افزونه پارسی دیت را نصب کنید Wednesday, 23 October , 2024
2

شهرک روی تامین زمین‌ برای نیازهای اصلی شهر را محدود کرده است – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

  • کد خبر : 95465

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم توسلیان، روز پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به استقرار شهرک تحصصی روی در حریم زنجان یاداور شد: حریم شهر مثل حریم راه باید حفاظت شود ولی در گذشته برنامه‌ای برای حریم شهر نداشتیم و نتوانستیم به درستی از آن حفاظت کنیم. معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی […]

به گزارش خبرنگار مهر، رحیم توسلیان، روز پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به استقرار شهرک تحصصی روی در حریم زنجان یاداور شد: حریم شهر مثل حریم راه باید حفاظت شود ولی در گذشته برنامه‌ای برای حریم شهر نداشتیم و نتوانستیم به درستی از آن حفاظت کنیم.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در طرح جامع زنجان رویکرد توسعه اقتصادی نیز مطرح شده است، تصریح کرد: برای نخستین بار در این رویکرد این راهبرد اتخاذ شد که پس از این توسعه شهر زنجان به دودکش‌های صنعتی نیست و تأثیرگذاری شگرفی دارد.

توسلیان ادامه داد: در طرح‌های بالادستی این موضوع مطرح شده که زنجان باید از تمرکززدایی صنایع از منطقه مرکزی تهران نقش ایفا کند اما این رویکرد چالش‌هایی مثل معضلات زیست‌محیطی به دنبال دارد و باید در توسعه صنایع آثار انتشاری اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شود و باید از موج دوم صنعت عبور کنیم و به سمت صنایع خلاق و تکمیل زنجیره‌های ارزش پیش رویم.

وی با تأکید بر اینکه باید صنایعی را مستقر کنیم که انباشت سرمایه داشته و به جای فرار سرمایه، ایجاد درآمد کند، افزود: پول و سرمایه سیال است اگر مدیریت نشود در جای دیگر انباشت می‌شود و چون شهر کشش ندارد بخشی به املاک و مستقلات می‌آید و قیمت زمین، مسکن و مستقلات را بالا می‌کشد.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان مدیریت شهری در دنیا بر مبنای گفتمان‌های شهری و گفتمان‌سازی، نشر این گفتمان‌ها، پایدارسازی و ایجاد مطالبات پایدار است.

توسلیان شهر را موجودی زنده و پویا دانست و گفت: طرح جامع شهر زنجان بر مبنای شرح خدمات ۵۰ سال پیش کار می‌شود و تاکنون نیز در وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور جایگزینی برای این طرح پیدا نکرده‌اند و نقدهایی بر آن وارد است که قدیمی بوده و برگرفته از نظام برنامه‌ریزی آمریکا است.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان ادامه داد: برای به روزرسانی و تدوین طرح جامع شهر زنجان ورود کردیم و علی‌رغم وجود شرح خدمات مصوب با مشاور هماهنگ کردیم که شهر را مسئله‌محور مورد مطالعه قرار دهد و با شناسایی مسائل شهر نحوه مواجهه را مشخص کند.

وی با اشاره به اینکه علم برنامه‌ریزی خصلت اجتماعی و اقتصادی دارد و پاسخگوی همه نیازهای شهری نیست، عنوان کرد: با وجود همه این مسائل سعی کردیم طرح جامع زنجان با شرح خدمات خاص و مسئله‌محور تدوین شود و بر این اساس سناریوی هنجارهای توسعه با نگاه آینده‌نگری فعالانه مورد توجه قرار گرفت.

توسلیان خاطرنشان کرد: توسعه شهر زنجان را نمی‌توان پایدار کرد مگر اینکه دستگاه‌های دخیل، منطقه شهری زنجان را به درستی مدیریت کنند و طرح‌های پیشین منفعلانه مورد عمل قرار گرفتند و نتیجه‌ای مثل ایجاد شهرک روی در نزدیکی حریم شهر را به دنبال داشت و با توجه به ضوابط زیست‌محیطی، با دست خود تخصیص زمین برای نیازهای اصلی و سکونت شهر را از دست دادیم.

وی گسترش محیط تعاملی شهر را از دستاوردهای طرح جامع جدید دانست و گفت: در این طرح شهر را فقط داخل محدوده نمی‌بینیم و شهر باید در منطقه خود مدیریت شود؛ چراکه در غیر این صورت پایداری توسعه شهر زنجان دچار اغتشاش می‌شود و از حداقل‌های لازم برای سکونت محروم خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=95465

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.