افزونه پارسی دیت را نصب کنید Thursday, 19 September , 2024
3

سیب نیز مقصر خشکی دریاچه ارومیه شد!

  • کد خبر : 180712
سیب نیز مقصر خشکی دریاچه ارومیه شد!

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه همشهری، یکی از اصول مهم اقتصادی محاسبه هزینه-فایده تولید است، به این معنا که باید ارزیابی شود که تولید یک محصول از نظر اقتصادی به صرفه است یا فردی و اجتماعی آن. هزینه ها بیشتر از تولید آن است. اما در چند سال گذشته توجه چندانی به این […]

به گزارش رکنا به نقل از روزنامه همشهری، یکی از اصول مهم اقتصادی محاسبه هزینه-فایده تولید است، به این معنا که باید ارزیابی شود که تولید یک محصول از نظر اقتصادی به صرفه است یا فردی و اجتماعی آن. هزینه ها بیشتر از تولید آن است. اما در چند سال گذشته توجه چندانی به این موضوع نشده است. به عنوان مثال، در حال حاضر بخش بزرگی از صنایع آب در مناطقی قرار دارند که از نظر آب و هوایی مناطق خشک محسوب می شوند. در باره کشاورزی همین رویه حاکم است و برنامه مدونی وجود ندارد که کدام محصول در کدام منطقه و چگونه تولید شود.

آخرین آمار نشان می دهد امسال یک میلیون و 500 هزار تن سیب در آذربایجان غربی تولید شده که یک میلیون تن آن هدر می رود. اگرچه طبق آمار، تولید این میزان محصول معادل یک سوم حجم فعلی است. دریاچه ارومیه آب مصرف شده است.

عوارض واردات 400 میلیون تومانی هر کانتینر توسط کشورهای همسایه در کنار تاخیرهای طولانی در وسایل حمل و نقل که به کاهش کیفیت محصول ختم می شود باعث شد سیب مشتری پیدا نکند و کشاورزان محصول در بازار باقی بماند. دست ها. بر اساس محاسبات پژوهشکده آب، برای تولید یک میلیون تن سیب باید سالانه 270 میلیون متر مکعب آب وارد باغات شود و با این میزان آب می توان در مدت 10 سال دریاچه ارومیه را احیا کرد. . .

بهارعلی محمدی نماینده آذربایجان غربی در شورای عالی استان ها به حجم فروش 100 میلیارد تنی سیب در ارومیه اشاره می کند و معتقد است زندگی بخشی از جمعیت آذربایجان غربی با کشاورزی و تولید سیب پیوند خورده است. و نمی توان آن را نادیده گرفت.

از سوی دیگر عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه در صورت ادامه کشت محصولات آبی احیای دریاچه ارومیه غیرممکن است، مدعی شد که خشک شدن دریاچه ارومیه و طوفان نمک آذربایجان غربی را غیرقابل سکونت می کند. و دیگر مردمی نخواهند بود که معیشتشان در خطر باشد.

بررسی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه نشان می دهد که جایگزینی محصولات استراتژیک و کم آب به جای تولید کنونی آذربایجان غربی مهمترین اقدام معرفی شده است اما دستگاه های اجرایی در این زمینه اقدامی انجام نداده اند. .

کارشناسان معتقدند بسته سیاستی در بخش کشاورزی که شامل الگوی کشت مناسب منطقه ای و ارائه مشوق به کشاورزان است، به حفظ و ارتقای معیشت مردم کمک می کند و در کنار طرح های ساختاری، فعالیت مجدد دریاچه ارومیه را تسریع می کند.

منبع: روزنامه همشهری

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=180712

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.