدردانی می نمایم. انتظار می رود برگزاری این همایش بتواند گامی در جهت کارآمدی و اثربخشی سیاست های پولی، ارزی و اعتباری در کشور باشد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=276640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.