افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

شاهکار حزب الله لبنان و تحمیل یک معادله بازدارندگی جدید

  • کد خبر : 292040
شاهکار حزب الله لبنان و تحمیل یک معادله بازدارندگی جدید

به گزارش روزپلاس، ناکامی اسرائیل در پیش‌بینی و جلوگیری از عملیات حمله به الاقصی در 7 اکتبر 2023، اگرچه ضربه بزرگی به حیثیت و وجهه امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کرد، اما جرأت تبادل تیراندازی بین لبنانی‌ها را نیز داشت. حزب الله و ارتش اسرائیل از 8 اکتبر. می توان آن را دومین رویداد مهم در […]

به گزارش روزپلاس، ناکامی اسرائیل در پیش‌بینی و جلوگیری از عملیات حمله به الاقصی در 7 اکتبر 2023، اگرچه ضربه بزرگی به حیثیت و وجهه امنیتی رژیم صهیونیستی وارد کرد، اما جرأت تبادل تیراندازی بین لبنانی‌ها را نیز داشت. حزب الله و ارتش اسرائیل از 8 اکتبر. می توان آن را دومین رویداد مهم در جنگ اخیر دانست که آسیب جدی به اسرائیل وارد کرده است.

بر اساس آمار موسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل، حزب الله لبنان تاکنون 1128 حمله به مواضع رژیم صهیونیستی انجام داده است. علاوه بر این، 30 اسرائیلی در نتیجه این حملات کشته شده اند. اسرائیلی ها آمار دقیقی از تعداد مجروحان منتشر نکرده اند.

این هفته در حمله پهپادهای حزب الله لبنان به مناطق شمالی اراضی اشغالی در هارفیش، یک سرباز اسرائیلی کشته و حداقل 12 تن دیگر زخمی شدند. نام این سرباز کشته شده گروهبان رافائل کاودرس از اعضای گردان 5030 تیپ آلون بود.

در این عملیات هیچ زنگ خطری به صدا درآمد و تا زمان حمله، نظامیان اسرائیلی حتی متوجه حضور پهپادهای مقاومت در منطقه نشدند. این امر در افزایش تعداد قربانیان این حمله نقش بسزایی داشته است. گفته می شود حال برخی از مجروحان وخیم است و احتمال افزایش تلفات این عملیات مقاومتی وجود دارد. پس از عملیات خرابکارانه اسرائیل در سوریه که منجر به شهادت یک مستشار نظامی ایرانی شد، حملات مقاومت اسلامی در لبنان علیه مواضع صهیونیست ها تشدید شده است.

معادله جدید بازداری

از 8 اکتبر 2023 که تبادل آتش بین مقاومت اسلامی لبنان و اسرائیل آغاز شد، این امر تنها برای مدت 7 روز (آتش بس موقت) رخ داد. مانورهای حزب الله در ماه های اول جنگ، اگرچه مانع از تمرکز ارتش اسرائیل برای حمله به نوار غزه با تمام نیرو شد، اما باعث شد یک سوم ارتش این رژیم به مرزهای شمالی اعزام شود.

از سوی دیگر، تبادل آتش بین دو طرف، نوار شمالی مرزهای رژیم صهیونیستی را به طور کامل از دسترس این رژیم خارج کرد و آنها مجبور به تخلیه 120 شهرک در این منطقه شدند. تعداد کل مهاجران تخلیه شده در مرحله اول جنگ در مرز شمالی بیش از 120 هزار نفر بود. پس از بیش از هفت ماه جنگ، 50 شهرک در حالت تخلیه باقی مانده و اداره معیشت بیش از 66 هزار صهیونیست در دست کابینه بنیامین نتانیاهو است.

به این معنا، کوبی مروم، سرهنگ ذخیره ارتش اسرائیل، اخیراً در شبکه تلویزیونی 13 اسرائیل اعتراف کرد: کابینه جنگی اسرائیل راه خود را گم کرده است. وی همچنین گفت که اسرائیل با یک مسئله امنیتی استراتژیک، یعنی “جنگ فرسایشی جدید” روبرو است.

مروم همچنین گفت: من به عنوان ساکن منطقه شمال معتقدم که کابینه جنگ در جبهه شمال در مقابل حزب الله شکست خورده است، جنگ فرسایشی که در این جبهه با آن روبرو هستیم ماه ها ادامه خواهد داشت و یک بحران استراتژیک امنیتی خواهد بود. بر این باورند که اقدامات دولت و تبادل آتش توسط ارتش اسرائیل شرایطی را برای بازگرداندن 70 هزار آواره از خانه های خود فراهم نمی کند. .

در همین راستا آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی چندی پیش با انتقاد از مدیریت جنگ اظهار داشت: در جبهه جنوبی (غزه) شاهد هرج و مرج و رکود و در جبهه شمالی (لبنان) هستیم. ) ، ما تسلیم و تحقیر را تجربه می کنیم.” تنها جنگی که ادامه دارد، جنگ درون کابینه است».

به نظر می‌رسد آنچه به عنوان مفهوم «وحدت میدان‌ها» از سوی اقشار مختلف محور مقاومت مطرح شد، اکنون آثار و دستاوردهای آنان را با وضوح بیشتری نشان می‌دهد. اقدامات حزب الله لبنان در واقع معادله بازدارندگی جدیدی را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرده است. اسرائیل در عمل نتوانسته این معادله را تغییر دهد و با حملات متعدد علیه لبنان، حزب الله را عقب رانده و یا حتی آرامش و امنیت را به نوار شمالی بازگردانده است. به این ترتیب به نظر می رسد آسیب پذیری جدیدی در طرف اسرائیلی دیده شده که از این پس معادلات و درگیری های آینده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به غیر از فشار اقتصادی ناشی از زندگی، نیمی از مهاجران آواره در 180 هتل و نیمی دیگر در خانه های اجاره ای زندگی می کنند و ماهیانه 6000 مثقال (1650 دلار) کمک هزینه دریافت می کنند. این واقعیت که این 70 هزار نفر پس از هفت ماه درگیری نتوانسته اند به محل زندگی خود بازگردند، ادامه بحران امنیتی در سرزمین های اشغالی را نشان می دهد. به این ترتیب، هرگاه اسرائیل در جبهه دیگری درگیر شود، حزب الله لبنان تمرکز این رژیم را مختل کرده و با شروع تبادل آتش، آن را مجبور به عقب نشینی خواهد کرد.

این بحران بیشتر در مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی با لبنان به چشم می خورد، جایی که برخلاف جبهه غزه شاهد جنگی تمام عیار هستیم، زیرا از یک سو در جبهه شمالی بر شدت درگیری ها افزوده نشده است. به سطح جنگ رسیده و تبادل آتش تنها از طریق حملات موشکی و موشکی صورت گرفته است و از سوی دیگر با وجود ادامه این تهدید از سوی حزب الله لبنان، رژیم صهیونیستی به حملات موشکی متقابل و برخی حملات هوایی بسنده کرده است. . در 7 ماه گذشته

در مجموع، اقدامات ارتش اسرائیل در جبهه شمالی طی ماه‌های پس از جنگ نتوانسته صلح را در شهرک‌های شمالی بازگرداند و قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی در برابر مقاومت اسلامی در لبنان را احیا کند.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=292040

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.