افزونه پارسی دیت را نصب کنید Sunday, 22 September , 2024
3

سینستزی یا احساس؛ پدیده ای که باعث تداخل حواس می شود.

  • کد خبر : 179547
سینستزی یا احساس؛  پدیده ای که باعث تداخل حواس می شود.

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که با شنیدن کلمه کرم سبزی طعم این خورش را در دهان خود احساس کنید؟ این مشکل ناشی از نوعی اختلال عصبی به نام سینستزی است. در این مقاله در مورد سینستزیا بیشتر بخوانید. سینستزی چیست؟ کلمه “سینستزیا” در اصل یک کلمه یونانی است که به معنای […]

آیا تا به حال برای شما پیش آمده که با شنیدن کلمه کرم سبزی طعم این خورش را در دهان خود احساس کنید؟ این مشکل ناشی از نوعی اختلال عصبی به نام سینستزی است. در این مقاله در مورد سینستزیا بیشتر بخوانید.

سینستزی چیست؟

کلمه “سینستزیا” در اصل یک کلمه یونانی است که به معنای “درک چیزها با هم” است. افراد دارای این توانایی را سینستت می نامند. چیزی به نام بیماری سینستزی وجود ندارد و حتی سینستزیا در حالت عادی اختلال محسوب نمی شود. این پدیده به سلامتی شما آسیب نمی رساند و به این معنا نیست که شما مشکلی دارید. بر اساس برخی تحقیقات، افراد مبتلا به سینستزیا گاهی در تست های حافظه و هوش بهتر از افراد بدون این بیماری عمل می کنند. این پدیده ممکن است منطقی به نظر برسد، اما هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه سینستزی یک شرایط واقعی است وجود ندارد.

واکنش های سینستزی

یکی از رایج ترین واکنش های حسی دیدن حروف، اعداد یا صداها به صورت رنگی است. سایر واکنش های مصنوعی عبارتند از:

  • کلمه ای مانند نام یک غذا را بخوانید یا به آن گوش دهید و طعم آن را در دهان خود احساس کنید.
  • اشکالی را ببینید و طعم غذاهای مشابه آنها را در دهان خود احساس کنید.
  • شنیدن صداها و دیدن اشکال یا الگوها.
  • وقتی بوی یا عطر خاصی را استشمام می کنید، صداهایی در ذهن شما تداعی می شود.
  • شنیدن صداها و احساس طعم غذا در دهان؛
  • یک شی را با دستان خود لمس کنید و صدای مرتبط با آن در ذهن شما تداعی شود.
  • وقتی کسی شخص دیگری را لمس می کند، احساس می کند که شما را لمس کرده است. به این حالت حساسیت لمسی آینه ای نیز می گویند.

ممکن است یک یا چند مورد از این واکنش ها را داشته باشید. گاهی اوقات سینستزیا می تواند آزاردهنده باشد. با شنیدن یک کلمه، طعم بدی را در دهان خود تصور کنید. این قطعا خوشایند نخواهد بود. با این حال، اکثر افرادی که دارای حس هستند، آن را نوعی حس ششم می دانند و معتقدند که این پدیده تقصیر آنها نیست.

علائم سینستزی

سنتز رنگ و صدا.

1. امکان هدایت آن وجود ندارد.

این احساس بلافاصله رخ می دهد و شما نمی توانید آن را کنترل کنید. واکنش های سینستزیا حتی در طول تجربیات جدید نیز رخ می دهد. به عنوان مثال، می توانید به یک قطعه موسیقی جدید گوش دهید و بدون زحمت یک رنگ را ببینید یا طعمی را در دهان خود احساس کنید. در هر صورت این واکنش ها قابل کنترل نیستند و خود به خود رخ می دهند.

2. داخلی است

واکنش های سینستزی معمولا در درون شما رخ می دهد. رنگ هایی که با شنیدن یک کلمه خاص می بینید، وجود خارجی ندارند. این رنگ ها فقط در ذهن شماست. فقط تعداد کمی از سینستت ها رنگ های مقابل خود را می بینند.

3. همدردی در طول زمان تغییر نمی کند.

اگر امروز طعم پرتقال را در دهان خود احساس کنید، 10 سال دیگر همین اتفاق برای شما خواهد افتاد. در یک تحقیق از افراد دارای ناتوانی های حسی خواسته شد 100 کلمه را بخوانند و بگویند هنگام خواندن هر کلمه چه رنگی می بینند. یک سال بعد، محققان این آزمایش را دوباره بدون اطلاع قبلی شرکت کنندگان در مطالعه انجام دادند. بیش از 90 درصد از شرکت کنندگان همان پاسخ های قبلی را تکرار کردند.

4. اغلب از دوران کودکی شروع می شود.

تحقیقات روی کودکان مبتلا به سینستزیا نشان داده است که این پدیده در طول زمان و از دوران کودکی شروع می شود. در ابتدا ارتباط بین رنگ و حروف می تواند کاملاً تصادفی باشد و با بزرگتر شدن فرد در ذهن او بیشتر نقش می بندد.

چه کسانی دچار سینستزیا می شوند؟

به نظر می رسد این پدیده زنان را بیشتر از مردان تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، برخی از محققان معتقدند که این درست نیست. آنها معتقدند که زنان بیشتر از مردان در مورد همدلی خود صحبت می کنند و مایل به بحث در مورد وضعیت هستند.

افراد چپ دست ممکن است حساس تر از افراد راست دست باشند. علاوه بر این، محققان می گویند که برخی از سینستتیک ها به هنر علاقه دارند و اغلب سرگرمی هایی مانند نقاشی، گوش دادن به موسیقی یا نوشتن دارند.

محققان تخمین می زنند که بین 1 تا 4 درصد از جمعیت جهان از سینستزی رنج می برند. با این حال، این آمار را نمی توان قطعی دانست زیرا بسیاری از مردم متوجه نمی شوند که همدلی دارند. از این گذشته، افراد زیادی هستند که فکر می کنند همه مانند آنها از سینستزیا رنج می برند.

علت سینستزی چیست؟

چرا سینستزی رخ می دهد؟

متخصصان هنوز نمی دانند دقیقا چه چیزی باعث سینستزی می شود. با این حال، آنها می دانند که 3 نوع اصلی احساس با دلایل خاص وجود دارد.

1. سنتز پیشرونده

افراد مبتلا به سینستزی پیشرونده عصبی هستند. در واقع، مغز آنها متفاوت از مغز افراد عصبی یا دارای تنوع عصبی طبیعی و سالم است. کارشناسان هنوز نمی توانند به طور کامل علت این پدیده را توضیح دهند. با این حال، اعتقاد بر این است که سنتز پیشرفته توسط چندین عامل ایجاد می شود، از جمله:

  • رشد مغز: بر اساس برخی شواهد، همه افراد در سنین پایین دچار سینستزی می شوند و بخشی از رشد طبیعی مغز است. اگر این را فرض کنیم، به این معنی است که بیشتر مردم به مرور زمان هوشیاری خود را از دست می دهند. به همین دلیل، تنها درصد کمی از بزرگسالان از آن رنج می برند.
  • ساختار مغز: به نظر می رسد در افراد دارای همدلی ارتباط بیشتری بین نواحی مختلف مغز وجود دارد. به همین دلیل است که میزان سینستزی در افراد مبتلا به اوتیسم حداقل 3 برابر بیشتر از سایر افراد است.
  • ژنتیک: برخی معتقدند که سینستزی ارثی و ژنتیکی است. با این حال، شکل این پدیده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین شهوانی چیزی نیست که از اعضای خانواده به ارث برده شود.

2. سینستزی اکتسابی

برخی افراد به دلیل آسیب های مغزی دچار سینستزی می شوند. کارشناسان گمان می کنند که دلیل این نوع احساس این است که اتصالات درون مغز گاهی با بهبودی مغز پس از یک آسیب تغییر کرده و تکامل می یابند.

افراد مبتلا به این نوع سینستزی ممکن است به اندازه افرادی که در طول زندگی خود حساس بوده اند، آن را تجربه نکنند. برخی افراد تنها در شرایط خاصی آن را تجربه می کنند و با گذشت زمان این حس از بین می رود. بر خلاف سینستزی پیشرونده، اثرات سینستزی اکتسابی ساده و کوتاه مدت است.

3. سینستزی ناشی از دارو

گاهی برخی داروها به ویژه داروهای توهم زا باعث ایجاد توهم می شوند. در صورت مصرف بیش از حد برخی داروها این اتفاق می افتد. داروهایی که داروهای روانگردان نامیده می شوند و باعث سینستزی می شوند عبارتند از:

  • دی متیل تریپتامین؛
  • ال اس دی;
  • مذکر
  • سیلوسایبین یا قارچ جادویی.

سینستزی ناشی از دارو تحت تأثیر وضعیت عاطفی و احساسات شما قرار می گیرد. برخلاف سایر انواع سینستزی، این نوع سینستزی تجربه شما را تغییر نمی دهد. در واقع، سینستزی اکتسابی و رشدی بر چگونگی تجربه شما تأثیر می گذارد، اما تجربه شما را تغییر نمی دهد. با این حال، استفاده از داروهای روانگردان باعث ایجاد توهم می شود و می تواند آنچه را که تجربه می کنید تغییر دهد.

تفاوت دیگر بین سینستزی ناشی از دارو با سایر انواع سینستزیا این است که با این نوع سینستزیا، گاهی اوقات می توانید با تمرکز روی چیزها یا تغییر آن، سینستزی را به حداقل برسانید. برای مثال، با کم کردن نور اتاق، می توانید سینستزی ناشی از دارو را به حداقل برسانید یا حتی آن را متوقف کنید.

تست سینستزی

تست synesthesia: زمانی که رنگ ها در ذهن شما ظاهر می شوند

هنوز آزمایش خاصی وجود ندارد که بتواند به طور دقیق سینستزی را تشخیص دهد. با این حال، می‌توانید از برخی پرسش‌نامه‌ها یا ابزارهای آنلاین برای آزمایش سینستزیا استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می کنند تا متوجه شوید که آیا این اختلال را دارید یا خیر. البته برای امتحان این تست ها بهتر است با روانشناس یا روانپزشک خود مشورت کنید.

آیا شما حس درمانی دارید؟

سینستزی پیشرونده و اکتسابی نیازی به درمان ندارد. در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است واکنش ها یا اثراتی را تجربه کنند که دوست ندارند. این افراد می توانند یاد بگیرند که این حس را مهار یا به حداقل برسانند.

سینستزی ناشی از دارو با مصرف زیاد داروهای خاص، به ویژه داروهای روانگردان اتفاق می افتد. این یک علامت هشدار برای این افراد برای قطع مصرف داروهای روانگردان است. درمان این نوع سینستزی بسته به دارویی که باعث آن می شود متفاوت است.

به طور کلی، درمان‌های مصنوعی حمایتی هستند و به کاهش علائم جدی‌تر مانند تشنج یا بی‌قراری کمک می‌کنند. به طور معمول، اگر احساسی بر فعالیت های عادی و روزانه فرد تأثیر منفی بگذارد، روانپزشکان با آن برخورد می کنند. در چنین مواردی، روانپزشکان یا روان درمانگران اغلب از بیماران می خواهند که در جلسات هیپنوتیزم عمیق شرکت کنند. تکنیک های این روش درمانی در کنترل حس موثر است.

در هیپنوتیزم عمیق از بیماران خواسته می شود تا فعالیت هایی انجام دهند. این فعالیت ها آگاهی خودآگاه و ناخودآگاه این افراد را برمی انگیزد و تجربه حسی خودآگاه و ناخودآگاه آنها را از بین می برد. اگر این روش درمانی موفقیت آمیز باشد، تجربه حسی کاهش می یابد یا به طور کامل متوقف می شود.

آیا معنایی دارد؟

طبق تحقیقات، سینستزیا فوایدی دارد. افراد مبتلا به این اختلال معمولا حافظه بهتری دارند. علاوه بر این، این افراد تمایل دارند در آزمون های هوش نمرات بهتری کسب کنند.

حساسیت نیز با خلاقیت مرتبط است. افراد مبتلا به این پدیده بیشتر از دیگران مشاغل خلاقانه یا هنری را انتخاب می کنند. جالب است بدانید که بسیاری از نوازندگان یا هنرمندان عرصه موسیقی از اختلال سینستزی صدا و رنگ رنج می برند. برخی از مشهورترین هنرمندان عبارتند از:

  • خواننده بیانسه;
  • پیانیست دوک الینگتون;
  • بیلی جوئل، خواننده، پیانیست و آهنگساز؛
  • مری جین بلیج خواننده، بازیگر و ترانه سرا است.

تو بگو

Synesthesia پدیده ای است که باعث می شود حواس با یکدیگر تداخل پیدا کنند. در واقع، شما دنیا را با 2 یا بیشتر حس یا توانایی ادراکی غیرمرتبط تجربه می کنید. این اختلال معمولاً هیچ مشکلی در زندگی فرد ایجاد نمی کند، برخی از افرادی که از آن رنج می برند حتی باهوش تر، خلاق تر و حافظه بهتری نسبت به دیگران دارند. اگر مشکلات عاطفی شما زندگی شما را دشوار می کند، می توانید از یک روان درمانگر یا روانپزشک کمک بخواهید.

آیا تا به حال چنین پدیده ای را تجربه کرده اید؟ آیا تا به حال آهنگی را شنیده اید و رنگ های خاصی را در ذهن خود دیده اید یا عطر خاصی را استشمام کرده اید؟ از تجربیات حسی خود برای ما بنویسید.


فروشگاه اسمارتک نیوز؟  مجموعه ای از ارتباطات موثر.

گامی برای تسلط بر مهارت های ارتباطی شما


هشدار! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص مشورت کرد. اطلاعات بیشتر
لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=179547

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.