افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 28 October , 2024
4

شبکه سوخت چیست؟ آشنایی با شبکه بلوکچینی ماژولار فیول

  • کد خبر : 16816
شبکه سوخت چیست؟  آشنایی با شبکه بلوکچینی ماژولار فیول

توان‌پذیری و کاهش کارمزد در شبکه اتریوم یکی از مباحث و موضوعات مهم در فضای بلوک‌چین است. پروژه های بسیار زیادی برای حل این مشکلات به وجود آمده است. پروژه های لایه ۲ یکی از چندین راه حل های به وجود آمده برای حل این مشکلات هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی شبکه […]

توان‌پذیری و کاهش کارمزد در شبکه اتریوم یکی از مباحث و موضوعات مهم در فضای بلوک‌چین است. پروژه های بسیار زیادی برای حل این مشکلات به وجود آمده است. پروژه های لایه ۲ یکی از چندین راه حل های به وجود آمده برای حل این مشکلات هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی شبکه فیول (سوخت) که راهکار لایه ۲ اتریوم است، بپردازیم. برای آشنایی با شبکه سوخت، نحوه کارکرد آن، رمزارز شبکه فیول، تیم توسعه‌دهنده، نقشه راه و سرمایه‌گذران پروژه فیول با میهن بلوکچین همراه باشید.

نکات مهم مطلب:

فیول (سوخت) یک بلوکچین ماژولار است که لایه عملیاتی خود را برای پذیرش‌پذیری اتریوم عرضه کرده است.

⭕ پروژه فیول کار خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کرد.

⭕ این شبکه از مدل حساب‌های مبتنی بر UTXO برای پردازش تراکنش‌های موازی استفاده می‌کند.

⭕ پروژه فیول زبان برنامه‌نویسی منحصربه‌فرد خود به نام Sway و ماشین مجازی FuelVM را طراحی کرده است.

شبکه سوخت چیست؟

شبکه Fuel چیست
منبع:fuel-labs.ghost.io

فیول (سوخت) در ابتدا به‌عنوان راهکار لایه ۲ برای تریوم طراحی شد. فیول را می‌توانم اولین رولاپ آپتیمیستیک (Optimistic Rollup) یا راه حل خوشبینانه برای اتریوم دانست. این پروژه در سال ۲۰۲۰ توسط Fuel Labs راهاندازی شد. پس از آن شبکه فیول به یک بلوکچین ماژولار (Modular) تبدیل شد. این بلوکچین یک لایه اجرایی ماژولار دارد که امنیت و توان عملیاتی بالاتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند.

شبکه سوخت از مدل UTXO استفاده می‌کند؛ این موضوع یکی از مواردی است که باعث متمایز شدن شبکه فیول از دیگر راهکارهای لایه ۲ شده است. استفاده از مدل UTXO باعث افزایش سرعت در پردازش پردازش‌ها می‌شود. زیرا این مدل به توسعه‌دهندگان پروژه سوخت امکان پذیر است موازی تراکنش‌ها را می‌دهد.

از نکات برجسته شبکه سوخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

⭕ اجرای موازی تراکنش ها: شبکه فیول به جای استفاده از مدل مبتنی بر اکانت مانند اتریوم، از UTXO استفاده می‌کند. این مدل می‌تواند سریعتر به تراکنش‌ها از طریق پردازش و تایید موازی ارائه می‌کند.

⭕ ماشین مجازی شبکه سوخت: این ماشین مجازی که FuelVM نام دارد، یک ماشین مجازی سفارشی برای اجرای قراردادهای هوشمند است. از این ماشین مجازی می‌توانم به‌عنوان لایه اجرایی تراکنش برای یک رولاپ آپتیمیستیک استفاده کنم.

⭕ زبان برنامه نویسی: شبکه سوخت زبان مخصوص خود به نام Sway را دارد. این زبان الهام گرفته شده از زبان برنامه نویسی RUST است. زبان برنامه نویسی Sway برای ماشین مجازی شبکه سوخت بهینه سازی شده است.

⭕ پشتیبانی از توکن های متعدد: شبکه سوخت از تمام توکن‌های ERC-20 پشتیبانی می‌کند. در این شبکه می‌توان کارمزد تراکنش‌های خود را با هر توکنی پرداخت و پرداخت کارمزد محدود به اتر نیست.

شبکه فیول چطور کار می کند؟

برای آشنایی با نحوه کارکرد سوخت، ابتدا باید با عملکرد رولاپ آپتیمیستیک آشنا شود. Optimistic Rollup یک معماری زنجیره جانبی است. سایر زنجیره‌های جانبی که در آن امنیت به عملکرد اکثریت سنج‌ها وابسته است، در Optimistic Rollup امنیت مستقیماً از زنجیره اصلی (اتریوم) تامین می‌شود.

نحوه کارکرد رولاپ آپتیمیستیک را به‌زبان ساده می‌توان اینگونه بیان کرد:

هر فرد می‌تواند یک بلوک را خارج از زنجیره بسازد و آن را به Calldata (داده‌های باینری ساده که از اطلاعات مربوط به تراکنش‌ها ایجاد می‌کند) به شبکه اتریوم ارسال کند. هر بلوکی که به این روش ارسال می‌شود، باید بر اساس هش به بلوک قبلی مرتبط باشد. اگر بلوک نامعتبر باشد و این موضوع توسط یکی از کاربران شبکه اثبات شود، بخشی از دارایی های استیک شده فرد خاطی را سوزانده و مقداری از آن را به عنوان به فردی که این خطا را تشخیص داده است، می دهد. اگر در زمان مشخص‌شده خطایی گزارش و اثبات نشد، به‌عنوان یک بلااک شناخته شده و در شبکه اصلی ثبت می‌شود، ساخته شده است.

در سیستم رول آپ (تجمیع) تعداد زیادی تراکنش در شبکه با ترکیب جمع شده و به یکباره به شبکه اصلی (اتریوم) ارسال می شود. در شبکه سوخت نحوه کارکرد به این صورت است که ابتدا کاربران تراکنش های خود را به شبکه ارسال می کنند. تراکنش‌ها در فضای ممپول (Mempool) قرار گرفته و بر اساس اولویت توسط اعتبارسنج‌ها در بلوک ثبت می‌شوند. اگر در زمان مشخص‌شده گزارشی مبنی بر تقلب برای بلوک‌سازی‌شده گزارش‌شده، بلوک به شبکه اصلی ارسال شده و توسط نوده‌ها در شبکه ثبت می‌شود. شبکه اتریوم که شبکه اصلی در نظر گرفته شده است، اطلاعات جدید را به‌روزرسانی کرده و به شبکه فیول ارسال می‌کند. پس از آن سازنده بلوک نیز به کیف پول آن واریز خواهد شد.

تراکنش در شبکه Fuel
منبع: سوخت.network

برای انجام تراکنش در شبکه فیول دو روش وجود دارد. در روش اول همان‌طور که ابتدایی این بیان شد، کاربران تراکنش‌های خود را به ممپول ارسال می‌کنند و پس از جمع‌آوری یک بلوک، این بلوک به شبکه اتریوم ارسال می‌شود و می‌شود. در روش دوم، کاربران از نودهای شبکه فیول درخواست تراکنش را در یک بلوک و ارسال آن به شبکه اتریوم را دارند. این روش سریعتر است، اما کارمزد بیشتری دارد.

انواع تراکنش در شبکه Fuel
منبع: سوخت.network

ارسال توکن در شبکه Fuel

برای ارسال توکن در شبکه فیول همچنین فرآیند مشابهی طی می شود. به‌صورت‌هایی که افراد تراکنش‌هایی که شامل اطلاعات واریز توکن هستند را به شبکه ارسال سوخت می‌کنند. تمام اطلاعات مربوط به موارد مشابه آدرس فرستنده و گیرنده، مقدار واریز و غیره پس از اثبات صحت تراکنش‌ها، در یک قیف واریزی قرار می‌گیرند. باید توجه داشت که این اطلاعات هنوز در شبکه اتریوم ثبت نشده است. در قیف واریز به‌وسیله سیستمی به نام CREATE2 (سیستمی که به ما امکان می‌دهد پیش‌بینی قرارداد هوشمند را قبل از انجام تراکنش می‌دهد) اطلاعاتی که انجام می‌شود مشخص می‌شود و اطلاعات مربوط به تعداد افراد به روز می‌شود. اکنون شبکه سوخت در فرصت مناسب اقدام به ارسال و ثبت تراکنش ها در شبکه اتریوم می‌کند. باید توجه داشت که تمام مراحل انجام شده برای کاهش شلوغی شبکه اتریوم و کاهش کارمزدها انجام می شود.

ارسال توکن در شبکه فیول
منبع: سوخت.network

برداشت توکن از شبکه Fuel

نحوه دارای دارایی ها در شبکه سوخت به دو صورت انجام می شود؛ در روش اول کاربران دارای خود را در شبکه فیول سوزانده و پس از استفاده از زمان مصرف دو هفته‌ای خود را از شبکه اتریوم برداشت می‌کنند. این روش بسیار زمانبر است. در روش، کاربر برای دریافت دارایی دوم از استفاده می‌کند. به این صورت که اگر بخواهد خود را از شبکه فیول برداشت کند، کافی است از B که یک نقدینگی ارائه دهد، کمک کند. یک دارای خود در شبکه فیول را به‌حساب B در شبکه فیول ارسال می‌کند، در مقابل B از خود دارایی است که در شبکه اتریوم قرار دارد، برای یک مبلغ مورد نظر را می‌کند. در این روش A علاوه بر کارمزد شبکه، باید مقداری پرداخت به B پرداخت شود. زمان تقریبی برای برداشت در روش دوم برابر با ۱۰ دقیقه است.

برداشت توکن از شبکه فیول
منبع: سوخت.network

سرویس های شبکه فیول

شبکه فیول به جز ماشین مجازی و زبان برنامه‌نویسی Sway، سرویس دیگری به نام صرافی SwaySwap راهاندازی کرده است. این سرویس یک صرافی غیرمتمرکز است که به زبان Sway نوشته شده است. این صرافی در حال حاضر در مرحله آزمایش است و هنوز به‌صورت کامل قابل استفاده نیست. بر اساس اطلاعات سایت، کاربران در SwaySwap می‌توانند فعالیت‌های ساده‌ای مانند تبدیل توکن‌های مختلف به ترکیب (سواپ) و ایجاد استخر نقدینگی را انجام دهند.

تیم توسعه‌دهنده سوخت

تیم توسعه می دهند سوخت تحت برند Fuel labs فعالیت می‌کنند. این تیم شامل توسعه‌دهندگانی از سراسر جهان است. هدف این تیم توسعه‌دهنده، یافت‌پذیری بلوک‌چین‌های مختلف و ایمان‌سازی هر چه بیشتر فضای بلوک است. از مهم‌ترین افراد در تیم توسعه‌دهنده سوخت می‌توانم جان آدلر (جان آدلر) بنیان‌گذار و یکی از مدیران، نیک دادسون (Nick Dodson) بنیان‌گذار و مدیر Fuel، ساموئل آرون (Samuel Aaron) مدیر اجرایی پروژه Fuel و براندون کایت (براندون کایت) مهندس ارشد نرم افزار سوخت اشاره کرد.

بر اساس جستجوهایی که انجام دادیم، از بین تمام افراد برده شده فقط جان آدلر و برندون کایت دارای حساب لینکدین هستند. به همین دلیل در مورد دیگر افراد نام برده نشدند. بر اساس حساب لینکدین جان آدلر، وی بنیان‌گذار و یکی از مدیران اجرایی پروژه Fuel است. جان ساکن کاناداست و تجربه همکاری در پروژه‌هایی مانند سلستیا، Vennsa Technologies و ConsenSys را در کارنامه خود دارد.

براندون کایت مهندس ارشد نرم افزار سوخت است. بر اساس اطلاعات موجود در حساب لینکدین براندون، وی ساکن آمریکا و تجربه حضور در شرکت یا پروژه‌هایی مانند Bob’s Repair، Transparent Financial Systems و Dragonchain را دارد.

ارز شبکه دیجیتال Fuel

شبکه فیول هنوز توکن ندارد. اما از آنجایی که این پروژه شبکه آزمایشی خود را راه‌اندازی کرده است، احتمال می‌رود که ایردراپ داشته باشد. البته تیم پروژه هنوز صدور توکن را تایید کرده‌اند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پروژه فیول و ارز دیجیتال احتمالی آن حتما توییتر سوخت را دنبال کنید.

سرمایه‌گذاران پروژه سوخت

سرمایه‌گذاران پروژه سوخت
منبع: Crunchbase.com

برای یافتن سازمانها و شرکتهایی که در سوخت پروژه سرمایه گذاری کرده، به سایت مراجعه کنید کرانچ بیس (Crunchbase) رفتیم. بر اساس اطلاعات سایت کرانچ بیس، پروژه فیول مبلغ ۱.۵ میلیون دلار از طریق شرکت های زیر سرمایه جذب شده است.

  • سرمایه مبدا
  • پایتخت فنبوشی
  • CoinFund

نقشه راه پروژه سوخت

برای یافتن نقشه راه پروژه سوخت به سایت، بلاگ و سایر بسترهای این پروژه رفتیم، اما تیم توسعه راه‌اندازی سوخت پروژه جدید (نقشه راه موجود در سال ۲۰۲۱ است) را منتشر نکردند. به روز نبودن نقشه راه برای هر پروژه یک نقطه‌ضعف می‌شود؛ زیرا سرمایه‌گذاران پروژه از برنامه‌های آینده پروژه و میزان پیشرفت پروژه اطلاع‌رسانی نخواهند بود. این موضوع برای یک پروژه که قصد دارد، به‌صورت غیرمتمرکز فعالیت کند، یک باگ بزرگ و یک نقطه‌ضعف می‌شود.

پرسش و پاسخ (سوالات متداول)

پرسش و پاسخ میهن بلوکچین
  • شبکه سوخت چیست؟
    شبکه فیول یک بلوکچین ماژولار و یک راهکار لایه ۲ برای افزایش مصرف پذیری اتریوم است. این شبکه بر اساس مدل UTXO فعالیت می‌کند.
  • ارز شبکه دیجیتال Fuel چیست؟
    شبکه فیول در حال حاضر توکن یا آرزوی دیجیتالی ندارد و بر اساس اطلاعات سایت این پروژه، تیم توسعه‌دهنده تصمیم مبنی بر ارائه توکن نیز نخواهد بود.

جمع بندی

اگر در بازار کریپتو فعال هستید، حتماً می‌دانید که یکی از موضوعات مهم در این حوزه می‌شود. سوخت پروژه یکی از چندین پروژه‌ای است که برای حل مشکلی که می‌توان از آن استفاده کرد. شبکه فیول خود را سریع‌ترین لایه اجرایی ماژولار موجود می‌داند. فیول هنوز در مرحله تست شبکه آزمایشی است. این پروژه هنوز توکن ندارد، اما احتمال ایردراپ توکن آن در آیند وجود دارد. نظر شما در مورد شبکه Fuel چیست؟ آیا می‌توان با پروژه‌های ماژولار مانند سلستیا رقابت کند؟ نظر خود را با ما در میان قرار دهید.

{ “@context”: “https://schema.org”، “@type”: “FAQPage”، “mainEntity”: [
{
“@type”: “Question”,
“name”: “شبکه Fuel چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شبکه فیول یک بلاکچین ماژولار و یک راهکار لایه ۲ برای افزایش مقیاس پذیری اتریوم است. این شبکه بر اساس مدل UTXO فعالیت می‌کند.”
}
},
{
“@type”: “Question”,
“name”: “ارز دیجیتال شبکه Fuel چیست؟”,
“acceptedAnswer”: {
“@type”: “Answer”,
“text”: “شبکه فیول در حال حاضر توکن یا ارز دیجیتالی ندارد و بر اساس اطلاعات سایت این پروژه، تیم توسعه‌دهنده تصمیمی مبنی بر ارائه توکن نیز ندارند.”
}
}
]
}



خبر فوق به نقل از رسانه اسمارتک نیوز در وبسایت اسمارتک نوشته شده است در تاریخ 2023-03-17 22:01:00

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=16816

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.