افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
0

شما نمی توانید دیپلماسی علمی را با برچسب زدن به دانشمندان دنبال کنید

  • کد خبر : 368646
شما نمی توانید دیپلماسی علمی را با برچسب زدن به دانشمندان دنبال کنید

به گزارش گروه سیاسی حیات; محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم با تبریک هفته وحدت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، وحدت را رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: به زودی جلسه ای را جشن خواهیم گرفت. هیئت امنای فرهنگستان. ما ماموریت مهم تری را به آکادمی […]

به گزارش گروه سیاسی حیات; محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم با تبریک هفته وحدت و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، وحدت را رمز پیروزی انقلاب اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: به زودی جلسه ای را جشن خواهیم گرفت. هیئت امنای فرهنگستان. ما ماموریت مهم تری را به آکادمی ها محول می کنیم. فرهنگستان علوم یک اتاق فکر است، فرهنگستان باید متناسب با رسالت خود نقش اتاق فکر را ایفا کند. نقطه قوت فرهنگستان در این زمینه این است که قدرت بی‌اندازه‌ای در اختیار این گروه از متخصصان است زیرا اعضای فرهنگستان همگی از نخبگان و اساتید برجسته کشور هستند.

وی ادامه داد: البته این ظرفیت مسئولیت فرهنگستان ها را افزایش می دهد، سوالی که امروز دارم این است که آیا آکادمی ها توانسته اند نقش اتاق فکر را به خوبی ایفا کنند؟ می توان گفت از ما نپرسیدند، باید بگویم نباید انتظار داشته باشید که از شما بپرسند، دانشگاه محل تئوری هاست. انجام یا نشدن آن را نباید در نظر گرفت. در کشورهای دیگر هم همینطور است. اما قانون نانوشته ای وجود دارد که باید به فتوای دانشگاه ها عمل شود.

عارف با بیان اینکه فرهنگستان ها محل آمیختگی علم و حکمت است افزود: خوشبختانه نگاه جدی تری در فرهنگستان علوم وجود دارد. آکادمی ها باید در تصمیم گیری و تصمیم گیری در مورد مسائل مهم مشارکت داشته باشند، فرهنگستان ها باید در بخش های مختلف راه حل ارائه دهند. بنابراین فرهنگستان ها علاوه بر سمت مشاوره، نقش تصمیم گیری نیز دارند زیرا با حضور نخبگان این امکان می تواند در راستای پیشرفت کشور باشد. اگر این اتفاق بیفتد، وضعیت فعلی را نخواهیم داشت.

وی گفت: فرهنگستان ها باید نظارت و نفوذ بالایی بر امور داشته باشند. اقتدار علمی و حکمرانی علمی با حضور فرهنگستان ها به ویژه فرهنگستان علوم محقق می شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه های عمرانی کشور گفت: تاکنون شش برنامه عمرانی را اجرا کرده ایم. یادم نمی آید از عملکرد برنامه دولت انتقاد کرده باشم. برنامه های توسعه در یک فرآیند تکراری نوشته می شوند. برخی موفق تر و برخی دیگر کمتر، اما نگاه دولت نقش اساسی در برنامه ها داشته است. هیچ موسسه ای تا به حال برنامه های اصلاح شده دروس نداشته است. در این زمینه فرهنگستان ها می توانند به دولت کمک کنند.

عارف افزود: جذب و حمایت از دانشمندان و دانشگاهیان برجسته یکی از رسالت های فرهنگستان است. ما نمی توانیم با این مشکل کنار بیاییم، باید چاره ای بیندیشیم.

و افزود: باید جلو رفت و اخلاق را ترویج کرد، تحقیر اخلاق به بالاترین حد رسیده است. اگرچه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است، اما در این زمینه چه کرده ایم؟ اخلاقی که در جامعه می بینیم به جامعه ما بستگی دارد یا خیر؟ اعضای آکادمی می توانند به دولت ها بدون توجه به عقاید سیاسی آنها مشاوره دهند.

عارف تصریح کرد: محافظه کاری در دانشگاه ها افزایش یافته است. دخالت های غیرضروری نهادهای خارج از دانشگاه باعث سکوت قبرستانی در دانشگاه ها شده و همین امر باعث ورود جوانان به گروه های نامناسب شده است. این موضوع باید در آکادمی ها مطرح شود.

عضو دائمی فرهنگستان علوم تاکید کرد: عرصه علم و پژوهش باید به دور از بازی سیاسی جناح ها، گروه ها و احزاب باشد و اعضای محترم فرهنگستان می توانند در زمینه های مختلف توصیه های مفید و ارزنده ای به نظام و دولت داشته باشند. موضوعات مسائل بدون توجه به جناح بندی.

وی گفت: باید به افزایش سطح علمی کشور توجه شود. در حال حاضر شاخص تولید علمی فقط چاپ مقاله است. متاسفانه شرایط فعلی کشور در این زمینه مناسب نیست. ما در اوایل دهه 80 وضعیت خوبی داشتیم و نتیجه آن یک سند چشم انداز بود. در افق 20 ساله باید در همه زمینه های منطقه به مقام اول می رسیدیم. در زمان تنظیم سند در برخی زمینه ها در رتبه دوم بودیم اما الان مال ما کجاست؟ رتبه در منطقه؟ اصولاً در جهت سند چشم انداز حرکت نمی کنیم.

عارف ادامه داد: علم باید در خدمت مردم باشد، اقتصاد دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علم باید به تولید ناخالص داخلی کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: انتظار دولت از فرهنگستان مساعدت و راهنمایی برای تحقق برنامه ها است، برنامه هفتم توسعه را دنبال می کنیم. این برنامه بخش خوبی از نرم افزار دارد اما منابع آن باید تامین شود. بنابراین دولت باید لایحه نحوه تامین منابع را به مجلس ارائه کند. برای دستیابی به شاخص های برنامه باید 280 دلار در سال هزینه کرد، بنابراین باید زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کرد.

عارف ادامه داد: علم باید در خدمت مردم باشد، اقتصاد دانش بنیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علم باید به تولید ناخالص داخلی کمک کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: انتظار دولت از فرهنگستان مساعدت و راهنمایی برای تحقق برنامه ها است، برنامه هفتم توسعه را دنبال می کنیم. این برنامه بخش خوبی از نرم افزار دارد اما منابع آن باید تامین شود. بنابراین دولت باید لایحه نحوه تامین منابع را به مجلس ارائه کند. برای دستیابی به شاخص های برنامه باید 280 دلار در سال هزینه کرد، بنابراین باید زمینه جذب سرمایه گذار را فراهم کرد.

گفت: باید برای ناراضی ها فکر کنیم. فرهنگستان باید روی چالش های جدی کشور تمرکز کند، اعضا باید به این فکر کنند که برای از بین بردن نارضایتی ها چه کار کنیم. دیپلماسی علمی مقدمه دیپلماسی دیگر است، بنابراین تعامل اساتید با کشورهای مختلف می تواند فرصت های جدیدی را ایجاد کند.

عضو دائم فرهنگستان علوم به دیپلماسی علمی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: دیپلماسی علمی می تواند به دیپلماسی سیاسی کمک کند. متأسفانه دیده شده است که نخبگان دانشگاهی که برای شرکت در کنفرانس های علمی به خارج از کشور سفر می کنند با برچسب های غیرقانونی و غیرقانونی به کشور باز می گردند. اتهامات امنیتی با او در میان گذاشته شده است. با چنین رویکردهایی نمی توان دیپلماسی علمی انجام داد چرا که در سال های اخیر با حمله به سفارتخانه های برخی کشورها، دیپلماسی سیاسی کشور مدت ها زیر سوال رفت و متأسفانه کسانی که به سفارتخانه ها حمله کردند، مناصب و مناصبی گرفتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=368646

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.