افزونه پارسی دیت را نصب کنید Tuesday, 1 October , 2024
0

شماره گذاری در حوزه مسکن، مستاجران را از خانه دار شدن باز می دارد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

  • کد خبر : 381496
شماره گذاری در حوزه مسکن، مستاجران را از خانه دار شدن باز می دارد – خبرگزاری مهر از ایران و جهان.

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن یکی از اساسی ترین مسائل زندگی است و ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد. وقتی دولت ها دست به کار می شوند باید برای تامین مسکن همه اقشار جامعه برنامه ریزی جدی داشته باشند چرا که مسکن با رفاه مردم ارتباط مستقیم دارد. همچنین یکی از نکات مورد توجه رهبر […]

به گزارش خبرنگار مهر، مسکن یکی از اساسی ترین مسائل زندگی است و ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد. وقتی دولت ها دست به کار می شوند باید برای تامین مسکن همه اقشار جامعه برنامه ریزی جدی داشته باشند چرا که مسکن با رفاه مردم ارتباط مستقیم دارد.

همچنین یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید، «رونق بخش املاک» است. یکی از نکات مورد توجه رهبر معظم انقلاب برای رونق اقتصاد کشور و بهبود وضعیت تولید، «رونق بخش املاک» است. و در این زمینه بر بهره گیری از ظرفیت این بخش تاکید کرد و گفت: حوزه مسکن یکی از حوزه های کارآفرینی کشور است. تولید مسکن خود صنایع بسیاری را به کار می گیرد. یعنی تاجر و تولید کننده. البته ناگفته نماند که رهبر انقلاب اسلامی بارها بر تامین مسکن برای همه اقشار جامعه تاکید کرده و به افراد فراری از مسئولیت تذکرات جدی داده اند.

قیمت مسکن از اسفند ماه سال گذشته رو به افزایش بوده است و افزایش بیشتر قیمت مسکن در اوایل سال جاری، همراه با نزدیک شدن به فصل جابجایی، کابوس اجاره نشینان را تشدید کرد. ادامه این روند تا امروز بسیاری از مستاجران را دلسرد کرده است. و با افزایش مجدد قیمت مسکن در اوایل سال جاری، همراه با نزدیک شدن به فصل جابجایی، کابوس را برای مستاجران تشدید کرد.; چرا که با تداوم افزایش قیمت مسکن، نرخ های پیشنهادی اجاره بها از توان مردم برای پرداخت دور بود.

با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید مسکن برای جامعه مستاجرین رویایی خواهد بود و از سوی دیگر در آینده نزدیک شاهد افزایش معاملات افست رهن و اجاره خواهیم بود. از سوی دیگر سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور شهید در مناظره انتخاباتی خود قول ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال اول دولت سیزدهم را داد که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر 2 میلیون و 700 هزار واحد از پروژه های نهضت ملی ساخته شده است.

نکته اینجاست که وعده تکمیل واحدهای نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم با شهادت رئیس جمهور شهید بر باد رفت و رویای بسیاری از مستاجران با شکست مواجه شد و این مسئولیت مهم بر دوش چهاردهم افتاد. دولت البته ناگفته نماند که تولید و تامین مسکن زیربنای کشور است و این دولت باید برای رفع نیازهای عموم مردم گام های جدی بردارد.

بر اساس این گزارش رویکردهای مسکن سازی وزیر راه و شهرسازی با نهضت ملی مسکن در شورای اسلامی در تضاد بود چرا که وی معتقد به افقی شدن و تحقق وعده نهضت ملی نبود، بلکه هدایت کلیه واحدهای نهضت ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی با محوریت مستاجران مسکن. البته تامین مسکن دهک های اول تا سوم اولویت اول این وزارتخانه است.

با کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی و افزایش قیمت مسکن، انتظار خروج از رکود در کوتاه مدت و خرید مسکن برای جامعه اجاره نشین یک رویا خواهد بود. لازم به ذکر است آمار و ارقام اعلام شده از سوی متولیان مسکن در 4 سال آینده و در پایان دولت چهاردهم و از سوی دیگر تولید و عرضه مسکن بر اساس قانون جهش مسکن مورد تحلیل قرار می گیرد. تولید نیز در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده است و اگر چنین اتفاقی نیفتد، به عبارت ساده، قانون زیر پا گذاشته شده است.

اسکان شهدا یک وظیفه قانونی است

فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی دولت چهاردهم نیز از ابتدا وعده تامین مسکن ایثارگران را داد و اعلام کرد: تفاهم نامه تامین مسکن ایثارگران موضوع جدیدی نیست، بلکه دستورالعمل اجرایی آن است. قانونی که چندین دهه تصویب شده اما اجرا نشده است.

به گفته وی؛ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران کاملاً مشخص است و این بدهی چند سالی است که به خانواده شهدا بدهکار است. به همین دلیل در این تفاهم نامه سعی می کنیم به صورت اجرایی برای اسکان شهدا وارد شویم.

صادق می گوید: اعداد و ارقام مربوط به تامین مسکن ایثارگران به هیچ وجه رضایت بخش نیست، هرچند در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، تامین مسکن ایثارگران ذکر شده است، اما اکثر ایثارگران مسکن دریافت نکرده اند. و زمین و این قانون باید اجرا شود. بنابراین اولین موضوعی که در حوزه مسکن به آن می پردازم مربوط به تامین مسکن ایثارگران است.

وعده تکمیل مسکن مهر تا 2 ماه آینده

در ادامه شهرام مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در روزهای اخیر قول تکمیل و تحویل مسکن در دو ماه آینده در شرکت عمران شهرهای جدید را داد و اعلام کرد: 6000 واحد مسکونی در شهرهای جدید آماده بهره برداری است. و در صورت تامین منابع لازم می توانیم واحدهای نیمه تمام مسکن مهر را تا دو ماه آینده تکمیل کنیم.

آمار مسکن مطابق با واقعیت است

در راستای اقدامات وزیر راه و شهرسازی، فرهاد بیضایی، کارشناس بازار املاک اظهار داشت: وزیر راه در اولین جلسه خود در خصوص مسکن، عدم شماره گذاری منازل را مورد تاکید قرار داد و نسبت به مسکن خود هشدار داد. نمایندگان “از شماره گذاری در این زمینه خودداری کنید.” وزیر راه و شهرسازی عدم شماره گذاری مسکن را مورد تاکید قرار داد و به معاونان مسکن خود هشدار داد که از شماره گذاری در این حوزه خودداری کنند. و واقعیت امر باید برای عموم مردم معلوم شود، اتفاق خوب و خوبی بود.

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه مردم از واقعیت عملکرد وزارت راه و شهرسازی آگاه هستند، دستگاه اجرایی و برنامه ریزی کشور با واقعیت موجود مواجه است و موضوع دوم بسیار مهمتر از موضوع اول است. زمانی که اعداد و ارقام بخش مسکن با واقعیت شرایط مطابقت داشته باشد، سیستم تصمیم‌گیری کشور می‌داند که چگونه روندهای مربوط به این بخش را پیش ببرد.

این کارشناس مسکن یادآور شد: آمار مسکنی که در گذشته با محوریت واحدهای در حال ساخت منتشر می شد با واقعیت شرایط فاصله داشت و برنامه ریزان کشور در سردرگمی بودند. البته ناگفته نماند که شبکه بانکی در دولت سیزدهم نیز نسبت به تعهدات مسکن موضع جدی داشت و بسیاری از بانک ها در این زمینه همکاری نکردند، زیرا شبکه بانکی نیز دچار سردرگمی شده بود.

وی افزود: وقتی سازمان برنامه و بودجه کشور و شبکه بانکی نتوانند هزینه ساخت 2700 واحد مسکونی را پرداخت کنند، همکاری لازم را نخواهند داشت و وعده های متولیان مسکن بر زمین می ماند. و نشان دهد که این روند در حال توسعه است. آنها مجبور به اغراق در آمارهایی هستند که درست نیست.

بیضایی تصریح کرد: اگر وزارت راه و شهرسازی بیان کند واقعیت موضوع چیست، نهادهای زیرمجموعه نیز با توجه به منابعی که در اختیار دارند در زمینه تولید و عرضه مسکن در بازار گام بر می دارند. همچنین وزارتخانه باید پیش‌بینی جامعی از منابع مورد نیاز برای ساخت مسکن طراحی و تدوین کند و سپس به سازمان تحویل دهد تا منابع مالی مورد نیاز کل سازمان تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع اقدامات وزیر راهداری مطلوب است و شفاف سازی عملکرد آمار مسکن اقدام صحیحی است که وی انجام داده و آمار مسکن از 2 میلیون و 700 هزار واحد به کمتر از 500 هزار واحد رسیده و در سایر موارد در به عبارت دیگر آنچه در حوزه ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن وجود داشت با آمار واقعی مطابقت داشت. آمار مسکن از 2700000 واحد به کمتر از 500000 واحد تغییر کرد. یعنی آنچه در حوزه ساخت و ساز پروژه های نهضت ملی مسکن بود با آمار واقعی منطبق بود.

این کارشناس مسکن در پایان گفت: آمار و ارقام در حوزه مسکن با روند کار تداخل دارد و اغراق در عملکرد دولت ها در حوزه مسکن لطمات جدی و جبران ناپذیری به اجرا و برنامه ریزی کشور وارد می کند بخش املاک و مستغلات به دلیل این روند بیشترین آسیب را متحمل شده است.

باید با جدیت وزیر راه و شهرسازی در حوزه ساخت و ساز مسکن ادامه داد.

به گزارش مهر، «تولید مسکن» کاری است که در سال های اخیر آغاز شده و باید یکی از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم باشد. عموم مردم جامعه، به ویژه دهک های اول تا سوم، شایسته خانه دار شدن هستند. اگرچه دولت تغییر کرده است، اما این وزارتخانه و دولت باید متعهد شوند برای یک میلیون متقاضی مسکن که در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده اند و شرایط لازم را داشته اند، مسکن مناسب ارائه کنند.

بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی از یک میلیون ثبت نام کننده 750 هزار نفر نیز پول واریز کرده اند. این تعهد از دولت سیزدهم تا چهاردهم به ارث رسیده است و باید برای تحقق آن اقدامات جدی صورت گیرد چرا که در حوزه مسکن و تعهد به مردم هیچ قصوری از سوی کارفرمایان این بخش صورت نمی گیرد.

با توجه به صحبت های اولیه و اقدامات وزیر راه و شهرسازی در اولین ماه مدیریت خود در این وزارتخانه، به نظر می رسد وی در اجرای تعهد ساخت مسکن و از سوی دیگر انتصاب جدی است. کمک های مسکن آنها با توجه به تجربه آنها قابل توجه است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=381496

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.