۱۳ / ۱۲ / ۱۴۰۲ – ۰۷:۰۴:۰۷
رضا دادوی پیشنهاد کرد؛
داستان «شناور» شبیه «درباره الی» است اما نظرات متفاوت است.
رضا دادوی معتقد است علیرغم شباهت داستان کلی «شناور» با فیلم «درباره الی»، نمی توان این دو اثر را مشابه یکدیگر دانست، زیرا «شناور» به مضمون نگاه می کند و داستانی که روایت می کند متفاوت است. از «درباره الی»
رضا دادویی تهیه کننده و فیلمنامه نویس فیلم شناور که به تازگی در گروه هنر و تجربه اکران شده است در گفتگو با خبرنگار ایلانا گفت: هیچ شرایط و امکانی برای اکران فیلم های مستقل وجود ندارد و تنها امکان نمایش است. نمایشنامه های خاص.” یک گروه هنر و تجربه مستقل و تجربی وجود دارد. در حال حاضر شرایط اکران این فیلم بد نیست، استقبال مردم از «شوانار» خوب است، اما آنقدر اکران زیاد است و اکران ها متمرکز نیست که مخاطب گم می شود و انتخاب سخت می شود.
دادویی خاطرنشان کرد: به نظر من بهتر است پردیس های سینمایی و سالن های ویژه ای برای اکران فیلم های هنر و تجربه در نظر گرفته شود تا عموم مردم بدانند که با حضور در سینما می توانند این فیلم ها را با علاقه مندان به هنر و خاص تماشا کنند. فیلم هایی مثل ایشان برای دیدن در واقع سینمای هنر و تجربه نیاز به یک محل ملاقات دارد و این را به آقای طیب که همکاری بسیار خوبی با ما داشتند اعلام کردم و امیدوارم تصمیمی گرفته شود تا سینماهای هنری و تجربه و فرافکنی از فیلم های نمایش داده شده در این سینماها بسیار پراکنده است.
این تهیه کننده درباره ساخت فیلم «شناور» گفت: انگیزه مالی برای ساخت این فیلم نداشتم و در واقع اقتصاد و درآمد آخرین گزینه ای بود که برای ساخت «شناور» در نظر گرفتم. ما سعی کردیم با بودجه کم فیلمی بر اساس یک داستان واقعی بسازیم و از آنجایی که داستان ما واقعی بود، در مرحله اول تحقیق کردیم و با افرادی که مستقیماً درگیر ماجرا بودند صحبت کردیم و از آنجایی که شخصاً داستان را دوست داشتیم. خیلی سعی کردیم با دوستانمان کار را با کمترین هزینه اجرا کنیم و چون ساخت این فیلم در دوران کرونا انجام شد، علاوه بر کمبود بودجه، با مشکلات بزرگ دیگری هم مواجه شدیم. و در نهایت محصول نهایی و نتیجه. کار قابل قبولی بود و فکر می کنم مردم هم از این کار راضی باشند.
دادوی تاکید کرد: در این فیلم که بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده، تا حد زیادی به واقعیت وفادار بودیم، اما من داستان را سینمایی تر کردم و سعی کردم داستان «شناور» را بر اساس قواعد سینمایی دراماتیک کنم تا برای مخاطب و چهره مخاطب جذاب می شود. با این افکت می توانید احساسات مختلفی را تجربه کنید و فیلم گاهی اوقات پر تعلیق است.
وی درباره شباهت داستان «شناور» با «درباره الی» اصغر فرهادی، گفت: بله، در کل داستان شباهت هایی وجود دارد، اما «درباره الی» اصغر فرهادی هم شبیه «ماجرا» آنتونیونی است و چه می سازد. این آثار متفاوت و متفاوت است. نگاه و پردازش نویسندگان است و ما در «شناور» از هیچ یک از این آثار پیروی نمی کنیم و سعی می کنیم شیوه قصه گویی را مختص داستان خود کنیم. چون می دانستیم شباهت هایی بین داستان ها وجود دارد، سعی کردیم کارمان را متفاوت انجام دهیم و می دانستیم که باید از این شباهت فاصله بگیریم.
نویسنده فیلم شناور در ادامه بیان کرد: ما در این فیلم به واقعه توجهی نداریم و موضوع اصلی ما رویکرد مردم به آن رویداد است و «شناور» ماجراهای انسان را دنبال می کند و به همین دلیل است. فیلمی که مضمون آن در هر زمان جدید است بله، زیرا صحبت در مورد روابط انسانی همیشه می تواند موضوعی جدید و جالب باشد.در این فیلم می توانیم فیلمنامه را بر اساس اتفاقات، تعلیق و اتفاقات قرار دهیم، اما از آنجایی که داستان بر اساس روابط انسان ها است. و موقعیت خاص و خاص انسانها و مواجهه و واکنش آنها به آن موقعیت، موضوع تاریخ انقضا ندارد.هرچند در جامعه ما سرعت حوادث بسیار بالاست و مدام شاهد اتفاقات جدید هستیم.
دادویی درباره حضور تیمی از اهالی تئاتر در تولید فیلم «شناور» گفت: این فیلم با گروه تئاتر ساخته شد اما ما در ساخت از ساختار نمایش فاصله گرفتیم و نمایش را کاملا مناسب ساختیم. . برای مدیوم فیلم، اما صحنهپردازی کاملاً مبتنی بر شیوهها و شیوههای نمایشی بود و همه در خدمت دستیابی به تصویری کاملاً سینمایی بود. «شناور» کاری است که توسط یک گروه بسیار صمیمی انجام شد و دوستان در انجام این کار با ما همدردی کردند و این پروژه به پایان رسید. این فیلم با کمترین بودجه ساخته شده است، امروزه انجام چنین کاری با بودجه اندک به صورت مستقل تقریبا غیرممکن است و تنها با همدلی و همکاری عوامل تولید امکان پذیر است. علیرغم بودجه کمی که برای انجام این کار داشتیم، سعی کردیم بالاترین سطح کیفی را ارائه دهیم و اکثر دوستان حاضر در این پروژه حقوقی دریافت نکردند.
دادویی در پایان تصریح کرد: امروز سینمای مستقل ایران می میرد و می میرد چون هیچ حمایت و حمایتی از سوی دولت صورت نمی گیرد و حداقل کمک هایی به این سینما می شود که نمی تواند کوچکترین نقشی در بقای آن داشته باشد. هزینه ساخت فیلم هر روز بیشتر می شود و وضعیت اقتصادی سینمای مستقل محدود شده و دیگر امکان تولید مستقل آثار وجود ندارد. فیلم شناور همزمان با بودجه ای ساخته شد که برای ساخت یک فیلم کوتاه صرف شد. سینمای مستقل نیازمند حمایت و کمک دولت است. این سینما مانند تمام دنیا از حمایت دولت برخوردار است اما در کشور ما حداقل حمایت وجود ندارد و اگر گروه هنر و تجربه نبود حتی امکان اکران فیلم های مستقل هم وجود نداشت. وضعیت بسیار بدتر از وضعیت فعلی خواهد بود.
انتهای پیام/