افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
2

شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

  • کد خبر : 350195
شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی با عنوان رصد بخش واقعی اقتصاد ایران در تیرماه 1403 به بررسی و ارزیابی عملکرد شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی در بخش صنعت و معدن پرداخت. که براساس آن در تیرماه 1403، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه […]

به گزارش بازار، مرکز پژوهش های شورای اسلامی در گزارشی با عنوان رصد بخش واقعی اقتصاد ایران در تیرماه 1403 به بررسی و ارزیابی عملکرد شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی در بخش صنعت و معدن پرداخت. که براساس آن در تیرماه 1403، شاخص تولید و فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تیر 1402) 3.5 و 5.4 درصد کاهش داشته است؛ همچنین نسبت به ماه قبل (تیرماه 1391) خرداد 1403)، این دو شاخص تولید و فروش به ترتیب 8 و 9.8 درصد کاهش را تجربه کرده اند.

بر اساس این گزارش، طی سه ماهه منتهی به تیرماه 1403 رشد میانگین متحرک سه ماهه شاخص تولید 0.4 درصد و شاخص فروش آن 1.7 درصد کاهش نشان می دهد.

شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از 15 بخش فعالیت صنعتی ذکر شده، 6 بخش افزایش در شاخص تولید و 9 بخش کاهش در شاخص تولید و «لاستیک و ” «پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش نرخ تولید دارد و فعالیت‌های «خودرو و لوازم یدکی»، «دارو» و «کاشی و سرامیک» بیشترین سهم را در کاهش نرخ تولید دارند.

همچنین طی تیر ماه 1403 نسبت به ماه قبل فعالیت های «تجهیزات برق»، «چوب و کاغذ» و «محصولات شیمیایی به جز دارو» بیشترین مشارکت را در افزایش شاخص تولید داشته و فعالیت «کاشی». و سرامیک”. ، «خودرو و لوازم یدکی» و «داروها» بیشترین مشارکت را در کاهش نرخ تولید داشته اند.

همچنین شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 18.4 درصد و نسبت به ماه قبل 17.8 درصد کاهش را تجربه کرد.

شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

باید گفت؛ شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی طی تیرماه 1403 نسبت به ماه مشابه سال قبل 4.5 درصد و نسبت به ماه قبل 9.8 درصد کاهش داشته است. در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 4 فعالیت در شاخص فروش افزایش و 11 فعالیت در شاخص فروش کاهش داشته است.

بخش‌های فعالیت «تجهیزات برق»، «محصولات شیمیایی به جز دارو» و «لاستیک و پلاستیک» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش داشتند و بخش‌های فعالیت «محصولات فلزی به جز ماشین‌آلات و تجهیزات»، «کاشی» بیشترین سهم را در افزایش شاخص فروش داشتند. و سرامیک و خودرو و قطعات یدکی بیشترین مشارکت را در کاهش شاخص فروش داشته اند. محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات بیشترین سهم را در کاهش شاخص فروش داشتند. و تنها بخش فعالیت شیمیایی به جز دارو افزایش شاخص فروش داشته است.

بر این اساس شاخص فروش شرکت های معدنی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل 23.5 درصد و نسبت به ماه قبل 20.2 درصد کاهش داشته است.

همچنین در تیرماه 1403 نرخ رشد ماهانه قیمت فعالیت‌های صنعتی در بورس اوراق بهادار 1.4 درصد افزایش یافت و رشد نقطه به نقطه با 5.2 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل به 26 درصد رسید. همچنین میانگین سالانه شاخص بهای فعالیت های صنعتی در بورس اوراق بهادار در تیرماه 1403 با 2.3 واحد درصد افزایش نسبت به ماه قبل 24.1 درصد افزایش نشان می دهد.

شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

شاخص تولید و فروش صنایع بورسی اعلام شد

باید گفت؛ شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع پذیرفته شده در بورس از داده های ماهانه شرکت های صنعتی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار محاسبه می شود. در تهیه این شاخص ها از اطلاعات ماهانه 322 شرکت استفاده می شود که نقش مهمی در محاسبات ملی ایفا می کند و تخمینی از تغییرات ماهانه در ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع مختلف و سپس در کل اقتصاد را منعکس می کند.

در پایان شایان ذکر است که شاخص های ماهانه تولید، فروش و قیمت استخراج شده از اطلاعات عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می تواند تا حد زیادی تغییرات بخش صنعت و معدن کشور را با دقت کافی و در بررسی های انجام شده و مقایسه این شاخص با شاخص تولید صنعتی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران که به صورت فصلی منتشر می شود، نشان داد که این شاخص می تواند شاخص جایگزین مناسبی در مدت توقف انتشار این مقامات باشد. شاخص ها

گزارش رصد بخش واقعی اقتصاد ایران در تیرماه 1403.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=350195

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.