افزونه پارسی دیت را نصب کنید Monday, 23 September , 2024
2

سیاست خارجی دولت در قبال چین و روسیه به شدت منفعلانه است/ مواضع ضدایرانی چین در قبال جزایر سه گانه

  • کد خبر : 291144

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: در بررسی سابقه اصرار رئیس جمهور چین بر امضای سندی تا این حد توهین آمیز به تمامیت ارضی ایران باید حداقل دو نکته را مد نظر قرار داد. اولین نکته این است که دولت چین به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی است و هر اقدامی را برای […]

روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشت: در بررسی سابقه اصرار رئیس جمهور چین بر امضای سندی تا این حد توهین آمیز به تمامیت ارضی ایران باید حداقل دو نکته را مد نظر قرار داد.

اولین نکته این است که دولت چین به دنبال توسعه روابط اقتصادی با کشورهای عربی است و هر اقدامی را برای دستیابی آسان به این هدف قابل قبول می داند. در حال حاضر، دولت چین سالانه 400 میلیارد دلار مبادله تجاری با اعراب دارد که 80 میلیارد دلار آن به امارات متحده عربی می رسد. حفاظت از این رابطه تجاری سودآور و تقویت آن در دستور کار دولتمردان چین قرار دارد و حاضرند منافع کشورهایی مانند ایران را که در حال حاضر قدرت رقابت با کشورهای عربی در تعاملات تجاری با چین را ندارند، قربانی کنند. رسیدن به این هدف

حمله به تمامیت ارضی ایران به ویژه جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی تن ریز و درشت یکی از خواسته های شیوخ امارات متحده عربی و شیوخ سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است و رئیس جمهور چین حاضر است به این درخواست شیوخ عرب تسلیم شود. خلیج فارس خلیج فارس و ایران را در این راه برای حفظ منافع کشورش قربانی کند.

پاسخ صریح و توهین آمیز وزارت امور خارجه چین که اعلام کرد این موضع ثابت چین در قبال جزایر سه گانه است، تفسیر روشنی از همان سیاست دولت و رئیس جمهور چین برای نشان دادن وفاداری خود به روابط رو به رشد با این کشور است. شیوخ خلیج فارس

سیاست خارجی دولت در قبال چین و روسیه به شدت منفعلانه است

نکته دوم مربوط به ضعف سیاست خارجی دولت است که علیرغم شعارهای گزاف تکیه بر حرمت، در سه سال اخیر به شدت نسبت به چین و روسیه منفعل بوده و این ضعف و انفعال همچنان ادامه دارد. علاوه بر چین، روسیه نیز ادعای واهی شیخ امارات در مورد جزایر سه گانه ایرانی را تایید کرد و غیر قابل اعتماد بودن رجز خوانی دولتمردان کرملین نیز به اثبات رسید.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز در قبال این تخلفات روسیه و چین اقدامات ضعیفی انجام داد و به احضار سفرای این کشورها و تذکر به آنها ختم شد، اما این دو کشور کوچکترین حرکتی در جهت جبران خسارت انجام ندادند و در نهایت سیاست تجاوز به تمامیت ارضی استکبار بود. کشور ما با موضوع جزایر سه گانه ادامه داد.

شکل اساسی سیاست خارجی ما این است که متولیان امر اصل مترقی «نه شرقی نه غربی» را برخلاف محتوای آن تفسیر کرده و روابط بین‌الملل کشورمان را محدود به مشرق کرده‌اند.

معنای دقیق اصل «نه شرقی نه غربی» عدم وابستگی به دو اردوگاه شرق و غرب است، اما این اصل به هیچ وجه نافی روابط سیاسی با شرق و غرب نیست. متولیان سیاست خارجی کشورمان با اجرای سیاست انکار روابط با غرب و تشدید روابط با شرق، روش سیاست خارجی را در پیش گرفته اند که ویژگی اصل «نه شرقی نه غربی» را در بر نمی گیرد. که تراز منفی است و بهره گیری از این موازنه، کشور ما را از دستیابی به منافع همه جانبه سیاست موازنه محروم می کند.

به عبارت واضح تر، طرف شرقی از یک سو جای خالی غرب را در روابط بین الملل کشورمان برای تامین منافع مورد نظر خود اشغال می کند و از سوی دیگر وقتی لازم می بیند ما را فدای تحقق اهداف منطقه ای خود می کند. . و اهداف بین المللی ماجرای سه جزیره ایرانی در خلیج فارس به عنوان مصداق رایج سوء استفاده چین و روسیه و ماجرای آوردن نام ایران به جنگ اوکراین و خارج کردن برجام به عنوان نمونه های مشخص از سوء استفاده روسیه، گواه روشنی است که این واقعیت تلخ را اثبات می کند. . .

توسل به سیاست تعادل در روابط بین الملل بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از طمع طرف های شرقی و غربی است. با توسل به این سیاست می توان از اصل «نه شرقی نه غربی» پیروی کرد و از ثمرات آن بهره مند شد.

لینک کوتاه : https://iran360news.com/?p=291144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.