افزونه پارسی دیت را نصب کنید Friday, 25 October , 2024
5

سی و سه پل اصفهان

  • کد خبر : 303266
سی و سه پل اصفهان

بر فراز زاینده رود، پل باشکوهی خودنمایی می کند که گویا از دل تاریخ بیرون آمده و شکوه یکی از دوران طلایی ایران را توصیف می کند. این پل سی و سه پل نام دارد و بی شک یکی از آثار منحصر به فرد شهر اصفهان و خاطره ای ارزشمند از دوران شاه عباس اول […]

بر فراز زاینده رود، پل باشکوهی خودنمایی می کند که گویا از دل تاریخ بیرون آمده و شکوه یکی از دوران طلایی ایران را توصیف می کند. این پل سی و سه پل نام دارد و بی شک یکی از آثار منحصر به فرد شهر اصفهان و خاطره ای ارزشمند از دوران شاه عباس اول است. برای آشنایی بیشتر با سی و سه پل اصفهان، این مقاله از مجله گردشگری امروز پرواز کن دنبال کن

تور در تاریخ سفر به سی و سه پل

تاریخچه ساخت سی و سه پل اصفهان این است که در حدود سال 1005 هجری قمری، همزمان با ساخت محله جلفا به دستور شاه عباس و زیر نظر سپهبد او اللهوردی خان آغاز شد. ، ساخت این پل آغاز شد. هدف از ساخت این پل، اتصال محله های اصفهان قدیم به محله جدید جلفا بوده است. طراح و سازنده این پل استاد حسین بنا اصفهانی هنرمند چیره دست معماری و شعر بوده است.

نام های بسیاری از 33 پل اصفهان.

سی و سه پل در طول تاریخ به نام های مختلفی از جمله «پل الله وردی خان»، «سی و سه چشمه»، «پل چهار باغ» و «پل جلفا» شناخته شده اند.

جشن ها و آیین های سی و سه پل اصفهان

در زمان صفویه و همزمان با عید نوروز، مردم اصفهان با ایستادن در کنار سی و سه پل و پاشیدن آب به یکدیگر، این جشن باستانی را جشن می گرفتند. این مراسم «جشن آبریزان» یا «آب پاشان» نام داشت. ارامنه جلفا نیز مراسم مذهبی «خاجشویان» را در محوطه این پل برگزار کردند. این رویداد در بسیاری از گزارش های سفر مسافران اروپایی دیده می شود.

سی و سه پل امروز

امروزه سی و سه پل با 33 دهانه به طول 295 متر و عرض 14 متر یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری اصفهان باقی مانده و همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است. این پل تا اواخر دهه 60 قابل عبور بوده و به عنوان راه ارتباطی چهارباغ عباسی با چهارباغ بالا مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه برای جلوگیری از فرسایش پل، آن را به پیاده رو تبدیل کرده اند. قدم زدن روی این پل، تماشای زاینده رود و مناظر اطراف و احساس تاریخ و فرهنگ ایران زمین، تجربه ای فراموش نشدنی برای هر بیننده ای خواهد بود.

نام سی و سه پل از کجا آمده است؟

نام محلی این پل به این دلیل به وجود آمد که تعداد طاق‌هایی که سطح اول پل را تشکیل می‌دهند 33 است. برخی می‌گویند عدد 133 مربوط به الهه آناهیتا (الهه آب) است. در ساختار سی و سه پل، ظرافت و استحکام با زیبایی آمیخته شده است. سازندگان هنرمند این پل در بالا از آجر و در پایه آن از سنگ استفاده کرده اند. سنگ های مستحکم، پایداری پل را در برابر جریان زاینده رود تضمین می کند، در حالی که آجرهای تراشیده شده زیبا، با نقوش هنرمندانه، جلوه ای منحصر به فرد به آن بخشیده است.

معماری سی و سه پل اصفهان تلفیقی از هنر و مهندسی ایرانی

سی و سه پل اصفهان، بیش از یک پل، جلوه ای از آمیزه هنر و مهندسی ایرانی است. این شاهکار معماری که یکی از اولین طرح‌های انتخاب شده توسط شاه عباس اول بود، پس از قرن‌ها همچنان شکوه معماری ایرانی را به رخ جهانیان می‌کشد.

معماری سی و سه پل

طاق سی و سه پل رقص اشکال هندسی.

طراحان این پل با الهام از ذوق غنی ایرانی، از اشکال هندسی هنرمندانه استفاده کرده اند. استفاده از طرح های پیچیده هندسی به استحکام بنا کمک می کند و در عین حال هنر معماران را نشان می دهد. استفاده از سنگ های قیمتی مانند سنگ مرمر نیز به درخشش این اثر هنری بی نظیر کمک می کند.

سی و سه ستون قدرتمند، ستون فقرات این پل است. اما نکته ای که در طراحی این ستون ها جلب توجه می کند فراوانی آنهاست. ستون های اصلی در کنار ستون های کوچکتر قرار دارند. این تنوع ریتم خوبی به پل می دهد و بر زیبایی آن می افزاید.

دسترسی به سی و سه پل مقصد گردشگری اصفهان

قرار گرفتن سی و سه پل اصفهان دسترسی گردشگران را تسهیل کرده است. به دلیل قرار گرفتن این پل در مجاورت میدان انقلاب این شهر، می توان به راحتی با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی به آن دسترسی داشت. علاوه بر این، خطوط تاکسی توریستی نیز از این میدان عبور می کند و گردشگران را مستقیماً به سی و سه پل می رساند. لطفا توجه داشته باشید که صبح زود یا عصر، زمانی که هوا خنک تر است، بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل است.

دسترسی به سی و سه پل اصفهان
  • آدرس سی و سه پل: شهر اصفهان، میدان الانگلب، ابتدای جنوبی خیابان چهارباغ بالا یا انتهای شمالی خیابان چهارباغ عباسی و میدان الانگلب.

سی و سه پل اصفهان در نقشه گوگل

طبیعت و تفریح ​​در کنار سی و سه پل سفری در زمان

اگرچه زاینده رود دیگر مانند گذشته از زیر این پل نمی گذرد، اما پل 33 همچنان مقصدی جذاب برای گردشگران و اصفهانی هاست. سی و سه پل در کنار زاینده رود و در میان باغ ها و فضای سبز قرار دارد. مشاهده مناظر اطراف پل به خصوص هنگام غروب بسیار دلپذیر است. این فضای سبز امکان پیاده روی یا دوچرخه سواری را نیز دارد.

سی و سه پل با زیبایی منحصر به فرد خود منبع الهام بسیاری از هنرمندان، عکاسان، نقاشان و نویسندگان بوده است. زمانی که زاینده رود همیشه پر آب بود، قایق سواری و رکاب زدن در زیر پل از تفریحات مردم اصفهان و گردشگران بود. حتی امروز که این رودخانه در حال جوشیدن است، می توانید از این فعالیت ها لذت ببرید.

نمایی از سی و سه پل اصفهان.

جاذبه های اطراف سی و سه پل. دروازه ای به دنیای تاریخ و شگفتی.

در کمتر از 4 کیلومتری این پل معروف گنجینه ای از جاذبه های ایران قرار دارد که از بهترین ها هستند. مکان های گردشگری اصفهان ساعت ها عبارتند از:

  • کاخ چهل ستون: کاخی باشکوه از دوران صفویه با معماری شیک و باشکوهی که گویا گویای تمام داستان های آن زمان است.
  • کلیسای کاهگلی: یادگاری از تاریخ و هنر ارمنستان، با معماری ساده و نقاشی های دیواری نفیس که روح هر بیننده ای را به حرکت در می آورد.
  • میدان نقش جهان: قلب تپنده اصفهان و مکانی نادر در تاریخ ایران پر از بناهای تاریخی که هر کدام داستانی برای گفتن دارند.
کاخ چهل ستون در اصفهان

هتل های نزدیک سی و سه پل در قلب تاریخ و فرهنگ بمانید.

اقامت در اطراف این پل بسیار آسان است و می توانید به هتل های مختلف دسترسی داشته باشید. در زیر هتل های نزدیک سی و سه پل اصفهان را معرفی می کنیم. با انتخاب هر یک از این هتل ها در دل تاریخ و فرهنگ ایران غرق خواهید شد و در کنار سی و سه پل از اقامتی راحت و فراموش نشدنی لذت خواهید برد.

هتل کوثر یکی از بهترین هتل های 5 ستاره اصفهان.

هتل 5 ستاره کوثر طراحی زیبا و محیطی آرام را برای اقامتی خاطره انگیز با تلفیقی از هنر ایرانی و معماری مدرن ارائه می دهد. اتاق خواب ها هتل کوثر اصفهان چه در ساختمان اصلی و چه در ساختمان فیروزه ای، مجهز به امکانات و تجهیزات مدرن مطابق با استانداردهای جهانی است و امکانات زیادی برای راحتی میهمانان ارائه می شود.

هتل کوثر اصفهان

هتل عباسی هتل سنتی و مجلل اصفهان

هتل عباسی قدیمی ترین مهمانسرای جهان با قدمتی حدود 300 سال به عنوان یکی از زیباترین هتل های جهان نیز شناخته می شود. هتل عباسی این کاروانسرا با الهام از معماری کاروانسرای صفوی تجربه بی نظیری از اقامت در فضایی تاریخی و مجلل را به شما ارائه می دهد.

هتل عباسی اصفهان

رستوران های نزدیک سی و سه پل با غذاهای اصیل ایرانی.

پس از یک روز گشت و گذار در اصفهان و بازدید از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این شهر زیبا، قطعا خسته شده اید. اما نگران نباشید! در نزدیکی سی و سه پل اصفهان رستوران های فوق العاده ای وجود دارد که می توانید در آنها استراحت کنید و از طعم لذیذ غذاهای ایرانی لذت ببرید. در زیر به دو مورد از بهترین رستوران های نزدیک پل سی سی اشاره می کنیم. در باره بهترین رستوران های اصفهان همچنین می توانید ادامه مطلب را در مجله گردشگری بخوانید.

رستوران شهرزاد نزدیک سی و سه پل اصفهان

فضای این رستوران تلفیقی از هنر سنتی ایرانی و دکوراسیون مدرن است که فضایی گرم و صمیمی برای صرف غذا ایجاد می کند. علاوه بر این، رستوران شهرزاد منوی متنوعی از غذاهای باکیفیت ایرانی را ارائه می دهد. کباب، بریانی و خورش های این رستوران از محبوب ترین غذاهای بین مشتریان است.

رستوران شهرزاد اصفهان

رستوران شهرزاد در نقشه گوگل

رستوران قصر منشی رستوران سنتی نزدیک سی و سه پل.

فضای رستوران قصر منشی بی نظیر و خاص است. این رستوران شبیه موزه لوازم سنتی ایرانی است که در کنار آینه کاری و نقاشی دیواری فضای بسیار چشمگیری را ایجاد کرده است. در رستوران قصر منشی می توانید انواع غذاهای اصیل ایرانی را با بهترین کیفیت امتحان کنید. از غذاهای محبوب این رستوران می توان به قلیه ماهی، کوفته تبریزی و زرشک پلو با مرغ اشاره کرد.

رستوران قصر منشی اصفهان

رستوران قصر منشی در گوگل مپ

علاوه بر این دو رستوران، در نزدیکی 33 پل، رستوران های باکیفیت دیگری نیز وجود دارد که می توانید با توجه به سلیقه خود آنها را انتخاب کنید. پس از صرف یک غذای لذیذ در یکی از این رستوران ها، سرحال و آماده برای ادامه گشت و گذار در شهر زیبای اصفهان خواهید بود.

از چهارراه تا محل ملاقات عاشقان شهر

سی و سه پل اصفهان فقط پلی برای عبور نیست. طراحان باهوش این اثر چندین کاربرد را برای آن در نظر گرفته اند. در سطح اول پل راهرویی تعبیه شده است که عابران پیاده عظمت پل و جریان زاینده رود را از نزدیکتر ببینند و هنگام عبور از آن حس وصف ناپذیری را تجربه کنند. سطح دوم دارای پیاده رو و دیوارهایی است که عابران را در برابر باد محافظت می کند و فضای کافی برای پیاده روی و مشاهده مناظر اطراف را در اختیار آنها قرار می دهد. طاقچه های متعدد بدنه پل نیز به مکان های دلپذیر برای نشستن و گفتگو با همکاران در حین لذت بردن از مناظر شهر تبدیل شده است.

طاق سی و سه پل

سی و سه پل اصفهان; شاهکاری از معماری دوره صفویه

سی و یک پل با عظمتی که دارد تنها یک پل نیست، بلکه دروازه ای است به دنیای تاریخ، فرهنگ و هنر ایران. این پل که بر روی زاینده رود ساخته شده، یادگاری ارزشمند از دوران طلایی ایران و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری اصفهان است. برای بازدید از سی و سه پل اصفهان می توانید بلیط هواپیما اصفهان یا بلیط قطار رزرو کنید و به این شهر تاریخی بروید.

اگر از این پل تاریخی دیدن کرده اید، تجربیات جالب خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول 33 پل اصفهان

سی و سه پل در کدام منطقه اصفهان قرار دارد؟

سی و سه پل در منطقه مرکزی اصفهان قرار دارد.

در سی و سه پل چند پل وجود دارد؟

سی و سه پل فقط یک پل دارند. نام این پل به دلیل وجود 33 طاق در سطح اول این پل است.

پل سی و سه چند ساله است؟

این پل تاریخی حدود 420 سال قدمت دارد.

بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای بازدید از سی و سه پل در بهار یا پاییز است.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=303266

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.